• شنبه 9 تير 1403
  • السبت 23 ذو الحجة 1445
  • Saturday 29 June 2024
اجتماعی

اپليکيشن يکي از دام هاي خطرناک فضاي مجازي

   10 مهر 1395  467

مدتهاست برخي مجرمان اينترنتي در پوشش اپليکيشن هاي بازي و برنامه هاي جذاب قربانيان خود را تحريک به دانلود بد افزارها يا ويروس مي کنند .

حوصله اش سر رفته بود،گشتي در سايت هاي اينترنتي زد تا چند برنامه جديد دانلود کند برنامه اي نظرش را در فضاي مجازي جلب کرد آن طور ي که سايت معرفي کرده بود با نصب اين برنامه مي توانست محل افرادي را که با او تماس گرفته بودند متوجه شود برنامه را دانلود کرد اما براي نصب آن بايد منتظر کد ارسالي از سوي سايت مي ماند.

يک روز از نصب برنامه گذشت اما هيچ خبري از کد نشد، سرانجام برنامه را پاک کرد صبح روز بعد دوستانش با عصبانيت با او تماس گرفتند و به پيامک هاي مستهجن که ارسال کرده بود اعتراض مي کردند اين موضوع برايش غير قابل باور بود.

به همين دليل تصميم گرفت با مراجعه به پليس فتا شکايتي را مطرح کند، بعد ار بررسي شکايت کارشناسان پليس فتا متوجه شدند برنامه هاي پيام رسان متهم هک شده و هکر از طرف شاکي به ارسال پيام هاي مستهجن اقدام کرده است.

مدتهاست برخي مجرمان اينترنتي در پوشش اپليکيشن هاي بازي و برنامه هاي جذاب قربانيان خود را تحريک به دانلود بد افزارها يا ويروس مي کنند.

اين مجرمان پس از ورود به تلفن همراه اقدام به هک نرم افزارهاي پيام رسان و عکس هاي شخصي قرباني مي کنند.

برخي از اپليکيشن هاي تلفن همراه موجود در اين سايت ها و يا فروشگاه ها با استفاده از کد هاي مخرب کنترل گوشي کاربر را در اختيار مي گيرند .

فهميدن اين موضوع نيز بسيار مشکل است، چرا که کد هاي آن با ترکيب ميليون ها کد مختلف ديگر در سيستم عامل باعث مي شود تا بتوانند از گوشي کاربران جاسوسي کنند برخي از اين اپليکيشن ها از کاربران مي خواهند که به پرسش هايي پاسخ دهند يا پيامکي به شماره اي يا ايملي ارسال کنند اين نوع ارتباط مي تواند باعث آلوده شدن گوشي به بد افزار هايي شود که اطلاعات شخصي کاربران را مورد حمله قرار دهد .

موارد جاسوسي شامل ارسال پيامک هاي دريافتي و ارسالي کاربر بدون آنکه خود متوجه شود، ارسال عکس ها، کليپ ها و فيلم هاي موجود در حافظه گوشي، ارسال فهرست تماس هاي دريافتي و شماره مخاطبان موجود در گوشي و... مي باشد .

در بسياري موارد قرباني اين جاسوسي ها کاربران مي باشند، اخاذي از کاربران با توجه به داشتن اطلاعات زياد از روي گوشي يکي از مهمترين موارد است .

لذا بسياري از اطلاعات کاربران که از اين طريق به سرقت مي رود بعدها باعث ايجاد آزار و اذيت وي و نزديکان و بستگانش مي شود چرا که مجرمان از اين اطلاعات علاوه بر اخاذي براي سرگرمي و اذيت و آزار قربانيان استفاده مي کنند.

به عنوان مثال ارسال پيامک هاي مستهجن و محتواي نامناسب با شماره کاربر براي افراد ديگر يک مورد اذيت و آزار است که مجرمان انجام مي دهند.

تهديدات امنيتي گوشي هاي همراه هوشمند بسيار بيشتر از لپ تاپ و رايانه هاي خانگي است چرا که ميزان اطلاعات شخصي اي که کاربران با خود در تلفن همراه هوشمند حمل مي کنند به مراتب بيش از نوت بوک و رايانه هاي خانگي آنهاست ضمن آنکه دسترسي سارقان يا هکر ها به گوشي همراه به مراتب آسان تر مي باشد.

لازم است از دانلود ها ي بي مورد نرم افزارها و کليپ هاي موجود در سايت ها خودداري کنيد و فقط برنامه ها و نرم افزارهاي لازم و کاربردي را دريافت و تنها به نمونه هاي رسمي موجود اعتماد کنيد .

هموطنان و همشهريان عزيز در صورت مشاهده نفوذ هکر ها به تلفن همراهشان بلافاصله بايد اقدام به شکايت كرده و موضوع را با پليس فتا در ميان گذاشته قبل از اينکه به خواسته هاي آنان تن در دهند .

گردآوري توسط سرهنگ سيد مصطفي مرتضوي ریيس پليس فتاي اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس