• دوشنبه 11 تير 1403
  • الإثنين 25 ذو الحجة 1445
  • Monday 01 July 2024
اجتماعی

حسادت مرگبار...!

   28 بهمن 1394  384

از صبح تا شب در يك كارگاه صحافي مشغول كار بود و آخر شب خسته به رختخواب ميرفت كه حسادت زنانه من او را به خواب ابدي برد.

 

پدرم وضع مالي خوبي نداشت، مشروب غذاي هرروز او شده بود. وقتي مشروب مي خورد ديگر حال خودش را نمي فهميد.

من و دو خواهر كوچكترم سعي مي كرديم جلوي چشمش نباشيم، ديگر اين وضع برايمان عادي شده بود، محبت پدر و مادر برايمان معنايي نداشت، چون آن را لمس نكرده بوديم ولي در بيرون از منزل اگر كسي كوچكترين نگاه محبت آميزي به ما مي كرد با تمام وجود آن را مي پذيرفتيم.

مدتي بود متوجه شدم خواهر كوچكترم دلبسته پسري شده و تمام دنياي خواهرم با آن پسر شكل گرفته بود، وقتي از او و محبت هايش صحبت مي كرد به او غبطه مي خوردم.

يك روز خواهرم را با آن پسر در خيابان ديدم، از همان لحظه جرقه حسادت نسبت به خواهرم در من شعله ور شد انگار مهر آن پسر بدجوري به دل من نشسته بود و هرروز سعي مي كردم وقتي خواهرم با امير بيرون مي رود من هم با آنها باشم اينقدر به خواهرم حسادت مي كردم كه گاهي جلوي امير باهم دعواي شديد مي كرديم.

مدتي گذشت و امير از زهره خواستگاري كرد و قرار شد كه با هم ازدواج كنند ولي از آنجايي كه من امير را دوست داشتم اينقدر به خواهرم حسادت مي كردم كه خواهرم از او جدا شد.

من هم كه منتظر چنين فرصتي بودم به صورت پنهاني با امير رابطه دوستي خود را ادامه دادم و اين را هم مي دانستم كه زهره چقدر امير را دوست دارد و به خاطر جداييشان و اينكه بلايي كه امير سر او آورده بود و به خاطر نداشتن يك پشتيبان محكم مثل پدر و مادر نتوانسته بود از او شكايت كند، دچار افسردگي شديد شده بود.

اين دوستي من با امير چند ماهي ادامه داشت بدون اينكه خواهرم اطلاع داشته باشد، تااينكه يك روز متوجه اين قضيه شد از ازآنجايي كه خودش قرباني امير بود درگيري سختي بين ما بوجود آمد خواهرم قضيه را به مادرم گفت ولي مادرم ديگر كاري از دستش برنمي آمد.

صبح روز بعد كه از خواب بيدار شدم خيلي كلافه بودم، انگار تازه متوجه اشتباهم شده بودم به خودم گفتم وقتي خواهرم به خانه آمد از او معذرت خواهي مي كنم، كه يكدفعه زنگ تلفن خانه رشته افكارم را پاره كرد و به سمت تلفن دويدم .

يكي پشت تلفن داد مي زد خودتون رو سريع برسونيد كارگاه، خواهرتون در يكي از اتاق هاي كارگاه با خوردن قرص خودكشي كرده.

پدرم كه توي اين دنيا نبود با مادرم شتابان به سمت كارگاه رفتيم و جسم بي جان زهره كه به نوعي نان آور خانه بود را بر روي زمين ديدم انگار دنيا روي سرم خراب شده بود ديگر حال خودم را نفهيمدم ...

دختر كه از كرده خود پشيمان بود مدام در اتاق مشاوره كلانتري مي گفت:

من مي خواستم از زهره معذرت خواهي كنم !!!

ولي حسادت هاي من زندگي او را پرپر كرد ...

نظر كارشناس: از آنجايي كه متوفي در خانواده فقير با سطح فرهنگي بسيار پايين بوده و پدر مرتب در حال مستي بوده و دختران وي از دست او در امان نبودند براي فرار از شرايط بغرنج خانه به دوستي هاي خياباني روي آوردند و دنبال محبت هاي خياباني بودند و در نهايت اين دوستي خياباني منجر به ايجاد حس حسادت بين دو خواهر و خودكشي يكي از آنها شده است.

متاسفانه بارها ديده شده زماني که خانواده نتواند در ارتباط با نوجوان نقش اساسي خود را به خوبي ايفا کند و به اصطلاح خلاء عاطفي در روابط ميان والدين و فرزندان ايجاد شود، زمينه هاي گرايش نوجوانان به سمت آسيب هاي اجتماعي و روابط آسيب زا بيشتر مي شود .

عوامل ايجاد دوستي هاي خياباني

عدم ايفاي نقش خانواده در جهت ياري دادن به نسل جوان براي يافتن هويت سالم، مثبت، پويا و سازنده. او لذت دوستي را عامل تسکين بحران بي هويتي خود ميداند.

ناتواني جامعه وخانواده در پاسخ گويي صحيح و به موقع به نيازهاي اساسي نسل جوان، از جمله امنيت، احترام، محبت و دوست داشته شدن.
فقر فرهنگي و نشناختن هويت واقعي جنس مخالف و شايد نشناختن قدر وارزش خود، اگر دختران به قداست، ارزش، اهميت وکرامت خود واقف شوند و در برخورد با جنس مخالف رفتاري توام با متانت وبزرگ منشي و بي اعتنايي داشته باشند فرصتي براي انحراف و آسيب به وجود نمي آيد.

راهکارهاي پيشگيري از دوستي هاي خياباني دختر و پسر

براي پيشگيري از چنين آسيب هايي بايد خانواده‌ها به‌ نقش‌ حياتي‌ خود در برابر فرزندان‌ آگاه‌ شوند تا بتوانند الگوهاي‌ صحيح‌ رفتاري‌ را به‌ فرزندان‌ ارائه‌ دهند و آنها را در برابر آسيب هاي اجتماعي واکسينه کنند.

براي نيل به اين هدف والدين‌ بايد به‌ نيازهاي‌ عاطفي‌ و روحي‌ فرزندان‌ و شيوه‌هاي‌ صحيح‌ پاسخگويي‌ به‌ اين‌ نيازها واقف‌ شوند.
در اين باره بايد با تقويت‌ ارزش‌هاي‌ اخلاقي، معنوي‌ و انساني‌ و سست‌ گردانيدن‌ معيارهاي‌ مادي‌ در نظر جوانان، تقويت‌ و توسعه‌ مراكز ورزشي‌ و تفريحي‌ و برنامه ‌ريزي‌ صحيح‌ براي‌ اوقات‌ فراغت‌ جوانان، ارائه‌ خدمات‌ رفاهي‌ و اجتماعي‌ جهت‌ برطرف ‌كردن‌ كمبودهاي‌ عاطفي‌ كودكان‌ و نوجوانان، پرورش‌ احساس‌ عزت‌ نفس‌ و اعتماد به ‌نفس‌ كودك‌ و نوجوان‌ در خانواده‌ و مدرسه، اطلاع رساني به خانواده‌ها از طريق‌ تماس‌ با كارشناسان‌ متخصص‌ در امور خانواده، استفاده‌ از فيلم‌ ها و برنامه هاي‌ تربيتي، پرهيز از سخت گيري‌ و تنبيه‌ و همچنين‌ اجتناب‌ از آسان‌ گيري‌ در تربيت‌ فرزندان، تشويق‌ فرزندان‌ به‌ رعايت‌ تعادل‌ و دوري‌ از بي‌ بندوباري، برقراري‌ احساس‌ امنيت‌ در خانواده‌ و جامعه‌ و جلوگيري‌ از بروز اضطراب‌ در نوجوانان‌ و جوانان زمينه هاي پيشگيري و مقابله با چنين مواردي را کاهش داد.

همچنين نبايد فراموش کرد که کارشناسان اجتماعي و انتظامي نيز بايد با اطلاع رساني دقيق خانواده ها و نوجوانان و جوانان را در جريان اخبار و اطلاعات اين گونه مسائل قرار دهند زيرا اين امر به ميزان فراواني مي تواند نقش پيشگيرانه داشته باشد.

پيش‌ از هر چيز بايد خانواده‌ها به‌ نقش‌ حياتي‌ خود در برابر فرزندان‌ آگاه‌ شوند تا بتوانند الگوهاي‌ صحيح‌ رفتاري‌ را به‌ فرزندان‌ ارائه‌ دهند و هويتي‌ سالم‌ و پويا به‌ آنان ببخشند. والدين‌ بايد به‌ نيازهاي‌ عاطفي‌ و روحي‌ فرزندان‌ و شيوه‌هاي‌ صحيح‌ پاسخ‌گويي‌ به‌ اين‌ نيازها واقف‌ شوند.

از روش‌هاي‌ تربيتي‌ مؤثر در اين‌ زمينه‌ به‌ اين‌ موارد اشاره‌ مي‌شود:

1. تقويت‌ ارزش‌هاي‌ اخلاقي، معنوي‌ و انساني‌ و سست‌ گردانيدن‌ معيارهاي‌ فقط مادي‌ در نظر جوانان

2. تقويت‌ و توسعه‌ مراکز ورزشي‌ و تفريحي‌ و برنامه ‌ريزي‌ صحيح‌ براي‌ اوقات‌ فراغت‌ جوانان


3. ارائه‌‌ي خدمات‌ رفاهي‌ و اجتماعي‌ جهت‌ برطرف ‌کردن‌ کمبودهاي‌ عاطفي‌ کودکان‌ و نوجوانان


4. پرورش‌ احساس‌ عزت‌ نفس‌ و اعتماد به ‌نفس‌ کودک‌ و نوجوان‌ در خانواده‌ و مدرسه


5. بهسازي‌ وضع‌ خانواده‌ها از طريق‌ تماس‌ با کارشناسان‌ متخصص‌ در امور خانواده

6. استفاده‌ از فيلم‌ ها و نوارهاي‌ تربيتي

7. سالم‌ سازي‌ محيط‌ اجتماعي‌ نوجوانان‌ و از بين ‌بردن‌ تبعيض‌ ميان‌ طبقات‌ جامعه

8. آموزش‌ مهارت‌هاي‌ حل‌ مسئله‌ به‌ نوجوانان‌ و نيز شيوه‌هاي‌ تصميم‌‌گيري

9. آموزش‌ اصول‌ بهداشت‌ رواني‌ به‌ خانواده‌ها و فرزندان

10. پرهيز از سخت‌گيري‌ و تنبيه‌ و همچنين‌ اجتناب‌ از آسان‌گيري‌ در تربيت‌ فرزندان

11. تشويق‌ فرزندان‌ به‌ رعايت‌ تعادل‌ و دوري‌ از بي‌بندوباري

12. برقراري‌ احساس‌ امنيت‌ در خانواده‌ و جامعه‌ و جلوگيري‌ از بروز اضطراب‌ در نوجوانان‌ و جوانان

اگر از جنبه ديگر به اين قضيه بپردازيم با مسئله حسادت روبرو مي شويم، زمانى كه شما نسبت به فرد خاصى، حسادت مى كنيد، آيا احساس خشم و عصبانيت شما با گذشت زمان عميق تر و ريشه دارتر نشده است؟

اين حس كه بتدريج در وجود شما ريشه مى دواند، به شمشير دولبه اى بدل مى شود كه يك لبه آن فرد مورد نظر و لبه ديگر آن خود شما را مجروح مى كند، زيرا خشم نهفته در وجود شما با آگاهى از آنچه فرد مقابل به دست آورده است يا دارد، اوج مى گيرد.

با گذشت زمان اين حس آنچنان قدرتمند مى شود كه زندگى شما را تحت كنترل خود قرار مى دهد و شما را وادار مى كند براى تلافى كردن و انتقام گرفتن از فرد مقابل سبب آزار خود شويد.

حسادت يعني آرزو کردن زوال نعمت از کسي که آن را به دست آورده است، يعني دوست داشتن گرفته شدن نعمت ها و پيشرفت هاي ديگران و رسيدن آنها به خود.

شخصي که حسود است، از وجود هر گونه شادي، موفقيت و پيشرفت درحوزه هاي مختلف زندگي ديگران اعم از شغلي، تحصيلي، ازدواج، فرزنددار شدن و ... احساس نارضايتي مي کنند.

حسادت، يک واکنش هيجاني است که از دوران کودکي در تمام افراد ديده مي شود، همين که يک کودک سه ساله از دادن وسايلش به ديگران امتناع مي کند و مي خواهد همه چيز براي خودش باشد، حس حسادت ايجاد شده است.

اين واکنش در کودکان کاملا طبيعي است ولي اگر در افراد بزرگسال ديده شود ممکن است مشکلات زيادي را در فرد ايجاد کند، در دوران کودکي اين واکنش نا آگاهانه مي باشد ولي در بزرگسالي کاملا آگاهانه ايجاد مي شود.

تهيه شده توسط كارشناس اجتماعي فرماندهي انتظامي شهرستان اصفهان 

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس