• دوشنبه 11 تير 1403
  • الإثنين 25 ذو الحجة 1445
  • Monday 01 July 2024
اجتماعی

كنترل سريع خشم

   29 تیر 1395  383

فراموش نکنيد سلامتي مهمترين بخش زندگي هر فرداست و فردي که مدام عصباني مي شود، بايد در انتظار بيماري هايي نظير افزايش فشار و قند خون باشد.

راههاي کنترل خشم با الهام از راه کارهاي پيشنهادي از سوي متخصصان و افراد خبره در اين زمينه مي تواند نتيجه اي بهتر و موفقيت آميزتر داشته باشد، در اين بخش با برخي از آنها آشنا مي شويد:

اينکه گاهي در زندگي عصباني شويم، کاملا طبيعي و عادي است؛ چرا که در برخي مواقع حتي موارد کوچک هم مي توانند ما را تحريک کنند.

متاسفانه خشم و عصبانيت احساساتي هستند که به سختي مي توان آنها را کنترل کرد اما با به کارگيري چند روش کارآمد مي توان تلاشي سودمند در جهت کنترل اين احساسات کرد.

اما فراموش نکنيد سلامتي مهمترين بخش زندگي هر فرداست و فردي که مدام عصباني مي شود، بايد در انتظار بيماري هايي نظير افزايش فشار و قند خون باشد.

در اين مطلب قصد داريم با ارائه چند راهکار مفيد به شما کمک کنيم تا به آساني بتوانيد خونسردي تان را حفظ کنيد. اين مطلب را تا انتها بخوانيد.

1 - نفس عميق

بهترين حالت آن است که از روش هاي 4-6-8 استفاده کنيد؛ يعني نفس عميق بکشيد و تا 4 بشماريد و در نهايت نفس خود را بيرون بدهيد و تا 8 بشماريد. اين تمرين را حداقل 4 بار تکرار کنيد، در کنار نفس عميق، شمردن تا 10 هم توصيه مي شود،گرچه با انجام اين کار خشم کاملا از بين نمي رود و مسئله برطرف نمي شود اما اين روش مي تواند شما را از هرگونه واکنش سريع و تصميمات غيرمنطقي بازدارد.

2-اهميت ندادن به خشم

مسلم است که خشم خود را به سادگي نمي توانيد مهار کنيد اما ياد بگيريد که با مهم جلوه دادن خشم، فرياد زدن و حتي کوبيدن در نمي توانيد بر خشمتان غلبه کنيد؛ پس بجاي اين کارها، بکوشيد تا خشمتان را مانند يک ابر تصور کنيد؛ يعني احساس کنيد که خشم الان اينجاست ولي همزمان و به سرعت در حال حرکت و گذر است.

3-گفتگو با دوستان

وقتي به قدري عصباني هستيد که نمي دانيد چگونه بايد از اين حالت بيرون بياييد، بهتر است با يکي از دوستان صميمي تان تماس بگيريد و از ته دل درباره خشم خود صحبت کنيد تا حالتان بهتر شود.

4- فرونشاندن خشم

در مواقعي که بسيار عصباني هستيد، لازم است خشمتان را تخليه کنيد. در اين مواقع حرکت، بهترين وسيله براي رهايي سريع از عصبانيت است، زيرا با حرکت، هورمون استرس کاهش مي يابد و هورمون اندروفين يا همان هورمون شادي آزاد مي شود، يکي ديگر از راهکارهاي مفيد براي زدودن خشم، پياده روي يا دويدن در اطراف منزل است

5- مراقبه و تعمق

اگر دائما عصباني مي شويد، بايد مراقبه کردن را تمرين کنيد. روزانه 10 دقيقه تمرين لازم است تا بتوانيد ذهن تان را هنگام عصبانيت شديد در عرض چند ثانيه آرام کنيد؛ براي اين منظور جاي راحتي را انتخاب کنيد، چشم ها را ببنديد و سپس آگاهانه بر روي تنفس خود متمرکز شويد و چگونگي ورود و خروج هوا را در بدنتان احساس کرده و بعد تمرکز کنيد و حتي الامکان بکوشيد تا از افکار خود خارج نشويد، اين تمرين به شما کمک مي کند تا در زمان عصبانيت به سرعت خود را آرام کنيد!

6 - استفاده از وسيله اي براي تحريک

اجازه بدهيد با مثالي موضوع را روشن کنيم؛ مثلا نيش پشه را مي توان از طريق خارش در مدت کوتاهي دفع کرد؛ پس براي اينکه خشم تان را بپوشانيد، لازم است از يک محرک شديدتر استفاده کنيد، براي نمونه مي توانيد آب نبات زنجبيلي بمکيد يا يک فلفل قرمز را چندين بار گاز بزنيد؛ پس، از اين به بعد براي کنترل خشم در کيف دستي يا در کشوي ميزتان چندين آب نبات زنجبيلي يا خوراکي هايي از اين قبيل قرار دهيد.

7- لبخند زدن

در مواقعي که بسيار عصباني هستيد، سعي کنيد يک بار لبخند بزنيد، زيرا تنها وقتي که حال خوبي داريم، لبخند نمي زنيم، بلکه در زماني که مي خواهيم حال بهتري داشته باشيم نيز لبخند به لبانمان مي نشيند، علاوه بر آن خنده استرس را کم مي کند،فشار خون را کاهش مي دهد و نيروهاي دفاعي بدن را قوي تر مي کند. فراموش نکنيددر هر صورت، لبخند ارزشمند است.

8- مقايسه ممنوع

گاهي اوقات علت عصبانيت افراد مقايسه خودشان با ديگران است، مثلا شخص مي گويد که درآمد همکارم بيشتر از من است يا اتومبيل همسايه ام بهتر از اتومبيل من است و يا مواردي از اين دست. خود را با ديگران مقايسه نکنيد و تنها موقعيت خاص خود را در نظر بگيريد.

اگر از موقعيت فعلي تان ناراضي هستيد يا فکر مي کنيد موقعيت ديگران بهتر از وضعيت فعلي شماست، آستين تان را بالا بزنيد و کمي اوضاع را تغيير دهيد، در هر حال در هنگام مقايسه کردن خود با ديگران هرگز عصباني نشويد و بيشتر به فکر خود باشيد.

9- انديشيدن به مانترا

"مان" به معني فکر و "ترا" به معني آزاد شدن است، در حقيقت مانترا مجموعه اي از کلمات و آواهايي است که با لحن خاص و به دفعات تکرار مي شوند و به آن دليل که مانترا تاثير مثبتي بر جسم و روح مي گذارد، در مراقبه کاربرددارد.

مانترا به تعادل ذهني کمک مي کند و از اين طريق باعث مي شود عصبانيت ما سريع تر فروکش کند يا ديرتر ظاهر شود.

به يک جمله يا يک شعار فکر کنيد که بتواند شما را در چنين موقعيتي آرام کند، در مواقع خشم با جملاتي نظير "آن ارزش ندارد"، "من کاملا آرام هستم"، مانترا را در خود ايجاد کنيد و خود را از خشم برهانيد.

گردآوري توسط كارشناس مركز مشاوره كلانتري شهرستان خميني شهر

برچسب‌ها

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس