• دوشنبه 11 تير 1403
  • الإثنين 25 ذو الحجة 1445
  • Monday 01 July 2024
اجتماعی

دلايل بدرفتاري كودكان چيست؟

   13 شهریور 1395  328

بدرفتاري‌هاي کودکان دلايل مختلفي مي‌تواند داشته باشد، بايد ابتدا شناسايي کنيد که دليل بدرفتاري کودک شما چيست و سپس اقدام به رفع آن کنيد.

ممکن است يک ناراحتي جسمي موجب اين بدرفتاري باشد، يا يک مساله تربيتي در کار باشد و دليل بدرفتاري آنها در شيوه برخورد و تربيت شما نهفته باشد.

بدرفتاري‌هاي کودکان دلايل مختلفي مي‌تواند داشته باشد، بايد ابتدا شناسايي کنيد که دليل بدرفتاري کودک شما چيست و سپس اقدام به رفع آن کنيد.

ممکن است يک ناراحتي جسمي موجب اين بدرفتاري باشد، يا يک مساله تربيتي در کار باشد و دليل بدرفتاري آنها در شيوه برخورد و تربيت شما نهفته باشد.

با بررسي اين عمل مي‌توانيد راهکارهاي مفيدي را به کار ببنديد تا رفتار او را تعديل کنيد و به او و به خودتان کمک اساسي بکنيد.
به وضعيت جسماني کودک خود توجه کنيد.

گاهي اوقات دليل بدرفتاري کودک يک ناراحتي جسمي است، برخي از کودکان در شرايطي که دردي دارند يا بيمار هستند يا بي‌تحرک مي‌شوند، خيلي زود عصباني مي‌شوند و جيغ راه مي‌اندازند و شايد آرام کردن آنها در اين شرايط کار دشواري باشد.

با بررسي احتمال وجود يک دليل جسمي و شناسايي آن اقدام به رفع آن مشکل مي‌کنيد و بدرفتاري کودک شما نيز ازبين مي رود.

به وضعيت تغذيه کودک خود توجه کنيد:

کودکان در حال رشد هستند و بايد نيازهاي تغذيه‌اي آنها به خوبي برآورده شود.

کمبود برخي موارد در بدن تحرک‌پذيري کودک را افزايش مي‌دهد و در اين صورت ما ممکن است تعجب کنيم که چرا با وجود اعمال شيوه‌هاي تربيتي خوب و مناسب، نتيجه خوبي نمي‌گيريم، براي اين کار حتما از متخصصين کمک بگيريد.

خواب کودک را تنظيم کنيد :

اغلب کودکان زماني که احساس خواب مي‌کنند، بي‌قرار و تحريک‌پذير مي‌شود، پدران و مادران بايد به اين نکته آگاه باشند و اينگونه رفتارهاي کودک خود را حمل بر عصبانيت و خشم و بي‌قراري نکنند.

در چنين مواقعي، طرح يک برنامه خوب خواب و ترغيب او به استراحت و خواب رفتن به شيوه‌هاي خوب، مشکل را حل خواهد کرد و لازم نيست شما زياد نگران شده و سخت بگيريد.

الگوي مناسبي براي فرزندان خود باشيد :

کودکان بسياري از رفتارهايي را که دارند از بزرگترها ياد مي گيرند، حتي رفتاري را که به نظر ما چندان مهم نبوده و باور کردني نمي رسد که کودک با اين سرعت آن را فرا گرفته باشد.

کودکان از ما ياد مي‌گيرند که در مواقع ناراحتي چگونه مساله خود را مطرح کنند، والديني که ناراحتي خود با هيجانات منفي و ناراحتي زياد نشان مي‌دهند، همين الگو را به فرزندان خود منتقل مي‌کنند. براي جلوگيري از خشونت و بدرفتاري کودکان خود بايد پدر و مادري آرام باشيم.

فيلم‌ها، کارتون‌ها و بازي‌هاي خشن، عامل بدرفتاري کودکان است :

تماشاي فيلم هاي خشن، کارتونهاي نامناسب و بازي‌هاي کامپيوتري با تاثيري که در فعاليت بخش‌هايي از مغز مي‌گذارند، بدرفتاري را در کودکان سبب مي‌شوند.

کودکان را از تماشاي فيلم‌هاي بزرگسالان منع کنيم و اگر قرار است ديگر اعضا خانواده چنين فيلم‌هايي را تماشا کنند، در ساعاتي باشد که يا کودک در منزل نيست يا در خواب است.

حضور کودک در خانه در حالي که ديگر اعضا مشغول تماشاي يک فيلم هيجاني هستند و او را از تماشاي آن منع مي‌کنند راهکار مناسبي نيست.

روش‌هاي تنبيهي مناسبي داشته باشيد :

زماني که کودک شما عصباني است و شما با اعمال يک تنبيه بدني يا تنبيه سخت ديگري مي‌خواهيد او را آرام کنيد، نه تنها به او کمک نکرده‌ايد بلکه مشکل او را بيشتر نيز کرده‌ايد و به اين ترتيب کار شما در دفعات بعدي که او عصباني مي‌شود سخت‌تر شده است.

براي آرام کردن کودک لازم نيست همان اول از روش تنبيه استفاده کنيد، با امتحان کردن ساير روش‌ها اگر به نتيجه نرسيدند تنبيه مناسبي را در نظر بگيريد و اجرا کنيد.

اين تنبيه نبايد زياد شديد باشد، نبايد بدني باشد و نبايد خيلي طولاني باشد، چنانکه حضرت علي عليه‌السلام به مردي که از رفتار ناپسند فرزند خود شکايت کرد فرمودند: او را نزن بلکه از او قهر کن و قهر را طول نده.

زبان کودک خود ياد بگيريد :

کودکان از لحاظ زباني نيز در حال رشد هستند و درک آنها از زبان و گفتار به اندازه درکي نيست که ما بزرگ ترها داريم.

براي اينکه بتوانيم ارتباط خوبي با کودک خود داشته باشيم، بايد شيوه صحبت کردن خود را با او عوض کنيم و در سطح فهم و درک او صحبت کنيم.

پيامبراکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم مي‌فرمايند: کسي که کودکي نزد اوست بايد در برخورد با او کودکانه رفتار کند.
زماني که واضح، کوتاه و دلنشين صحبت مي‌کنيم، تن صداي ما آرام است و از کلمات مناسبي استفاده مي‌کنيم راحت‌تر مي‌توانيم کودک خود را آرام کنيم.

البته منظور استفاده از الفاظ کودکانه که اغلب کودکان به طور نادرست کلمات را به کار مي‌برند نيست، والدين بايد کلمات را درست، ولي واضح، آرام و دلنشين ادا کنند.

عزت نفس کودک را افزايش دهيد :

افرادي که عزت نفس بالايي دارند، بهتر مي‌توانند رفتارهاي خود را کنترل کنند، حتي وقتي در شرايط هيجاني شديدي هستند.

آنها به لحاظ ارزش و کرامتي که به خود قائل هستند در تمامي لحظات، مراقب رفتار و گفتار خود هستند تا ارزش و احترام آنها را زير سوال نبرد.

علي عليه‌السلام مي‌فرمايند: کسي که عزت نفس خود را بزرگ و باکرامت بداند، زشتي‌ها در مقابل او کوچک و حقير مي‌شوند. ارزش نهادن به خود و احترام گذاشتن به خود را به کودکان خود ياد دهيم و به اين ترتيب به آنها کمک کنيم رفتار خود را تحت کنترل خود داشته باشند.

حقه لاک پشتي را به کودک خود ياد بدهيد :

براي کودک خود توضيح دهيد يک لاک پشت زماني که احساس خطر مي‌کند، چه مي‌کند، او به راحتي سر خود را در لاک خود فرو مي برد و به اين ترتيب از خود محافظت مي‌کند.

او در لاک خود آرام و امن است، به کودک خود کمک کنيد از يک تصوير سازي لاک پشتي استفاده کند.

مي‌توانيد اين کار را در شرايط عادي چندين بار تمرين کنيد تا در مواقع ناراحتي کودک، به راحتي بتوانيد آن را يادآوري کنيد و از آن استفاده نماييد، اين روش به ويژه براي کودکان کم سن و سال مفيد است.

به او کمک کنيد در شرايط هيجاني، صحبت کند :

صحبت کردن باعث تخليه هيجاني مي‌شود، اين کار را با آرامش انجام دهيد و او را تقويت کنيد با کنترل بيشتري روي رفتار خود ناراحتي خود و علت آنرا توضيح دهيد.

کمک کنيد از جملات مناسبي استفاده کند تا تخليه شود و ديگر لزومي براي انجام رفتارهاي خشن نباشد، در واقع بدرفتاري کودک براي تخليه هيجانات منفي او صورت مي‌گيرد و اگر با روش درست به او کمک کنيم اين کار را انجام دهد ديگر لزومي به رفتارهاي خشن نخواهد بود.

 

گردآوري توسط كارشناس اجتماعي فرماندهي انتظامي شهرستان اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس