امروز: پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

اخبار مهم روز
بازنشستگان زیر تیغ عدالت - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
اقتصاد ایران، پیش و پس از انقلاب - سه شنبه, 10 بهمن 1402 03:08
درباره مهاجرت معکوس - سه شنبه, 10 بهمن 1402 05:50
درباره رابطه ایران و آمریکا - دوشنبه, 02 آبان 1401 23:15
پیام
  • Failed loading XML...
  • Failed loading XML... Opening and ending tag mismatch: link line 1 and head Opening and ending tag mismatch: link line 1 and html EndTag: '
  • Failed loading XML...

نشر پول

  • چهارشنبه, 09 دی 1394
  • نوشته شده توسط 

محمد کاظم سروی -پول عنصر مهم در هر کشور محسوب میگردد مقامات پولی هر مملکت به سنجشمیزان پولی که در جامعه وجود دارد نیازمند میباشند و به این نکته توجه دارند کهمیزان پول در اقتصاد، چه مقدار نقدینگی را در کشور ایجاد میکند، یعنی بخش حقیقی بازاربه میزان پول و حجم آن واکنش نشان میدهد؛ چنانچه میزان نقدینگی دربازار کمتر ازمیزان مورد نیاز آن باشد امکان دارد تولید، درآمد و اشتغال دچار بحران  شود.

افزایش نقدینگی بیش از حد مورد نیاز بازار اقتصاد، ممکن است به رشد سطح عمومی قیمتها(تورم)منجر شود.بناَ پول ابزار نیرو مندی در اقتصاد به شما میرود و میتواندتاثیرات قابل توجهی داشته باشد،  در گذشته حق چاپ و نشر پول  در برخی از کشور ها به بانک های تجاری وا گذار گردیده بود  و با گذشت زمان، بانک مر کزی در تمام کشور های جهان انحصار چاپ و انتشار پول را در اختیار گرفت که بعد از آن هیچ بانک دیگری به حکم قانون اجازه چاپ و نشر پول  را نداشت؛ در حقیقت ضرب پول، یکی از مهمترین و ظایف یک بانک مرکزی مدرن در عصر کنونی دانسته شد، که بانک مرکزی در راستای اهداف اقتصادی در صورت نیاز اقدام به افزایش حجم پول از طریق چاپ و نشر پول مینماید  و با توجه به گسترش چاپ  پول توسط سیستم بانکی ضرورت کنترول آن توسط بانک مرکزی احساس می گردد،  علاوه بر آن بانک های تجاری به دنبال سود آوری هستند اگر انتشار پول به آنها سپرده شود علاوه بر یکنواخت نبودن پول  های منتشر شده، حجم آن غیرقابل کنترل خواهد بود وکاهش ارزش پول ملی رانیز بدنبال خواهد داشت زیرا عدم کنترول سبب تورم پولی میشود.

 د افغانستان بانک به عنوان اولین مرجع چاپ و نشر کننده پول در افغانستان دانسته شده که مطابق به صلاحیت تفویض شده،  از سیاست پولی کشور نظارت و در صورت نیاز اقدامات آنی را اجرا میکند .  

افغانستان ازلحاظ سیستم بانکی، یکی از نظامهای مؤثر در منطقه را داراست که توانسته است بعد از سال 2002م مطابق به ماده دوازدهم قانونی اساسی کشور " دافغانستان بانک، بانک مرکزي دولت و مستقل مي باشد " وارد نظام اقتصادی افغانستان با آوردن اصلاحات وتغیرات در قوانین بانکداری گردد که با تطبیق ریفورم پولی با چاپ و نشر پول جدید به خوبی توانست بحران تورم پولی را در کشور مهار کند که سال 2002پایانی برای تغییر شکل پولی افغانستان ومهار نمودن تورم پولی در کشور دانسته میشود .

طبق قانون بانکی کشور اولین هدف تشکیل بانک مرکزی، چاپ و نشر پول  مورد نیاز جامعه است؛ لذا وظیفه اصلی بانک مرکزی هر کشور در گام نخست سنجش میزان چاپ پول و در جریان قرارد دادن آن بجای پولهای مندرس میباشد، در کنار آن وظیفه پیش بینی میزان نیاز جامعه، توزیع و در نهایت، مدیریت و کنترل قیمت پول در بازار بر عهده چاپ کننده و نشر کننده پول میباشد که بتواند هنگام نیاز، میزان نشر پول را سنجش و به بازار نشر نماید.

 با توجه به نیاز کنترول بانک مرکزی بر حجم اعتبارات ،ملاحظه می شود که انحصار انتشاربانکنوت، بانک  مرکزی رادر ایفای نقش آن مبنی بر کنترول گسترش اعتبارات بانک های تجاری موثرتر می نماید. د افغانستان بانک به مثابه ناظر بر نظام بانکی در افغانستان، غرض چاپ، ضرب و امنیت، بانکنوت ها ی از جریان خارج شده را جمع آوری و و درو مقابل با صدور بانکنوت های معادل آن در بازار، جاگزین بانکنوت های مندرس مینماید، به این اساس دافغانستان بانک وفتا َفوقتاَ بمنظور کنترول  از فرسوده شدن بانکنوت ها مقدار پول را چاپ و در صورت نیاز نشر مینماید که پروسه چاپ تا نشر یک مدت زمانی را نیاز دارد.

چاپ پول، پروسه است که د افغانستان بانک حق انحصار آنرا دارا میباشد که بانک مرکزی با در نظر داشت نیاز و  بعداز  مشاوره کمسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه و منظوری مقام محترم ریاست جمهوری غرض چاپ بانکتوت اقدام عملی مینماید. بانک مرکزی کشور با در نظر داشت سیاست و اهداف پولی کشور، مقدار و زمان کردش پولی کشور را در نظر گرفته؛ بانکنوت های مندرس و یا بانکنوت های که معیاد مشخص دوران آن،  در نزد د افغانستان بانک به پایان رسیده باشد طبق پالیسی د افغانستان بانک، جاگزین آن میشود، و یا زمانی پول چاپ میگردد که تصور شود سکه یا بانکنوت های جعلی که همانند بانکنوت رایج باشد در بازار دیده شود  و یا به عوض اصلی گرفته شود که در آن هنگام لازم دانسته میشود در مشخصات محافطتی بانکنوت  تغیرات وارد و جاگزین پول دورانی گردد .

بعد از مرحله چاپ، جهت دوران لازم دانسته میشود تا پول چاپ شده نشر گردد بدین لحاظ د افغانستان بانک به منظور نشر سکه ها و بانکنوت ها، در دفتر مرکزی، نمایندگی ها خود در داخل کشور ترتیبات مناسب را اتخاذ و با در نظر داشت نیاز بانکنوت های جدید را نشر مینماید .

 

د افغانستان بانک با ایجاد نو آوری و تغیرات هنگامی به اهداف نایل گردید که وظایف خود را بر اساس ضوابط و قوانین اقتصادی انجام داد‌‌ که دست آورد های یک دهه نظام بانکی میتوان حاصل قانون محوری د افغانستان بانک دانست، زیرا  قدرت کنترول و صلاحیت تطبیق سایست پولی و اهداف گسترده نظام مالی کشور را بانک مرکزی د اراست‌‌. از سوی دیگر، چاپ ونشر پول، از جمله یکی از شاخص ترین نکته برای  هر دولتی محسوب میگردد . هنگامی که دولت بنا به دلایلی، از جمله کسری بودجه، نیاز به پول پیدا می‌کند تمایل دارد تا با هماهنگی  بر بانک مرکزی و انتشار بیشتر پول در بازرا  ، مشکل خود را در کوتاه‌مدت حل کند‌.  از دیدگاه برخی از محققان، استقلال سیاسی بانک مرکزی به معنای توانایی آن برای تعیین اهداف خود بدون تاثیرپذیری از دولت دانسته میشود ‌‌.

منتشر شده در بین‌الملل
کد خبر: 623
مجموعه های بیشتر: گورستان زنده ها »

خبر خوان

آخرین اخبار

اخبار

  •  
    استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت جوانان به
     
  •  
    دادخواهی عمومی مردم شاهرود از رییس جمهور
     
  •  
    استقبال از غرفه نفت سپاهان در نمایشگاه
     
  •  
    افتتاح مجموعه انبارهای سردار شهید سید
     
  •  
    دولت سیزدهم و تالاب هامون
     

به روايت تصوير

حالت های رنگی