• چهارشنبه 13 تير 1403
  • الأربعاء 27 ذو الحجة 1445
  • Wednesday 03 July 2024
اجتماعی

حجاب و عفاف چراغ قرمز جامعه هستند

   17 آبان 1395  434

حجاب و عفاف مانند چراغ قرمز در جامعه عمل مي كند همانطور كه اگر هرخودرويي از چراغ قرمز عبور كند نظم و امنيت شهر را به هم مي ريزد هر كس هم كه عفت و حيا را رعايت نكند جامعه را با نا امني و هرج و مرج مواجه خواهد كرد.

قوانين به جامعه و افرادي كه در آن زندگي مي كنند نظم و انضباط مي دهند و باعث امنيت، رونق و شكوفايي در عرصه ها و ابعاد مختلف زندگي مي شوند. رعايت قانون و احترام به آن از جمله موضوعاتي است كه امروزه در تمام كشورهاي دنيا به آن اهميت داده شده و مورد توجه مردم تمام جوامع به شمار مي آيد و بررسي ها و تحقيقات صورت گرفته نيز نشان مي دهد كه هر كشوري را در آن مردم به قوانين بيشتر احترام مي گذارند و در رعايت كردن آنها دقت و اهتمام دارند آن كشور بيشتر از ساير كشورها پيشرفت كرده است.

دين مبين اسلام كه خود پايه گذار قانون بوده و پيامبر اكرم (ص) با تشكيل اولين حكومت اسلامي در تاريخ دنيا به تدوين و نگارش قوانين الهي كه ازسوي جبرئيل به وي وحي مي شد بر توجه و رعايت همه مسلمانان به قانون و احترام گذاشتن به آن تاكيد مي كند و آن را از ويژگي هاي اصلي يك مسلمان متقي و با ايمان بر مي شمرد.

امروزه رعايت قانون به يك فرهنگ فرا ملي تبديل شده است به طوري كه هر كس در هر كشوري سكونت دارد و يا به آن كشور سفر مي كند مي بايست به قوانين آن پايبند بوده و رعايت آنها را سرلوحه خود قرار دهد.اما اين درحالي است كه در هر جامعه اي عده اي قانون را به ضرر رسيدن به اميال شخصي خود ديده و آن را بر نمي تابند.

از اين رو بايد گفت كه قانون گريزي نيز آفت هر جامعه اي است و اين آفت در هر جامعه اي وجود دارد اما بايد شهروندان بدانند كه قانون براي نظم بخشي و هدف سازي و بهينه سازي زندگي آنها تهيه شده و قانون گريزي و دور زدن قانون توسط عده اي از افراد به ضرر كل جامعه منتهي مي شود.

در چنين صورت است كه اگر تك تك آحاد جامعه به مفهوم رعايت قانون پي ببرند خو ددر جلوگيري از قانون گريزي افراد ديگر پيش قدم شده و رعايت قانون را به يكديگر سفارش و تاكيد ميكنند و نتيجه اينكه شهروندان قانونمدار جامعه اي هستند كه به سمت پيشرفت و تعالي پيش رفته و در جهت رضايت پروردگار قدم برمي دارند .

يكي از قوانين جامعه اسلامي ما قانون حجاب و عفاف براي بانوان است كه البته برخي از افراد انگشت شمار در جامعه هستند كه به دليل تصور غلطي كه در ذهن خود دارند اين قانون بر نتابيده و با پوشش هاي نامتعارف و خارج از عرف و قانون ظاهر مي شوند و وقتي كه از آنها در مورد پوششان سوال مي شود مي گويند، موي خودم است و مي خواهم آن را به ديگران نشان بدهم و بدن خودم است و مي خواهم با هر لباسي كه دلم مي خواهد آن را بپوشانم و به كسي هم ربطي ندارد!!!

با توجه به پاسخ اين عده بايد گفت، حجاب و عفاف مانند چراغ قرمز در جامعه عمل مي كند، همانطور كه مي دانيد يكي از قوانين هر جامعه اي و بلكه قوانين بين المللي قانون چراغ قرمز است، تصور كنيد اگر هر راننده اي بگويد خودروي خودم است مي خواهم از چراغ قرمز عبور كنم و اگر پولدار باشد مي گويد جريمه آن را هم مي دهم تصور كنيد در چنين وضعيتي چه اتفاقي مي افتد نظم و انضباط شهر به هم مي ريزد، همه داد اعتراض بلند مي كنند و نزاع و درگيري و نا امني جامعه را فرا مي گيرد. همانطور اگر هر كس در مورد حجاب و عفاف نيز اين سخن را بگويد آن وقت خواهيم ديد كه با فساد علني، نا امني و هرج و مرج و اين قانون شكني به گسترش گناهان و آسيب هاي ديگر در جامعه مي انجامد.

با اين اوصاف در مي يابيم كه حجاب و عفاف نيز مانند چراغ قرمز ضامن امنيت و آرامش در جامعه است چرا که فرد بي حجاب در قدم اول امنيت اجتماعي خودش و حتي امنيت جاني خودش را به مخاطره مي اندازد و گام در يک مسير جنون انگيز و پر خطر مي گذارد و در گام بعدي ديگر افراد جامعه را با گناه و فساد و نا امني همراه مي سازد.

پس نتيجه مي گيريم كه تبعات بي حجابي مانند شخصي است که از چراغ قرمز رد شده است ! يعني همانطور که شخصي که از چراغ قرمز عبور مي کند براي خود و ديگران ايجاد نا امني مي کند اين مطلب براي فرد بي حجاب هم صادق است ، اما امروز زشتي اين مطلب که فلان فرد از چراغ قرمز رد شده است و توجه به تبعات فاجعه آميز آن در اکثر قريب به اتفاق افراد جامعه نهادينه شده است و اين عمل را بد مي دانند ولي فاجعه بي حجابي براي اکثر افراد زماني آشکار مي شود که گرفتار نيش سمي مار خوش خط و خال شهوت انگيزي شوند و نا آگاهانه و آگاهانه فاجعه هاي بزرگتري از فاجعه يک تصادف ( که با رد شدن از چراغ قرمز بوجود آمده است ) را به وجود مي آورد .

جدا از اين مسئله اگر فردي که از چراغ قرمز عبور کرده قوانين اعتباري بشري را زير پا گذاشته است در حالي که فردي که از خطوط قرمز حجاب عبور کرده است علاوه بر قوانين مدني يك كشور اسلامي، قوانين الهي را که با تکوين و تشريع عالم در ارتباط است زير پا گذاشته است.

حجاب و عفاف خط قرمز جامعه اسلامي است و كسي كه از اين خط عبور كند نه تنها خود را دچار آسيب و خطر مي سازد بلكه جامعه را نيز دچار فساد و ناامني مي كند و بنابر اين بايد همانطور كه براي رعايت قانون در جامه فرهنگ سازي مي شود رعايت حجاب و عفاف نيز در دستور كار فرهنگ سازان و اهالي رسانه قرار گيرد تا انشاء الله روز به روز شاهد رعايت بيشتر اين قانون الهي كه قطعاً به نفع همه مردم و كل جامعه بشري است در جامعه اسلامي خود باشيم.

سرهنگ جهانگير كريمي – معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس