امروز: چهارشنبه 01 آذر 1396 برابر با 22 نوامبر 2017

اخبار مهم روز
هیاهو برای خروج از باتلاق یمن - دوشنبه, 22 آبان 1396 05:04
پرونده؛ رسالت فراموش شده احزاب - یکشنبه, 07 آبان 1396 07:06
بحري که در کوزه ما نمي گنجد! - سه شنبه, 28 شهریور 1396 06:09
حصر؛ بازی باخت، باخت - پنج شنبه, 16 شهریور 1396 06:01

  • دکتر صادق، نایب رییس هیات مدیره و مدیر عامل بیمه دانا:
معنای اقتصاد مقاومتی، شکوفایی اقتصادی و رفاه عمومی است!

  • شنبه, 11 شهریور 1396
  • نوشته شده توسط 

کیاست - نایب رییس هیات مدیره و مدیر عامل بیمه دانا گفت: اقتصاد مقاومتی هرگز به ‌معنای ریاضت نبوده، بلکه می‌تواند و ‌باید که به کارآفرینی‌ بیانجامد؛ کارآفرینی‌ای که معنای حقیقی آن شکوفایی اقتصادی و رفاه عمومی ا‌ست .

به گزارش روابط عمومی بیمه دانا، دکتر بیژن صادق طی گفت و گویی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی چیزی جز کاستن مداوم وابستگی‌ها و ماندن بر مزایای تولید در داخل نبوده و ‌بنای آن بی‌شک ‌باید بر خواست و اراده‌ی ملی گذاشته شود که همانا رسیدن به خوداتکایی‌ست؛ و تنها در این صورت است که نقاط خستگی و تهدید در شرایط بغرنج کنونی درک‌ خواهند شد و با حصول چنین درکی می‌توان امیدوارانه و با تدبیر به این اندیشید که چگونه می‌باید از تمامی تهدیدها فرصت ساخت و باوری همگانی در مردم برانگیخت. متن کامل این گفت و گو به این شرح است:

* استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های داخلی در صنعت بیمه می تواند یکی از ابزارهای اقتصاد مقاومتی باشد. با توجه به اهمیت نقش صنعت بیمه در کنار بخش های دوگانه بانک، بورس و بیمه، برآورد جنابعالی از اقتصاد مقاومتی چیست؟

- پیش از پاسخ‌دادن به این پرسش باید تاکید کنم که استفاده از ظرفیت‌ها و توان‌های داخلی، گذشته از بودن در شرایط اقتصاد مقاومتی، یا گذشته از ابزاری برای اقتصاد مقاومتی بودن، خود یک اصل انکارناپذیر است. اصلی که می‌باید اساس هر سازمانی باشد که با فعالیت‌های اقتصادی درگیر بوده و برای تداوم آن فعالیت‌ها در یک جامعه و جغرافیا می‌کوشد؛ چرا که یک نهاد اقتصادی تا از تمامی ظرفیت‌ها و توان‌های آن اجتماع و گستره‌ی جغرافیایی که در آن فعالیت‌می‌کند استفاده ‌نکند، هیچ تداومی را نمی‌تواند برای خود متصور باشد. رهبر معظم انقلاب اولین بار «اقتصاد مقاومتی» را در دیدار شهریور ماه سال 89 خود با کارآفرینان به کاربرده و آن را با کارآفرینی برابر‌گرفته و فرمودند"فشار اقتصادی دشمن و آمادگی کشور برای جهش، دو عاملی‌ست که روز به ‌روز نیاز ما را به کارآفرینی بیشتر و بیشتر کرده و خواهدکرد". حال در همین راستاست که می‌توان به تعریف‌های بسط ‌داده ‌شده برای حوزه‌های مختلف رسید. به تعبیر من اقتصاد مقاومتی چیزی جز کاستن مدام وابسته‌گی‌ها و ماندن بر مزایای تولید در داخل نبوده و ‌بنای آن بی‌شک می‌باید بر خواست و اراده‌ای ملی گذاشته شود که همانا رسیدن به خوداتکایی‌ست؛ و تنها در این صورت است که نقاط خستگی و تهدید در شرایط بغرنج کنونی درک‌ خواهند شد. و آنگاه است که با حصول چنین درکی می‌توان امیدوارانه و با تدبیر به این اندیشید که چگونه می‌باید از تمامی تهدیدها فرصت ساخت و باوری همگانی در مردم برانگیخت، باوری که خواه یا ناخواه آنها را به مشارکت در این مقاومت وا داشته و با اعمال مدیریت‌هایی مدبرانه در تمامی سطوح به این مفهوم مهم نزدیک ‌شد و در هرگام این نزدیک ‌شدن خود و مردم را متوجه این مهم کرد که چنین مقاومتی هرگز به ‌معنای ریاضت نبوده که هیچ، بلکه می‌تواند و می‌باید که به کارآفرینی‌ بیانجامد؛ کارآفرینی‌ای که روی دیگر آن، یا به واقع باید گفت معنای حقیقی آن همانا شکوفایی اقتصادی و رفاه عمومی‌ست. البته با تدقیق در ارکان این نگرش اقتصادی به نکات مهم‌تری پی‌برد، و با اتکا به این نکات به مجموعه‌ای از راهکارهای قابل بسط در صنعت بیمه رسید. مهم‌ترین رکن چنین اقتصادی همان‌طور که از معنای لغوی آن برمی‌آید مقاوم ‌بودن آن است ـ مقاومتی که بتواند رویاروی تمامی توطئه‌ها ایستاده‌گی کرده و به استحکام کشور بیانجامد ـ و همچنین بهره‌بردن از تمامی ظرفیت‌های دولت و ملت نیز دیگر رکن بسیار بسیار مهمی‌ست که عطف آن بی‌شک اتکا به اصل 44 است، اصلی که بارها و بارها بر آن تاکیدشده و همه‌ی ما می‌باید تمام اهتمام خود را در تحقق آن به‌کارببندیم و به سمتی برویم که تکیه‌ی اصلی بر بدنه‌ی مردم باشد و هرچه قدرتمندتر کردن بخش خصوصی (البته من این موضوع را در ادامه و در ارتباط با شرکت‌های بیمه، تشریح خواهم کرد)؛ البته حمایت از تولید ملی و مدیرت مصرف را هم می‌باید به عنوان دیگر ارکان مهم چنین اقتصادی برشمرد. در آخر اما باید اضافه‌کنم که گذشته از عناوین ـ چراکه تا به حال بارها با عبارت اقتصاد تهاجمی نیز روبه‌رو ‌بوده‌ایم ـ اصل برای همه‌ی ما در تمامی حوزها یک چیز بوده و آن، همانطور که پیشتر هم اشاره‌شد اقتصادی‌ست که در شرایط فشار و تحریم و از همه مهم‌تر دشمنی‌ها و کارشکنی‌های خارجی بتواند تضمین‌کننده‌ی رشد و شکوفایی باشد و رفاه عموم مردم را درپی‌داشته ‌باشد، و به ‌معنای اخص کلمه مردمی و پویا باشد.

* بدون شک امنیت یکی از مهم ترین پایه های اساسی در توسعه اقتصادی است که این امر در ارتباط مستقیم با صنعت بیمه و مدیریت ریسک است. شما به عنوان یکی از ارکان این صنعت چه راهکارها و اقداماتی را در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی انجام داده اید تا این امر جنبه کاربردی و عملیاتی پیدا کرده، دچار شعار زدگی نشود؟

- به ‌نظر من این مفهوم اساسی نمی‌تواند شعارزده باشد که به ‌واقع کشور در مسیر رشد و تحولاتی تاریخی‌ست و حرکت ما حرکتی سازنده و رو به جلوست، حرکتی که می‌کوشد به تمامی مفاهیم گفته‌شده جامه‌ی‌عمل‌بپوشد. پس ترجیح من این است ابتدا پیش از برشمردن اقدامات چندساله‌ی گذشته‌ی این شرکت که بنده افتخار خدمتگزاری در آن را داشته‌ام به این مهم بپردازم که اساسا صنعت بیمه در این راستا می‌تواند دست به چه اقدامات سازنده‌ای بزند. همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم متاسفانه فرهنگ بیمه هنوز آنچنان که باید در جامعه‌ی ایرانی جا نیفتاده و خودش را با زنده‌گی روزمره‌ی مردم درگیرنکرده است، یا به تعبیر دیگر می‌توان به همان گزاره‌ی همیشه رسید و باز تکرار‌کرد که متاسفانه ما مردمی به شدت خطرپذیریم و این خطرپذیری در لایه‌های مختلفی بروز ‌پیدا می‌کند و بعضا آسیب‌های جدی و خسارات جبران‌ناپذیری را هم به ‌بار‌می‌آورد؛ من نمی‌خواهم تکرار مکررات کرده ‌باشم اما به‌ هر ترتیب نمی‌شود از کنار همین حوادث اخیر و از همه مهم‌تر از حادثه‌ی تلخ پلاسکو به‌راحتی گذشت؛ پس در نتیجه به گمان من اصلی‌ترین اقدام این صنعت بی‌شک می‌باید همچنان معطوف به فرهنگ‌سازی در لایه‌های مختلف اجتماعی بوده و با به‌کارگیری شیوه‌های نو بکوشد که گونه‌های مختلف بیمه، و مزایای هریک از آن‌ها را برای تمامی آحاد جامعه بازتعریف‌کند. این گام اول است، و در سال‌های گذشته شاهد تحولات چشمگیری بوده‌ایم و این امید می‌رود که این روند به همین ترتیب رو به رشد باشد و ضریب نفوذ بیمه در جامعه همیشه خطی صعودی داشته ‌باشد. برای تکمیل این موضوع می‌توان مثالی زد، همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ شد یکی از مهمترین رکن‌های برشمرده حمایت از تولید داخلی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است، حال راه‌اندازان این واحدها نیز برآمده از همین فرهنگ‌اند و شاید بسیاری از آن‌ها همچنان بر اهمیت بیمه واقف‌ نبوده و نیروهای انسانی، و همچنین ابزار و فضای کار خود را بیمه ‌نکنند؛ حال صنعت بیمه باید در برابر آن‌ها مسوول باشد و پیش از هرچیز این برایش اهمیت‌ داشته ‌باشد که در کنار مردم ایستاده و آن‌ها را نسبت به اهمیت مقوله‌ی بیمه‌بودن متوجه‌کند و پیشگیرانه تمامی راه‌های مقابله با خطرات احتمالی را به آن‌ها گوشزدکند. به نظر من صنعت بیمه آن‌جایی می‌تواند بیش‌ترین خدمت را به تحقق چنین اقتصادی به‌انجام ‌برساند که گذشته از واحدهای صنعتی و صنعت‌گران بزرگ در کنار تمامی آحاد جامعه بایستد و خود را در برابر انتقال مفاهیم بیمه به آن‌ها مسوول بداند؛ و تا پایان مدت بیمه‌نامه‌ها در کنار بیمه‌گزاران خود باقی‌بماند و از هر تلاشی برای کاستن خسارت‌های محتمل فروگذار نباشد. حال در همین راستاست که اگر به عملکرد شرکت بیمه دانا در چند سال گذشته نگاه‌کنید خواهیددید که اصل برای ما به‌اجرا‌ درآوردن حداکثری این مفاهیم بوده و گذشته از آن تمام آنچه در توان داشته‌ایم را به ‌کار بسته‌ایم که در برابر محیط زیست و جامعه‌ای که محل فعالیت ماست مسوولیت‌پذیر بوده ‌باشیم و در دل بحران‌ها دست‌آوردهای بزرگی را رقم‌بزنیم. همچنین می‌توانید نگاهی‌داشته‌باشید به آمارها و تلاش همکاران و نماینده‌گان ما برای تحت پوشش قراردادن حداکثری واحدهای خدماتی و تولیدی، و اقداماتی که برای نزدیک‌کردن آن‌ها به استانداردهای ایمنی و سلامت فضای تولید و کسب و کار داشته‌ایم. یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات چند‌ساله‌ی این شرکت در راستا‌ی تحقق توسعه‌ی کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت مردمی، توسعه‌ی ساختارمند و هدایت‌شده‌ی  شبکه‌ی فروش بوده، تا جایی که همین تغییر خود را در ساختار کلی شرکت نیز نشان‌داده و توسعه‌ی شبکه‌ی فروش بر اساس معاونتی با همین عنوان تبدیل ‌شد. و همچنین در راستای شفافیت هرچه بیش‌تر و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری، و به طبع آن روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار، در این چندساله تمام تلاش خود را برای واحدکردن و تقویت ‌بخشیدن به حساب‌های داخلی شرکت به ‌انجام ‌رسانده و دست‌آوردهای قابل توجهی داشته‌ایم. توسعه‌ی پایگاه اطلاع‌رسانی الکترونیک و به‌کارگیری روش‌های نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تسهیل در خدمات‌رسانی و هرچه کارآمدتر‌شدن نظام قیمت‌گذاری‌ها، صدور بیمه‌نامه‌ها و پرداخت خسارت‌ها هم در همین راستا بوده است و به گونهای شگفت انگیز موجب افزایش بهره وری در حوزه ی بازده سرمایه گذاری، منابع انسانی و رضایت مشتریان شده است.

* یکی از راهکارهای مطروحه توسط بیمه ها بحث بیمه های اتکایی است. ابتدا اقدامات صورت گرفته در این زمینه، چیستی و چگونگی آن را تشریح کرده و سپس آن را در اقتصاد به خصوص رشد اقتصادی در اقتصاد مقاومتی بیان کنید؟

- در بند بیست و دوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اینگونه آمده که دولت مکلف است برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ‌سازی و بسیج  همه‌ی امکانات کشور اقداماتی را معمول ‌دارد که یکی از آن‌ها رصد برنامه‌های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن است، همچنین بر مدیریت مخاطرات اقتصادی از راه تهیه‌ی طرح‌های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌های داخلی و خارجی نیز به‌شدت تاکید‌شده ‌است؛ حال در همین راستا علاوه بر تشکیل کلوپ‌های بیمه‌ای و حساب‌های اتکایی ویژه‌ی تحریم، شرکت‌های بیمه‌ای مستقیم یا اتکایی جدیدی نیز ایجاد ‌شد و تمام تلاش بر این بود که ریسک‌ها تا جای ممکن میان شرکت‌های بیمه توزیع‌ شود، که شد؛ اما متاسفانه همان‌طور که همه می‌دانیم یکی از مهم‌ترین مفاهیم تثبیت ‌شده در علم بیمه نگه ‌نداشتن ریسک‌های بزرگ در داخل کشور است و همه‌ی ما امیدواریم که با تغییر شرایط بتوانیم تا جای ممکن این خطرات را از کشور خارج‌کنیم. اما مهم این است که صنعت بیمه نشان داد که در بدترین شرایط تحریم با اتکا به سابقه‌ی دیرین و توان فنی و کارشناسیش، بدون دادن هزینه‌های گزاف، شرایط بسیار دشوار تحریم را از سر بگذراند و آینده‌ی پیش رو قطعا مسیر سهل‌تری‌ست.

*افزایش ثبات مالی، جانشینی برای برنامه های تامین اجتماعی دولت، تجهیز پس اندازها و کاهش خسارت چهار محور اصلی تامین رشد اقتصادی از کانال بیمه است. نقش های چهار گانه بیمه در تحقق اقتصاد مقاومتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

- ثبات مالی و رشد متوازن و دایمی، به هرچه قوی‌تر شدن و بزرگ‌تر شدن شرکت‌ها خواهد انجامید و این توانمندی و بزرگی تاثیر مستقیمی در تمامی سطوح فعالیت‌ها و خدمات‌ شرکت‌ها خواهد گذاشت، و این دقیقا همان موضوعی‌ست که دنباله‌ی آن را با دقیق‌شدن در افزایش پرتفو و حجم خسارات پرداختی بیمه‌ی دانا در چندسال گذشته و تاثیر آن در روند خدمات‌دهی و پاسخگویی به بیمه‌گزاران به خوبی خواهید ‌دید. 

تجهیز پس‌اندازها نیز اگر به سمتی برود که امکان‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری در اختیار شرکت‌های بیمه قرار داده و مجوز حضور آن‌ها در حوزه‌های مختلف فراهم ‌شود پس در‌آمدهای بسیار قابل توجهی را در ‌پی‌خواهد داشت و شرکت‌ها را چنان توانگر خواهدکرد که دیگر نه‌تنها در برابر پرداخت خسارت‌ها و بهبود خدمات‌رسانی مشکل نخواهند ‌داشت که خود این توانگری می‌تواند به تحقق آرمان‌های چنین اقتصادی کمک‌های شایسته‌ای کند. درمورد کاهش خسارت‌ها اما پیش‌تر نیز توضیح مختصری داده ‌شد، به‌همان میزان که شرکت‌های بیمه خود را درکنار بیمه‌گزاران قرار داده و خود را مشاوران بیمه‌گزاران خود بدانند و در به ‌استاندارد ‌رساندن فضاهای کاری آن‌ها و سلامت‌شان بکوشند نه تنها مسوولیت اجتماعی خود را به‌انجام‌رسانده‌اند که حجم قابل ‌توجهی از خسارات را هم خواهند کاست.

اما جانشینی شرکتهای بیمه به جای برنامه‌های تامین اجتماعی دولت سر حرفی را باز‌می‌کند که تقلای بی‌پایان سال‌ها‌سال بخش خصوصی کشور برای انحصارزدایی از بیمه های پایه است؛ ما چه بخواهیم چه نه، باید بپذیریم که عمده‌ی برنامه‌های تامین اجتماعی دولتها ناکارآمدند و دولت باید بپذیرد که چاره‌ای جز واگذاری این برنامه‌ها به شرکت‌های خصوصی ندارد؛ برای تثبیت این موضوع کافی‌ست نگاهی‌داشته‌باشید به سابقه‌ی چهل ‌و ‌دو ساله‌ و دست‌آوردهای بیمه‌ی دانا در زمینه‌ی بیمه‌ها‌ی تکمیلی درمان، نگاهی‌داشته‌باشید به تمام این بیست‌ و‌ چندساله‌ای که این شرکت، بیمه ی پایه وزارت نیرو را برعهده‌داشته و کارآمدی خود را در ارایه‌ی بهترین خدمات تثبیت ‌کرده‌ است و وزارت نیرو را به مشتریان راضی بیمه دانا تبدیل کرده است.

به صراحت میتوان گفت که صنعت بیمه کشور توان این را دارد با دریافت مبالغی بسیار کمتر از سهم 30 درصدی کارکنان بخش خصوصی کشور، خدماتی به مراتب بهتر و حرفه ای تر، هم در حوزه ی درمان و هم در حوزهی بازنشستگی ارایه دهد. احساس‌می‌کنم این مهم نیازمند عزم و اراده‌ای ملی‌ست و دولت می‌باید هرچه زودتر عمده‌ی این برنامه‌ها را به شرکت‌های خصوصی واگذارکند و این دقیقا همان‌جایی‌ست که پیش‌تر گفته ‌بودم به آن باز‌خواهم‌گشت؛ و مساله‌ی مهم در این زمینه دقیقا اینجاست که شرکت‌های بیمه به ‌هیچ ‌وجه برای عهده‌دار‌شدن این برنامه‌ها نیازمند توان‌بخشی نیستند، چراکه به ‌واقع می‌توان ‌گفت سال‌ها‌ فعالیت این شرکت‌ها در جامعه، آن‌ها را توانمند‌کرده و همه‌ی ما به‌خوبی و روشنی می‌دانیم که شرکت‌های بیمه هرآیینه آماده  عهده‌دار ‌شدن این برنامه‌ها هستند.

بهتر است صحبت‌هایم را با همین موضوع به ‌پایان ‌برسانم که این مقوله نه‌تنها مقوله‌ای غیر‌واقع و منطقی نیست که به صراحت باید اعتراف‌کرد که تحقق چنین موضوعی همانا برداشتن گامی استوار و سازنده در ‌راستا‌ی رسیدن به اقتصاد مقاومتی و بیش‌تر‌کردن سهم بخش خصوصی و مردم خواهد بود.

منتشر شده در اقتصادی
کد خبر: 1350

آخرین اخبار

:

به روايت تصوير

حالت های رنگی