• چهارشنبه 13 تير 1403
  • الأربعاء 27 ذو الحجة 1445
  • Wednesday 03 July 2024
اقتصادی

معاون مالی اقتصادی شهرداری ارومیه:

ما می توانیم بهترین مقدمه را برای صادرات زمینی از طریق ترکیه داشته باشیم

   27 آذر 1398  353
احتساب - سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری ارومیه، در میان غرفه های شرکت کننده در نمایشگاه اینوکس 2019 کیش خودنمایی می کرد. احتساب به سراغ "ارومیه، بهشت ایران زمین" رفت و در جوار معاون مالی و اقتصادی شهرداری ارومیه و رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی این شهر به گفتگو پرداخت، آنچه در پی می آید ماحصل این گفتگوست...

حسین اشرفی معاون مالی اقتصادی شهرداری با بیان اینکه آذربایجان غربی با همجواری 4 کشور ترکیه، آذربایجان، عراق و ارمنستان در موقعیت منحصر به فرد و بی نظیری دارای فرصت های بکر و جذابی برای سرمایه گذاری است، گفت: این شهر در واقع دروازه زمینی اروپاست. شهرداری ارومیه برای رسیدن به اهداف خود از جمله؛ ارتقاء رفاه شهروندان، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد رونق اقتصادی راهی بغیر از جذب سرمایه ندارد و اگر نتواند اعتماد و رضایت سرمایه گذاران داخلی را جلب کند، انتقال و سرمایه گذاری خارجی هم اتفاق نخواهد افتاد. سرمایه گذاری خارجی قبل از هر تصمیم به محیط کسب و کار و سرمایه گذاری داخلی نظر دارد.

احتساب از وی در خصوص ظرفیت های سرمایه گذاری شهرداری ارومیه جویا شد؛ اظهار داشت: در مجموع حدود 3هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه گذاری بالقوه داریم و فرصت های سرمایه گذاری ما آماده ارایه است. هدف از شرکت در این نمایشگاه هم بیشتر ارایه فرصت های سرمایه گذاری شهرداری ارومیه است. دو پروژه در دست احداث داریم و فهرست بقیه فرصت ها نیز در حال آماده سازی می باشد.

ما برای معرفی شهر ارومیه اینجا هستیم که در شمال غرب کشور مظلوم واقع شده و دور افتاده است. شاید هنوز افراد زیادی هستند که آشنایی کافی با این شهر ندارند. در سه روز گذشته در نمایشگاه فرصت های خوبی را احصاء کردیم، امید است بعد از این نمایشگاه بتوانیم از ظرفیت شرکت های تامین سرمایه استفاده کنیم.

اشرفی، شرکت میهن را بزرگترین شرکت سرمایه گذار در شهر ارومیه دانست و افزود: این شرکت از شرایط خوبی برخوردار می باشد و خوشبختانه طبق برنامه ریزی به عمل آمده با زمانبندی که در قرارداد داشتیم در حال پیشروی است. همچنین برای اولین بار در ارومیه کارفور خارجی به نمایندگی از شرکت هایپراستار در شمال غرب ایران تا آخر آذر ماه به بهره برداری خواهد رسید.

ارومیه پنجمین شهرخلاق یونسکو خواهد بود

وی افزود: ما به عنوان متولی مدیریت شهری، "ارومیه" را به عنوان "شهر خلاق در صنایع دستی و موسیقی" معرفی کردیم که پس از ثبت در یونسکو، پنجمین شهری خواهیم بود که در صنایع دستی به عنوان شهر خلاق معرفی خواهد شد. پروژه عضویت شهر ارومیه در شبکه شهرهای خلاق یونسکو از سال گذشته پیشنهاد شده و در مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه مطالعات آن انجام گردیده و پس از اخذ مصوبه شورا مقدمات و کارهای اجرایی پیوستن شهر ارومیه به شبکه شهرهای خلاق یونسکو را آغاز خواهیم کرد.

احتساب از معاون مالی اقتصادی شهرداری ارومیه در حوزه گردشگری پرسید؛ وی گفت: قسمت اعظم تصمیم گیری ها در حوزه گردشگری صنایع دستی است. برنامه ای را در شورای شهر به تصویب رساندیم و لایحه دادیم، به نام "ارومیه 2020" که یک واقعه ی محلی و شهری است و برای این که بتوانیم آن را جهانی کنیم، سال2020 را به عنوان تمرین و پیشگفتار یک واقعه در 2022 معرفی کردیم. توسعه بوم گردی اولین قدم در واقعه 2022 خواهد بود که در این راستا شهرداری به خانه هایی که در بافت فرسوده واقع گردیده مجوز ارایه کرده تا سرمایه گذاران بتوانند با استفاده از معافیت های عوارض و هزینه های شهرداری اقامت های بوم گردی احداث نمایند.

احتساب در این گفتگو منطقه آزاد ماکو را جزو پتانسیل های جذب سرمایه گذاری مطرح کرد که اشرفی در پاسخ گفت: منطقه آزاد ماکو پهناورترین منطقه آزاد کشور و حتی بزرگترین در دنیا است. یکی از تقاضاهای مردم آذربایجان غربی از ریاست جمهوری این بود که اجاز ه بدهند، رفت و آمد و حریم منطقه آزاد به ارومیه هم اشاعه پیدا کند. متاسفانه مرکز استان هنوز از این قابلیت به نحو احسن نتوانسته استفاده کند. شاید این منطقه از جنبه ظاهری مزیت باشد ولی چون تابه حال نتوانسته اند محصورش کنند، هنوز از مزایا و پتانسیل های مناطق آزاد نتوانسته ایم کامل استفاده کنیم و بعد این که مرکزیت ارومیه یک مرز جداگانه ای هم دارد از طریق سرو که خوشبختانه در چند روز گذشته به عنوان منطقه ویژه اقتصادی سرو در 40- 50 کیلومتری ارومیه دقیقا مرز ترکیه تصویب شد.

وی ادامه داد: بهترین راه کار در خصوص استفاده از مزیت منطقه آزاد این است که بتوانیم مبادلات انسانی داشته باشیم و بتوانیم این توسعه را به مرکز استان ربط دهیم.  

احتساب همچنین از مجاورت ترکیه به این شهر و سرمایه گذاران آن جویا شد؛ وی پاسخ گفت: ترک ها تاکنون سرمایه گذاری های خوبی داشته اند ولی به خاطر محدودیت های ارزی و تحریم ها با وجود این همجواری در مشکل هستیم و الا همه ی سرمایه گذاران ترک، ارومیه را به خوبی می شناسند و نیازی به معرفی نیست.

معاون مالی اقتصادی شهرداری ارومیه گفت: آذر بایجان غربی به مرکزیت ارومیه از لحاظ فرهنگی بالاترین خصوصیت سرمایه گذاری را دارد. از طرفی از لحاظ فرهنگی به ترکیه نزدیک است و از طرف دیگر فرهنگ کار و خلاقیت را به درستی از آن سو انتقال می دهد. بیشتر سرمایه گذاران موفق در تهران از ارومیه هستند. به نظر می رسد که ارومیه هنوز در ایران بهترین شهر و آذربایجان غربی بهترین استان برای سرمایه گذاری می باشد. ما می توانیم بهترین مقدمه را برای صادرات زمینی از طریق ترکیه داشته باشیم. مستحضر هستید در تحریم ها کشوری که به ما کمک کرد و تحریم های امریکا را نپذیرفت ترکیه بود. باید از این پتانسیل استفاده کرد و از این مرز زمینی با کشور ترکیه بهترین فرصت استفاده را ایجاد نمود.

زیرساخت هایی که داریم یکی راه آهن است که به بهره برداری رسید در مرز ایران و ترکیه ما چند گمرک داریم گمرک رازی گمرک بازرگان وگمرک سرو که شبانه روزی است.

وی در پایان این گفتگو از انتظارات به حق مردم سخن گفت و افزود: انتظارات ما از دولت، ایجاد مراوداتی است که از طریق وزارت خارجه با ترکیه بتوان برای هاب صادراتی ایران در ارومیه بسترسازی کرد.

رییس سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری ارومیه:

برخی پروژه های سرمایه گذاری بدون انتفاع شهرداری ارومیه به لحاظ مالی است

احتساب در ادامه گفتگو در غرفه نمایشگاهی شهرداری ارومیه پای صحبت های رضا مشهدی کشتیبان رییس سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری ارومیه نشست. وی در این گفتگو به بسته های سرمایه گذاری شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: در سالهای اخیر منابع آبی در استان آذربایجان غربی مانند بسیاری از استان های کشور دچار محدودیت هایی شد ولی با تغییر مکانیسم کشاورزی از سنتی به مدرن بخش قابل توجهی از منابع آبی به بسته های سرمایه گذاری در این حوزه صرفه جویی می شود. وی به بسته سرمایه گذاری با عنوان "هایپر مزرعه و گلخانه مدرن گل و گیاه تزیینی" اشاره کرد و گفت: در این هایپر مارکت راهروها به گونه ای طراحی شده تا همانند طرح یک باغ به نظر برسند. خریداران می توانند کاهو را مستقیما از دل خاک بچینند. هدف از این طرح این است که مردم را به خرید محصولات تازه محلی تشویق نماید. در راستای این برنامه و به منظور ترویج غذاهای پایدار، این فروشگاه تجهیزات«باغ تازه» را راه اندازی می کند و ردیف هایی از گیاهان وسوسه برانگیز، پیازها و سبزیجات در راهروهای خود قرار می دهد. این مجموعه شامل بخش های متعدد جهت کشت محصولات تازه و ارگانیک با مصرف آبی و خاکی بسیار کم با تکنولوژی های بروز زیست محیطی دنیا قابل ارایه می باشد. این پروژه حتی به رونق بحث های گردشگری هم می تواند کمک نماید. این طرح در قالب زمینی حدود 7هکتار احداث خواهد شد. در نظر گرفته شده این گلخانه هم مصارف مورد نیاز خود شهر ارومیه برای گل های شاخه بریده، زینتی و درختان را تامین نماید و تقریبا می توان از داخل آن بحث توریسم کشاورزی را نیز بیرون آورد.

وی همچنین با اشاره به بزرگترین پروژه شهرداری تحت عنوان "شهرک سلامت" گفت: بحث همجواری با 4 کشور ظرفیت مناسبی در شهر ارومیه ایجاد کرده که می توان با تکمیل پروژه شهرک سلامت به توریسم سلامت و ارزآوری مطلوب منتهی شود.

کشتیبان با تاکید بر اینکه عمدتا نرخ هزینه های درمان در این کشور ها بالاست افزود: بیماران کشورهای مرزی از جمله عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان ترجیح می دهند کارهای درمانی خود را با هزینه های پایین تر در دو استان مرزی ما یعنی آذربایجان غربی و شرقی انجام دهند. از این محل ما فرصتی را دیدیم که می توانیم یک شهرک بزرگ سلامت را برای پاسخ گویی به این نیاز توریسم درمانی انجام دهیم.

رییس سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری ارومیه اظهار داشت: در حال مطالعه ی این پروژه در زمینی به مساحت 85 هکتار هستیم و احداث آن در یه فاصله زمانی سه ساله تخمین زده شده است.

وی از دیگر پروژه های سرمایه گذاری مجموعه شهرداری به پروژه "بازار امام" در بافت تاریخی شهر ارومیه اشاره کرده و گفت: با توجه به اینکه پروژه مذکور در گران ترین بافت تاریخی شهر ارومیه واقع شده متقاضیان سرمایه گذارای خوبی کسب کرده چرا که در پایان پروژه ارزش افزوده و سود قابل توجهی خواهد داشت.

کشتیبان از پروژه کوچک ولی جذاب در بخش خدمات گردشگری سخن گفت و ادامه داد: پروژه "خیابان غذای ارومیه" با 280 نوع تنوع غذای محلی عمدتا با سبزیجات و به صورت کاملا سالم قابلیت های منحصر به فردی دارد. اگر بتوانیم این خیابان را خوب طراحی و اجرا کنیم انتظار می رود که همین یک نقطه کوچک در بخش جذب گردشگر با صرفه جویی بیشتر در هزینه های گردشگری می تواند اتفاق بیافتد.

از دیگر پروژه ها؛ پروژه تفریحی،مسکونی و تولیدی به نام "تکبیر"که این پروژه هم اقامتی است و هم تولید لباس های اسلامی در آن اتفاق می افتد، بحث های اقامتی و بحث های هتل و مسکونی آن هم داخل مجموعه قرار دارد.این پروژه خوب با 230 هزار متر مربع زیربنا عملیاتی خواهد شد.

دهکده ساحلی "چی چست" نیز از جمله پروژه های سرمایه گذاری است که می توان گفت تنها دهکده گردشگری فعال شهر ارومیه است که متعلق به شهرداری می باشد. یک پروژه مکمل و فاز 2 آن در کنار همین مجموعه قرار دارد و نقاط قوت و هم افزایی که نیاز است برای پروژه هایی که بتوانند اینجا تعریف شوند بصورت کاملا تاثیرگذار در بخش توریسم تعریف شده که درحال پیشرفت است.

کشتیبان با اشاره به اینکه در بعضی از پروژه های سرمایه گذاری، انتفاع شهرداری به لحاظ مالی دیده نشده است، درخصوص بحث مدیریت پسماند شهر ارومیه گفت: مدیریت پسماند شهر ارومیه به روش های کاملا سنتی انجام می شود و زباله هایی که از خود شهر ارومیه و حاشیه آن جمع آوری می شود، روزانه بالغ بر 650 تن زباله است و تماما در سایتی به نام "ناز لو" جمع آوری و به روش قدیمی دفن می گردد. متاسفانه براساس شیب طبیعی زمین یک استخر بزرگ از شیرابه ای بسیار سمی و آلوده کننده منابع زیرزمینی خاک و حتی هوای در آن منطقه به وجود آمده است. قطعا زمانی که این پروژه به یک سرمایه گذار معرفی و واگذار گردد، انتفاع اجتماعی و زیست محیطی حاصل از این پروژه برای شهر و شهرداری ارومیه کفایت می کند. وی افزود: البته در این پروژه یک سرمایه گذار ترک فعال بود و قرارداد نیروگاه زباله سوز منعقد را منعقد کرده بودیم و بر اساس این تفاهم نامه نرخ تضمینی خرید برق را هم با ذکر یک نکته مطرح کرده بودیم که اگر این نرخ تغییر کرد شرکت ترک می تواند این قرارداد را کنسل نماید. متاسفانه ساتناژ شرکت انرژی های نو وزارت نیرو این مبلغ را کاهش دادند و نرخ تضمینی خرید برق قرارداد کاهش یافت و قرارداد ما غیرقانونی گردید و آن سرمایه گذار بازگشت سرمایه اش اتفاق نیافتاد و قرارداد را به صورت یک جانبه لغو کردند. در سال گذشته یک سرمایه گذار دیگر ترک داشتیم که این بار نه به روش کارخانه زباله سوز، به روش لندفیل قرارداد منعقد شد.

مدیریت پسماند به روش لندفیل دفع زباله را با روش های استانداردی که وجود دارد انجام می دهد، شیرابه ان را در حوزه ها جمع اوری و تصفیه می کند و از محل تولید گاز متانی که در این لندفیل بو زباله سوز کوچک راه اندازی می گردد و یک نیروگاه کوچک برقی هم از ان به دست می آید. تقریبا می شود گفت بخش تر زباله ها به این روش مدیریت می شود و ان بخشی که مشکل زا بود برای ما تفاهم نامه منعقد شد ولی ان هم متاسفانه با تغییرات نرخ ارزی هنوز بطور کامل انجام نشده است. هزینه سرمایه گذاری در این پروژه در حد 5 – 6 میلیون دلار تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر در سایت ناز لو، زمین بکری داریم که مطالعات اولیه نشان داده است می توانیم آنجا را به یک نیروگاه خورشیدی در محدوده 20 مگاوات تبدیل کنیم. لذا بخشی از زمین را به همین انرژی های نو و احداث نیروگاه اختصاص دادیم. و مابقی آن را جهت مدیریت پسماند با دو کاربری در نظر گرفتیم. یک کاربری به روش لندفیل که بخش تر زباله ارومیه را با این پروژه به برق تبدیل کنیم و بخش جامد زباله ارومیه را هم به کارخانه تفکیک مواد تبدیل نماییم و آنجا یک پروژه دیگر بر این اساس صورت می گیرد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس