• دوشنبه 11 تير 1403
  • الإثنين 25 ذو الحجة 1445
  • Monday 01 July 2024
اجتماعی

صورت زیبای ظاهر واجب تر از نان شب!

   24 شهریور 1395  999

گلشن بابادی - استفاده از لوازام آرایشی در ایران، دیگر نه کوچک و بزرگ می شناسد و نه زن و مرد! در کوچه و بازار، دانشگاه و مدرسه، شاهد افرادی هستیم که روزانه به شکلی لجام گسیخته از این محصولات استفاده می کنند. کم نیستند خانم هایی که  چهره ی واقعیشان به واسطه ی آرایش های عجیب و غریب، به سختی قابل تشخیص است. متاسفانه باید اقرار کرد که: طی سال های اخیر به کلی نسل چهره های ساده و اصیل منقرض شده و جایش را به آرایش های غلیظ و رنگ موهای نامتعارف داده است که این مساله  به گفته ی خبرگزاری مهر باعث شده است؛ ایران به دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان تبدیل شود.

این مساله از جایی فاجعه برانگیز می شود که به رقم 10 تریلیون و 200 میلیارد تومانی می رسیم که هرساله هزینه لوازم آرایشی 17 میلیون زن ایرانی می باشد و فاجعه ی عظیم تر  اینکه سالانه 850 میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور می شود که بین 80 تا 90 درصد این لوازم و کالاهای آرایشی به صورت قاچاق و از طریق مرزهای غربی و شرقی وارد ایران می شوند و آن دسته از این لوازم که دارای مارک های معروف اروپایی یا امریکایی هستند؛ تقریبا همگی قلابی بوده و به طرز ماهرانه ای در چین، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می شود!(خبرگزاری فارس)

همچنین دکتر مصطفی اسماعیلی رییس اداره آرایش و بهداشت سازمان غذا و دارو در گفتگویی به خبرگزاری مهر اظهار داشته است: سرب موجود در محصولات قاچاق آرایشی و استفاده از آنها در نزدیکی مخاط ها مثل، خط چشم و رژ لب ابتدا به شکل حساسیت و آلرژی خودش را نشان می دهد و سپس منجر به ایجاد مسمومیت می شود. واکنش های تند در جهان، به کیفیت لوازم آرایشی سبب شده تا شرکت های مشهوری چون لورل و یونیلور که  شرکت های مهم لوازم آرایشی محسوب می شوند اخیرا" خواستار آزادی بیشتر برای آزمایش روی حیوانات شوند. بسیاری این درخواست ها را به دلیل ترس آنها از واکنش مواد شیمیایی موجود بر پوست انسان می دانند. براساس پژوهش های تحقیقاتی ام بی تی 296 عارضه در کمین کسانی است که از مواد آرایشی تقلبی استفاده می کنند. در واقع می توان گفت 296 عارضه در کمین  خانم های ایرانی که از لوازم آرایشی تقلبی استفاده می کنند نشسته است.

نکته جالب آنکه هرساله به واسطه ی خرید هنگفت لوازم آرایشی توسط زنان ایرانی از کشورهای چین، ترکیه و تایلند که بین 80 تا 90 درصد بازار های لوازم آرایشی ایران را در اختیار دارند؛ میلیون ها دلار سود روانه این کشورها می شود. و در واقع ما هر ساله  با جان و دل میلیون ها دلار پول بی زبان را صرف ساختن چهره هایی می کنیم که نه تنها، زیبایی طبیعی را از ما می گیرند بلکه عوارض استفاده از خود را نیز به ما هدیه می دهند!

درآن طرف دنیا هستند شرکت هایی که چشم امیدشان به بازار هدفشان در خاورمیانه یعنی و حدود 15 میلیون نفر مصرف کننده روزانه اقلام آرایشی در ایران دوخته شده است و در این طرف دنیا نیز هستند مسوولینی که بی توجه به عوارض این محصولات با مشاهده رقم فاجعه بار قاچاق به کشور، هیچ اقدام کارآمدی در جهت جلوگیری از قاچاق و همچنین فرهنگ سازی، استفاده مناسب از لوازم آرایشی نمی کنند!

البته این اعداد و آمار ناخوشایند به همین جا ختم نمی شود تاسف برانگیزتر آنکه خبرگزاری فارس اعلام کرده است: سن استفاده از لوازم آرایش در جامعه ایران به 14 سال رسیده است. و نکته دیگر سرانه مصرف لوازم آرایش یک خانم ایرانی حدود 150 دلار است. از میان مصرف کنندگان لوازم آرایشی بیشتر این افراد را، قشر خانم های دانشجو تشکیل می دهد؛ در واقع یعنی فرهیختگان و تحصیلکرده های دانشگاهی کشور و این در حالی است که  در مهم ترین دانشگاه های جهان قوانینی برای پوشش و ظاهر دانشجویان وضع شده که در تمام این قوانین آرایش های غلیظ و غیرمعمول ممنوع است.

به نقل از مشرق: در دانشگاه تگزاس آمریکا آرایش برای مردان و زنان در صورتی مجاز است، که برای بهبود ظاهر طبیعی فرد به کار رود و هرگونه آرایش غلیظ و نامتعارف در این دانشگاه ممنوع می باشد. در دانشگاه باب جونز آمریکا رنگ کردن و هایلایت کردن موها ممنوع و آرایش بیش از حد برای زنان قابل قبول نیست. در دانشگاه آکسفورد انگلستان مو باید رنگ طبیعی داشته باشد و از مدل های افراطی پرهیز شود و هرگونه آرایش نامتعارف ممنوع است. مدل موها باید ساده و مرتب باشد و به دور از مدل های افراطی و رنگ موهای غیرمتعارف باشد.

به گزارش فارس: براساس تحقیقاتی که مرکز گلوبال استادی در سال 2008 انجام داده است سهم ایالات متحده از بازار جهانی محصولات آرایشی در حدود 2/38 میلیارد یورو بوده است و سهم ژاپن و چین به ترتیب7/23 و 2/8 میلیارد یورو است. در بین کشورهای اروپایی نیز آلمان با 7/11 میلیارد یورو بیشترین سهم را دارد و سپس فرانسه، انگلستان، ایتالیا و اسپانیا به ترتیب با 4/10، 10، 8/8 و 4/7 میلیارد یورو در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مقایسه مصرف لوازم آرایش و فرهنگ استفاده از آن در کشور ما و کشورهای اروپایی؛ تسنیم در گفتگویی با سید آرش تقوی دکترای روانشناسی، درباره ی فرهنگ استفاده از مصرف لوازم آرایشی بین خانم های اروپایی آورده است: کسی که در غرب آرایش می کند یا زیر سن 50 تا 55 ، یعنی زیرسن سالمندی است یا تبعه ی آن کشور نیست و یا از رفتار جنسی خوبی برخوردار نمی باشد. به گفته ی ایشان خانم های اروپایی معتقدند: زیبایی زیباست. در واقع یعنی خود جوانی، زیباست و زمانی از لوازم آرایشی استفاده می کنند که زیبایی طبیعی خود را از دست داده باشند. اما دختران و خانم های کشور ما الگوهایی را برای خود انتخاب کرده اند که 30 تا 40 سال است دیگرماهیت خود را در اروپا هم از دست داده است.

حالا آن که در ایران، جوان ترین قشر جامعه و همچنین نوجوانان کمر همت به استفاده از این محصولات بسته اند که با این الگوبرداری های غلط و عدم فرهنگ سازی اصولی و صحیح در کشور، علاوه بر آن که سالانه میلیون ها دلار، ارز از کشور خارج می شود، از طرفی دیگر،  ورود محصولات و اجناس نامرغوب قاچاق؛ به قوز بالا قوز بدل شده و ایرانیان را متحمل هزینه های گزاف مادی و جانی؛ برای زیبا شدن می کند !

 

منبع : خبرگزاری های  مهر، فارس و مشرق

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس