• دوشنبه 11 تير 1403
  • الإثنين 25 ذو الحجة 1445
  • Monday 01 July 2024
اجتماعی

تب شیوع اعتیاد آرایشی و علایم آن

   24 شهریور 1395  385

لیلا ایزدی - در طول تاریخ، آرایش صورت و مرتب بودن، عادت و رسم زنان ایرانی بوده است، اما در جامعه امروز، آرایش کردن تا به جایی پیش رفته که شکل یک ناهنجاری اجتماعی به خود گرفته است. آرایش بی حد و مرز زنان و دختران، بحران و مرض جدی  ای است که فراتر از یک عادت به شکل اعتیادی مزمن بروز یافته است، اعتیادی که هم به زیبایی و سلامت افراد آسیب می رساند و هم اقتصاد کشور را دچار لطمات عدیده ای می کند.

برای برخی از خانم ها گم شدن کیف لوازم آرایشی، مترادف با مصیبت بزرگی چون فقدان و یا مرگ یکی از عزیزان است، برخی از زنان آنچنان به استفاده از لوازم آرایشی عادت و اعتیاد پیدا کرده اند که حتی قبل از شستن صبحگاهی صورت، اول سراغ میز آرایش می روند.

بررسی علل و عوامل افزایش رغبت به خود آرایی

عدم اعتماد به نفس

در جوامع مدرن، شیک بودن در سادگی و مرتب بودن است و هرگز مترادف با استفاده زیاد از لوازم آرایش تعریف و معنا نمی شود؛ این در حالی است که تب و تاب خودآرایی در جوامع در حال توسعه، هر روز بیش از دیروز است. برخی از زنان و دختران به منظور تطابق با الگوهای زیبایی وارداتی و مورد مقبول واقع شدن، بسیار آرایش می کنند، در واقع آرایش کردن برای آنان به نوعی خودنمایی و راهی برای اثبات این مهم است که من زشت نیستم !

به نظر می رسد این گروه از زنان، نیازمند تایید دیگران هستند و برای کسب این تایید حاضر به انجام هر عملی هستند چه بسا اگر این مقبولیت اجتماعی را به دست نیاورند، نمی توانند خود را باور کنند و یا خلا اعتماد به نفس شان را پُر کنند.

زیبایی بخاطر مردان

توجه به زیبایی و خودآرایی در برخی از زنان در حال تبدیل شدن به نوعی بحران اجتماعی است، بعضی از زنان برای اطمینان پیدا کردن از مقبولیت ظاهری، جلب توجه و تایید و حمایت مردان، به صورت کاملا افراطی به این الگوی زیبایی روی آورده اند، متاسفانه این مساله به یک عادت مخرب تبدیل شده، تا آنجایی که برخی از زنان، خود را بدون آرایش بی هویت می دانند و حتی حاضر به حضور بدون آرایش در جامعه، بخصوص در معاشرت با مردان نیستند.

چشم و هم چشمی های رسانه ای برای زیباترشدن

کارشناسان معتقدند در جامعه‌ای که به خاطر تکنولوژی و ارتباطات زیاد به سمت جهانی شدن پیش می‌رود، نمی‌توان از تاثیر خاموش رسانه‌ها چشم پوشید. اینکه گاه دیده می‌شود که یک نوع آرایش که شبیه فلان بازیگر ‌هالیوودی است و فلان مدل مو که که برگرفته از یک فوتبالیست است رایج می‌شود، ثابت‌کننده این ادعاست که در الگو گرفتن‌ها برخی به خطا می‌روند.

وقتی زیبایی شرط استخدام می شود

اگر صفحات نیازمندی روزنامه را ورق بزنید، حتما به کرات با این جمله مواجه می شوید:" به یک خانم آراسته جهت کار نیازمندیم"! متاسفانه تقاضای اجتماعی نامناسب در زمینه اشتغال زنان، باعث شده است برخی از زنان و دختران برای یافتن شغل و یا دریافت حقوق مناسب و... ترغیب به استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی شوند، از سوی دیگر، شرکت ها، مغازه ها و... شرط اول استخدام بانوان و رکن اصلی موفقیت کاری شان را منوط به خانم های آراسته و آرایش کرده ای می دانند که می توانند جذب مشتری زیادتری داشته باشند، واقعیت تلخی که زنان جویای شغل را مجبور به پذیرش هویت های نمادینی می کند که با گذر اندک زمانی نیز، به عنوان بخشی نهادینه شده از حقیقت وجودشان آشکار می شود.

وقتی فرهنگ دچار آشفتگی می شود

گرفتار آمدن در آشفتگی فرهنگی دلیل دیگری است که این گرداب را سهمگین تر می کند، الگوهای تاریخی، عرفی و فرهنگی ما در زمینه زیبایی و آراستگی به شدت رو به افول و نابودی است، سالیان سال است که زنان ایرانی از الگوهایی تبعیت می کنند که ویژه فرهنگهای دیگر و حتی قشرهای بخصوصی از آن فرهنگ است، بی تردید وقتی الگویی برای فرهنگی متناقض باشد و متناسب با آن نیز ساخته نشود، آشفتگی حداقل ترین پیامد منفی آن خواهد بود.

حرف آخر

برای مقابله با این مساله چه باید کرد؟ آیا به راستی به غیر از آرایش و آراستن ظاهر راه دیگری برای نشان دادن ارزش های وجودی وجود ندارد؟ فارغ از علتهای بیان شده، خوددوستداری مولفه فراموش شده خویشتن بسیاری از افراد است که تنها راه یادآوری و جبران آن را توسل به نقابهای فریبنده می دانند، نقابهایی که چون ماسک زیبنده بر حقیقت وجود هستند و خویشتن حقیقی را برای همیشه پنهان و کتمان می کنند. 

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس