• چهارشنبه 13 تير 1403
  • الأربعاء 27 ذو الحجة 1445
  • Wednesday 03 July 2024
اجتماعی

راز تداوم زندگي مشترك

   11 بهمن 1394  501

وجود رابطه دوستانه و صميمي بين زن و شوهر مهم ترين شرط برخورداري از كانون گرم، آرام و پرنشاط خانوادگي و زندگي لذت بخش است.

زندگي كه لحظه به لحظه آن با دلبستگي و يكرنگي سپري مي شود و روح و روان هر يك از طرفين را صيقل  مي دهد، با رعايت چند راه كار ساده مي تواند زندگي زناشويي را درمسير كمال پيش برد:

 

همسرتان را با القاب زيبا صدا كنيد:

شايد از نظر برخي افراد اين مسئله خيلي مهم نباشند، اما روانشناسان اين نكته را براي تداوم صميميت بين زوجين ضروري مي دانند هرگز در جمع، نام همسرتان را مخفف نكنيد يا با صفت خاصي اورا خطاب نكنيد. اين كار حتي اگر به شوخي هم انجام شود مي تواند امنيت رابطه خانوادگي تان را به مخاطره بيندازد. يكي از مصاديق احترام بخش، صدا زدن نام همديگر به بهترين شكل ممكن است. زوجي كه عادت كرده چه در جمع و چه در محيط خصوصي همسرش را با نامي خوشايند و محترم صدا بزند، ناخودآگاه حد و مرز خانواده خود را مشخص مي كند. همسراني كه با پيشوند يا پسوند آقا و خانم همديگر را صدا مي زنند از جمله آنند. اين افراد به ديگران غير مستقيم گوشزد مي كنند كه همسر من و خانواده من داراي حرمت و بزرگي هستند و ناخودآگاه ديگران هم با آن ها به بزرگي رفتار مي كنند. انعكاس زيبا صداكردن يكديگر نه تنها درمحيط بيرون از خانه، بلكه در محيط داخلي خانه هم نمود پيدا مي كند.

 محرم اسرارش باشيد:

يكي ديگر از ويژگي هاي همسران برتر، رازداري آن ها نسبت به اتفاقات درون خانه و مسائل بين فردي يكديگر است. برخي از زوج هاي جوان به اين موضوع دقت نمي كنند و هنوز خودرا وابسته خانواده مي دانند و از محيط قبلي خود جدا نشده اند. اين جدا شدن به معناي جدايي عاطفي نيست، بلكه جداشدن به معناي حفظ حريم شخصي خانواده و حل و فصل يكسري از مشكلات خواه يا ناخواهي است. درهرزندگي و مخصوصا سال هاي اوليه تشكيل آن تنش هايي به وجود مي آيد كه هنر زن ومرد، حل آنها به شكل صحيح است. يك دختر و پسر موفق بايد اين مهارت را كسب كرده باشند و به اين موضوع اشراف داشته باشند كه هرمسئله اي را به محيط بيرون از خانه انتقال ندهند.

فرصت بهتر شدن:

متاسفانه برخي از افراد بنا به دلايل گوناگون ازجمله خودشيريني و مثلا شوخ طبعي درميان جمع از نقص ها و عيوب همسرشان براي خنداندن ديگران استفاده مي كنند. عملي كه درآموزه هاي ديني ما نيز مورد نكوهش قرار گرفته است. هيچ فردي نمي تواند ادعا كند كه من يگانه و بدون نقصم. همه ما در عين حال كه داراي توانايي و استعداد ويژه اي هستيم، كاستي ها و نقص هايي در بسياري از مهارت ها ي ديگر داريم. برخي از اين كاستي هاخود را در زندگي زناشويي نشان مي دهد و زن و شوهر متوجه  اين نقص درهمسرخود مي شوند. همسران بايد ياد بگيرند كه فرصت بهتر شدن و بهتر عمل كردن را به يكديگر بدهند.

مسخره كردن ممنوع:

بهتر شدن مي تواند در رفتار، خصوصيات اخلاقي و عادات يا يادگيري يكسري از هنر و مهارت هاي زندگي تجلي پيدا كند.همسران موفق همسراني هستند كه نه تنها اين فرصت را از طرف مقابل شان سلب نمي كنند، بلكه شرايطي را مهيا مي سازند كه همسرشان بتواند درآن محيط رشد كند. چرا كه معتقدند رشد همسرشان درهمه ابعاد و زمينه ها مي تواندمايه افتخار و مباهات آن ها نيز باشد. چنين همسراني مايه آرامش ذهن و روان يكديگرند. درغير اينصورت مانند سمباده اي مي مانند كه هر روز روح همسرانشان را سمباده كشيده و خراش مي دهند. حال اگر ما همين نقيصه را دستاويزي براي خنديدن، مسخره كردن يا گرفتن امتيازي خاص قرار دهيم، يكي از بزرگترين اشتباهات را در زندگي زناشويي خود مرتكب شده ايم. اشتباهي كه به قيمت از دست دادن اعتماد و مهر همسر، نسبت به ما تمام مي شود.

دلخوري ها را روي هم جمع نكنيد:

وقتي زن و مرد از هم دلگير مي شوند و درصدد رفع آن برنمي آيند، وقتي اجازه مي دهند ناراحتي و دلخوري شان روي هم انباشته شود، مانند انبار باروتي مي شوند كه با يك جرقه شعله ور مي شوند. وقتي يكي از ديگري مي رنجد، بي منطق، بي انصاف و پرخاشگر مي شود. حالا حدس بزنيد قضاوت چنين آدمي نسبت به همسرش چگونه خواهد بود؟! اين عوامل و موارد ديگري چون اختلاف در فرهنگ، سن، تربيت، سليقه و طبقه اجتماعي، در ابتداي ازدواج خود را نشان نمي دهند، اما پس از اين التهاب دوره عاشقي و دلدادگي فروكش كرد، مجال ظهور پيدا ميكنند. در اين صورت اگر زن و شوهر آگاهانه، جدي و صادقانه با مسائل بين خود برخورد كنند و درجه رفع آنها با گذشت و ايثار بكوشند، بي ترديد همه چيز به شكل دوست داشتن اوليه باقي خواهد ماند.

دوري از فرافكني:

هرانساني درطي چند روز دچار فشارها و اضطراب هايي ميشود كه يا ناشي از خطاهاي اوست يا علت خارجي ديگر دارد، اما براي اين كه درمقابل اين فشارها بي دفاع نباشند، به سلاحي متوسل ميشود كه در اصطلاح به آن ((فرافكني)) مي گويند. وقتي شما سهم خود را در وضعيت بد پيش آمده انكار كنيد و آن را ناشي از بي توجهي ديگران بپنداريد، از ((مكانسيم دفاعي)) روان خود سود جسته ايد تا در تعادل رواني باقي بمانيد. اگر تمام اين تقصيرها را متوجه نزديك ترين فرد در دسترس يعني همسرتان كنيد، بي شك نوعي دلسردي و بي علاقگي تدريجي در او ايجاد مي شود.

 

كارشناس مشاوره و مددكاري فرماندهي انتظامي شهرستان گلپايگان استان اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس