• دوشنبه 11 تير 1403
  • الإثنين 25 ذو الحجة 1445
  • Monday 01 July 2024
اجتماعی

آثار مخرب بدحجابي و مدگرايي غربي بر جامعه

   24 تیر 1395  559

ازبين رفتن حيا و عفت، تضعيف باورهاي ديني، بي هويتي، عدم استقلال فکري،افزايش طلاق، سلب اعتماد از همسر،بي بند وباري، سوء استفاده جنسي و افزايش مزاحمتهاي خياباني از جمله آثار مخرب بدحجابي و مدگرايي غربي در جامعه است.

تبعات بدحجابي و مدگرايي:

1- تضعيف اعتقادات ديني در جامعه

تظاهر به بدحجابي نشانه پايبند نبودن و بي مبالاتي تضعيف مباني اعتقادي و احکام اسلامي در فرد است. زيرا زنان با بدحجابي خود، چشم هاي هوس آلود را متوجه خود مي سازند و پايه هاي ايماني مردم را سست مي کنند و جامعه را به فساد مي کشانند. (هر چند نمي توان اين موضوع را همه گير قلمداد نمود). هيچ راهي براي دشمنان اسلام بهتر از آن نيست که بدون جنگ وکشتار و تحمل هزينه هاي گزاف آن ايمان را ازدلهاي مردم بزدايند. با توجه به اين نکته که باورها و ايمان هاي راسخ نقش بسزايي در بالندگي جامعه ايفا مي کند و زماني که ايمان به سستي گرايد، نفوذ دشمن در به انحراف کشيدن همين جامعه بالنده بيشتر و آسانتر خواهد شد. بدحجابي علاوه بر اينکه يک ناهنجاري اجتماعي بشمار مي آيد و جامعه را به بي بند و باري مي کشد، مي تواند زمينه ساز بسياري از زشتي هاي اخلاقي ديگر نيزگردد.

2- محدوديت در مشارکت اجتماعي

طبق قوانين اسلامي و اجتماعي و حقوق طبيعي زنان، آنها حق دارندكه در بسياري از جوامع در فعاليتهاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، سياسي و... شرکت کنند و سهم بسزايي در اين زمينه ها ايفا نمايند و لاجرم درجامعه مثل مردان حقِ زندگي و امنيت و آرامش دارند. يكي از تكاليف و ضروريات زنان براي حضور قوي و سا لم در اجتماع كه زمينه ساز همين امنيت و آرامش و آزادي واقعي زنان درگستره فعاليتهاي اجتماعي نيز هست همين رعايت مسئله حجاب و عفاف و پوشش كامل اسلامي است. بنابراين اگر زن با بدحجابي و خودآرايي و خودنمايي وارد محيط كار و جامعه شود بايد خود قبل ازديگران عوارض آن از جمله آسيب ها، خطرها و درنهايت محدوديتها و ممنوعيتهاي اجتماعي را پذيرا گردد.

3- تزلزل در نهاد خانواده و هرج و مرج در روابط جنسي

پوشش و حجاب باعث سلامت اخلاقي جامعه و پايبندي به هنجارهاي ديني و محوكردن زمينه هاي بروز و شکل گيري بزه در جامعه گرديده و باعث مي شود فاصله هاي اجتماعي و حريم افراد محفوظ بماند. چنان که اميرمؤمنان در نهج البلاغه به فرزندش امام حسن(ع) مي فرمايد: "وَ اکْفُفْ عَلَيْهِنَّ مِنْ اَبْصارِهِنَّ بِحِجابِکَ اِيّاهُنَّ فَاِنَّ شِدَّةَ الْحِجابِ اَبْقي عَلَيْهِنَّ": از راه حجاب و پوشش بانوان را بپوشان؛ زيرا رعايت حجاب به طور جدي و محکم، زنان را سالم تر و پاک تر حفظ خواهد کرد.

5- آسيب هاي فردي بدحجابي و بدپوششي

ازبين رفتن حيا و عفت، گرفتاري در فساد و گناه، تضعيف باورهاي ديني ،گرايش به مظاهر مبتذل غربي، بي هويتي، عدم استقلال فکري، خوشگذراني بي قيد وبند.

6- آسيب هاي خانوادگي بدحجابي و بدپوششي

تخريب اصالتها ، سست شدن بنيان خانواده، انحرافات اخلاقي بين اعضا، افزايش طلاق، کاهش کارکردهاي کنترلي خانواده، ازبين رفتن حجب و حيا در روابط خانوادگي، تقليد و الگوپذيري فرزندان از بدحجابي، سوءظن بين اعضاي خانواده، سلب اعتماد از همسر .

7-آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي بدحجابي و بدپوششي

سقوط ارزشهاي اخلاقي و انساني، بي بند وباري، سوء استفاده جنسي، افزايش مزاحمتهاي خياباني،ترويج مدهاي غربي، الگو شدن پوشش هاي غلط در جامعه، تغيير ارزشها، فقدان نظام خود کنترلي، فرسايش فرهنگ ملي و بومي. تضعيف معنويت و اخلاق.

نتبجه گيري

با توجه به مباحث مطرح شده مي توان اين گونه نتيجه گرفت که در جوامع امروزي همواره شاهد اوج و افول خرده فرهنگها در رفتارهاي انساني هستيم که برخي از آنها به عنوان فرهنگ غالب قلمداد مي شوند. گاهي اين فرهنگها را با نام مُد ياد مي کنند که همواره مورد پذيرش و قبول و يا مخالفت و جبهه گيري عده اي مواجه بوده است. در مواقعي سياستگذاري ها در تصميمات حکومتي و دولتي در پايداري يا انقراض آنها تاثيرگذار مي باشد. مقوله حجاب نيز به گونه اي از اين امر مستثني نمي باشد.

در مورد پوشش در ايران نيز بايد گفت از ابتداي انقلاب اسلامي با صدور فرمان حضرت امام خميني(ره) بحث پاکسازي دانشگاهها و صدا و سيما در دستور کار قرار گرفت و يکي از رهنمودهاي ايشان حفظ رعايت ظواهر و شئونات اسلامي توسط مردم و مسئولين بوده که بايد از مبادي ذي ربط فرهنگ سازي شروع شود. با اين اوصاف و با توجه به قدمت ديرينه که در مقوله حجاب پس از انقلاب اسلامي وجود دارد، متاسفانه همواره با تناسب برنامه هاي اجرائي کشور گاهاً شاهد کم رنگ يا پررنگ شدن ظواهر اسلامي مي باشيم.

 هرچند هيچگاه شاهد حذف آن نبوده و نخواهيم بود، با اين اوصاف در برخورد با مقوله بدحجابي بايد ابتداي امر فرهنگ سازي و فرهنگ پذيري آن را که به مثابه بستر رودخانه اي براي به جريان افتادن آب شفاف و روان مي باشد، در اولويت قرار داد. چنانکه در بطن و ظاهر جامعه و در صورت حذف تمام سيستم هاي کنترلي و نظارتي باز هم شاهد رواج فرهنگ حجاب و پوشش اسلامي باشيم مي توان آن را به عنوان الگوي اسلامي قلمداد نمود.

پيشنهادات پليس

در اين راستا پيشنهادات زير در حوزه ادارات مذکور ارائه مي گردد:

آموزش خانواده ها در خصوص آگاهسازي جوانان و نوجوانان از ميزان خطرات و آسيبهاي اجتماعي بدپوششي

بيان برخي از مصاديق و آسيبهاي وارده به افرادي که بر اثر بدپوششي دچار انحراف يا شکست شده اند

ارائه الگو و مدل اسلامي از زنان محجبه و عفيفه در دبيرستانها و دانشگاههاي کشور

تمرکز نشريات و روزنامه ها و سازمانهاي فرهنگي به ارائه مقالات علمي و اجتماعي با محوريت حجاب و عفاف

اهتمام ويژه در خصوص معرفي و ترويج فرهنگ عفاف به منظور نهادينه سازي و جذاب نمودن آن با توليد و پخش فيلمها و مستندات اجتماعي با موضوع خاص بدحجابي و آسيبهاي آن توسط سازمان صدا و سيما

اعلام حدود و ضوابط قانوني عفاف و ملاك‌هاي بدحجابي در جامعه به منظور تشخيص مصاديق آن توسط نيروي انتظامي

ايجاد ضوابط مشخص به منظور رعايت عفاف توسط تشكل‌هاي غير دولتي جوانان و نظارت بر آنان در اين زمينه و مطالعه جهت تعيين هنجارهاي روشن در زمينه توسعه فرهنگ عفاف متناسب با علايق جوانان و ارزش‌هاي جامعه توسط سازمان ملي جوانان

تقويت نظام تبليغ ديني در 2عرصه سنتي و مدرن در تعميق فرهنگ عفاف و حجاب توسط سازمان تبليغات اسلامي

انجام تحقيقات لازم در مورد بسط حيا و عفاف در مدارس به منظور اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، تربيتي و پرورشي در آن و اهتمام به مثبت نگري و زيباانديشي در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در تأليف كتب درسي توسط وزارت آموزش و پرورش

حمايت از پايان‌ نامه‌هاي دانشجويي مرتبط با گسترش فرهنگ عفاف و حجاب توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري

تهيه پودمان آموزشي ترويج فرهنگ عفاف براي خانواده‌ها توسط مركز امور زنان و خانواده

كنترل سالن‌ها و مجتمع‌هاي ورزشي بزرگ و كوچك از نظر رعايت پوشش و حجاب توسط سازمان تربيت بدني

تبيين شاخص‌هاي حجاب اسلامي و تعيين موارد مخالفت با آن توسط ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر

اصلاح قوانين مجازات مجرمان و باندهاي اصلي گسترش فساد و فرهنگ ضد حجاب و ابتذال توسط مجلس شوراي اسلامي

آشنا نمودن برنامه‌ريزان كشور نسبت به ضرورت نگاه فرهنگي در حيطه عفاف و حجاب توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي

سرهنگ جهانگير كريمي - معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس