• شنبه 9 تير 1403
  • السبت 23 ذو الحجة 1445
  • Saturday 29 June 2024
فرهنگی

انضباط ترافيكي؛ ضرورت تداوم ارتباط‌هاي شهروندي

   03 آذر 1394  466

بي نظمي‌هاي ترافيكي در سطح خيابان ها و پياده روهايي كه محل عبور و مرور موتور سيكلت ها شده و احساس امنيت جاني را از عابران سلب كرده است و موارد ديگري كه هنگام رانندگي در خيابان ها و بزرگراه ها شاهديم، نمونه هاي بارزي از بي نظمي هايي است كه در سطح شهر مي بينيم. برخي از افراد آنگونه كه مي خواهند در خيابان ها رانندگي مي كنند و در بزرگراه ها با بي نظمي، مخاطراتي را بوجود مي آورند. مانور دادن در خيابان ها و تقاطع هاي شهر باعث ايجاد مشكلات ترافيكي براي شهروندان مي شود.

خط كشي هاي عابر پياده از عناصر اصلي پيشگيرانه در بروز تصادفات است و روشي براي ارائه اطلاعات به رانندگان وسايل به شمار مي رود. خط كشي، راهكار صحيح را به رانندگان در مانورهاي مجاز و به عابران پياده هنگام عبور از خيابان ارائه مي دهد. برقراري انضباط ترافيكي در خيابان هاي شهر از اولويت هاي زندگي روزمره در هنگام رانندگي و حرمت قائل شدن براي تمام شهروندان است. با تغيير رفتار هاي ترافيكي در شهر مي توان از وقوع بسياري از حوادث و تصادفات شهري جلوگيري كرد و باعث افزايش انضباط در رانندگي شد.گسترش آموزش و فرهنگ سازي در اين زمينه بسيار اثر گذار است. رانندگي بي خطر با رفتارهاي مثبت ترافيكي، حركت عابران در بين خطوط  احترام به گذرگاه عابران پياده باعث تحول در فرهنگ ترافيك مي شود. در فرهنگ ترافيك، افزايش سطح وظيفه شناسي، نظم و انظباط اجتماعي و ارتقاي سطح آرامش و سلامت روحي و رواني جامعه، پايبندي به رفتار و اخلاق هاي ترافيكي از ملزومات زندگي شهر نشيني است. وقتي اين ضرورت براي مردم و به خصوص رانندگان به خوبي تفهيم شود مي توان انتظار يك رانندگي بي خطر را داشت، در غير اين صورت نمي توانيم توقع ترافيك منظمي را داشته باشيم. خط كشي هاي معابر براي عبور عابران پياده و انضباط بخشي به ترافيك از موارد قابل اهميت است كه در ارتقاي فرهنگ ترافيك و بهبود رفتار شهروندان نقش عمده اي دارد. حركت منظم خودرو ها در خيابان ها و رعايت نظم ترافيكي حوادث احتمالي را كاهش ميدهد و موجب آرامش در هنگام رانندگي مي شود.وقتي يك راننده در هنگام رانندگي به خط كشي هاي عرضي در خيابان توجه داشته باشد، توجه به همين نكته موقعيت امني را براي عابران ايجاد خواهد كرد و از سوي ديگر عابران هم باري عبور از خيابان قوانين را ناديده نمي گيرند. در واقع با اين كار حق عابران پياده را رعايت كرده و در كنار آن سلامتي و ايمني برايشان مهيا مي شود كه حصول اين امر با مشاركت پذيري شهروندان امكان پذير است، بنابراين هرچه نظم را در ترافيك شهري با ايستادن پشت خط عابر پياده، ناديده نگرفتن گذرگاه عابر پياده، رعايت سرعت، سبقت و ... رعايت كنيم، در حقيقت شاهد عبور و مرور بي خطر و بي ترافيك در سطح شهر خواهيم بود.

مطمئنا اصلاح رفتار هاي رانندگي با ايجاد فرهنگ سازي بيشتر و اجراي انضباط در ترافيك در كاهش حوادث و آلودگي هوا تاثير بسزايي دارد، همچنين انضباط، ضرورت تداوم ارتباط هاي شهروندي است.

 

پليس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس