• جمعه 15 تير 1403
  • الجمعة 29 ذو الحجة 1445
  • Friday 05 July 2024
اقتصاد مقاومتی

لجستیک معکوس; سودبری از ضایعات و حفاظت از محیط زیست

   24 مرداد 1395  536

 

دکتر حمیدرضا پنجه فولادگران

مدرس تمام وقت گروه مدیریت دانشگاه سان وی مالزی

جوامع مصرف گرا بالاخص کشورهای در حال توسعه روزانه با میلیون ها تن زباله از محصولاتی که چرخه عمرشان به اتمام رسیده است، مواجه اند. این زباله ها شامل محصولات الکترونیکی، مکانیکی، ادوات اداری، پوشاک و هزاران هزار محصول دیگر میشود.

با توجه به فعالیت های گسترده سازمان های مردم نهاد  (NGO) در جوامع مختلف به منظور حفاظت از محیط زیست و همچینین روند قانون گذاری ها توسط دولت ها، مدیریت بازگرداندن محصولات به چرخه تولید و مصرف امری ضروری می نماید. لجستیک معکوس (Reverse Logistics) با بهره برداری از روش های خلاقانه در تولید و بازیافت می تواند، ابزاری کارگشا برای صیانت از محیط زیست و جلوگیری از تولید ضایعات، مورد استفاده واقع گردد. لجستیک معکوس شامل کلیه فرآیندهایی میشود که محصول مصرف شده یا محصولی که به پایان عمر خود رسیده را از نقطه مصرف به نقطه مبدا، باز میگرداند. لجستیک معکوس سپس با اعمال شش روش عملیات احیا بروی محصول انجام میدهد و محصول احیا شده را به چرخه مصرف بازمیگرداند. این روش ها شامل بازیافت، بازمصرف، کاهش مصرف، مرمت یا تعمیر و باز تولید میباشد. مدیریت و اجرای مناسب لجستیک معکوس نه تنها به حفظ محیط زیست کمک شایان توجهی می نماید، بلکه میتواند با صرفه جویی در هزینه های خرید و نگهداری، حمل و نقل اثر قابل توجهی بر سودآوری سازمان های مجری بگذارد. ایالات متحده به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در لجستیک معکوس توانسته از 254 میلیون تن زباله در سال 2013، 87 میلیون تن را فقط با روش بازیافت به چرخه مصرف بازگرداند. آمارهای بانک جهانی نشان میدهد سالیانه میزان 1.3 بیلیون تن ضایعات جامد شهری درجهان تولید میشود که این میزان تا سال 2025 رشدی حدود دوبرابری خواهد داشت و به میزان 2.2 بیلیون تن خواهد رسید. در کشور ما بر اساس آخرین آمار روزانه میزان 50 هزار تن زباله خشک و تر تولید میشود که کمتر از 10% آن بازیافت میگردد. متصدی عمده جمع آوری و فرآیند لجستیک معکوس در کشور شهرداری ها میباشند. با توجه به محدودیت های بودجه ای کشور در بخش محیط زیست و همچنین تاکیدات اصل 44 قانون اساسی، به جاست دولت با حمایت از بخش خصوصی، سکان هدایت این بخش را به سازمان های واجد شرایط واگذار نماید تا جامعه علاوه بر بهره مندی از کالاهایی احیا شده با قیمت مناسب از مزایای صیانتی از محیط زیست نیز بهره مند گردند.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس