• دوشنبه 11 تير 1403
  • الإثنين 25 ذو الحجة 1445
  • Monday 01 July 2024
سبک زندگی

حجاب و عفاف در رفتار و كلام فاطمه زهرا(س)

   22 تیر 1395  350

فاطمه، فاطمه است و پاره تن رسول خدا و همسر علي مرتضي او با رفتار و گفتارش به بانوان نسلها و عصرهاي بعدي درس حجاب و عفاف را تا آخرين لحظه حضور روحاني و جسماني در دنيا مي‏دهد.

 يك نگاه دقيق و همه‏سويه به سلسله نيازهاي ظاهري و باطني و ارزشهاي پيدا و ناپيداي زنان در گفتار و رفتار فاطمه زهرا(س) به خوبي آشكار بود، گرچه بسياري از احتياطها و ظرافتهاي گفتاري و رفتاري آن حضرت داراي ممنوعيت خاص فقهي نبود بلكه نشان از عظمت روحي آن پاك‏بانو داشت.

                                             
اسماء بنت عميس نقل مي‏كند كه در حضور فاطمه(س) بودم كه رسول خدا(ص) داخل شد، در حالي كه گردنبندي طلايي كه علي(ع) از سهم خود براي فاطمه خريده بود در گردن آويخته بود.


رسول خدا(ص) رو به زهرا(س) كرد و فرمود: «دخترم! مبادا مردم با اين گفته كه «فاطمه دختر محمد است» تو را مغرور سازند اما بر تن تو لباس زورمندان باشد!»


پس از گفتار پيامبر(ص) زهراي مرضيه(س) آن را از گردنش جدا كرد و فروخت و با آن بنده‏اي خريد و آزاد كرد و رسول خدا(ص) نيز به خاطر اين كار شادمان شد.


به يقين اين شيوه هميشه جاودان سيره‏اي درس‏آموز براي خانواده‏هاي دين‏باور مذهبي است كه بدانند بسياري از كارهاي مباح از نظر فقهي براي كساني كه رنگ دين بر خود دارند گاه مكروه و يا حرام خواهد بود زيرا نگرش ديگران را به مذهب تغيير خواهد داد.


گرچه استفاده از مواهب الهي و ظاهري آراسته، مناسب و دل‏آرا و روح‏بخش نه تنها براي آنان شايسته بلكه بايسته است تا بسياري باوري چنين نيابند كه مذهب مانع شادي و شادماني صحيح است و يا دين اسلام داراي آموزه‏هاي سخت و سفت و دشوار است!!


از اين‏رو بانويي كه گردنبد حلال و مباح و اهدايي شوهر عزيز خود را به خاطر حفظ شأنيت و قداست خويش و خانواده در راه خدا انفاق مي‏كند، حساسيت بسيار نسبت به پوشش متين و مناسب دارد، رو به شوهر خود مي‏كند و مي‏فرمايد:


«و ما علي رأسي من قناع الا عبا نسجتها بصاع؛


مقنعه و چادر مناسبي بر سر ندارم مگر چادري كه آن را با يك من بافته‏ام.»


و همراه با چنين حساسيتي ستوده در حجاب و پوشش، دقتي بالا و عفتي والا از خود نشان مي‏دهد. رو به اسماء بنت عميس كرده مي‏فرمايد:


«اي اسماء! من اين شيوه را كه نسبت به بانوان انجام مي‏شود و [در مراسم بعد از مرگ[ پارچه‏اي روي جنازه زن نمي‏اندازند و شخص پوشش لازم ندارد و جسد نمايان است ناروا مي‏شمرم و نمي‏پسندم.»


اسماء گفت: اي دختر رسول خدا! آيا چيزي را كه در سرزمين حبشه ديدم به شما نشان دهم؟


پس از آن چوبهاي تري فراهم ساخت، آنها را خم كرد، سپس پارچه‏اي روي آنها انداخت [و تابوتي ساخت] فاطمه(س) با ديدن آن فرمود:


«چقدر اين خوب و زيباست! چرا كه به واسطه آن، زن از مرد باز شناخته مي‏شود (در نتيجه نسبت به شؤون پيكر زن رعايت لازم صورت خواهد گرفت) پس آنگاه كه من جان سپردم، تو و علي مرا غسل دهيد و هيچ كس ديگر بر من وارد نشود.»


آن اندوه و اين احساس مسؤوليت براي پس از مرگ در حالي است كه همه مي‏دانيم با پايان حيات هيچ مسؤوليتي فقهي براي انسان در انجام مراسم غسل، كفن و يا تشييع وجود ندارد، اما فاطمه، فاطمه است و پاره تن رسول خدا و همسر علي مرتضي! او به بانوان نسلها و عصرهاي بعدي درس حجاب و عفاف را تا آخرين لحظه حضور روحاني و جسماني در دنيا مي‏دهد و اين اندوه تلخ اما مقدس خود را با لبخندي شيرين و دلنشين پايان مي‏برد، زيرا با ديدن تابوت، تنها و آخرين تبسمي كه بعد از رحلت رسول خدا(ص) از او ديده شد همان بود و بس! آن عزيز الهي در پايان اسماء را دعا كرد و فرمود:


«استريني ستركِ اللّه‏ من النّار؛


پيكر مرا بپوشان خداوند تو را از عذاب آتش دوزخ خود بپوشاند.» و با چنين انديشه شفافي به ديدار معبود خود شتافت.


سرهنگ جهانگير كريمي – معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس