وقتی یک موتورسوار متخلف، بدون کلاه ایمنی و با چند سرنشین و نیز با سرعت غیرمجاز وارد اتوبان میشود، احتمال وقوع تصادف را به چند برابر افزایش میدهد و میتواند علاوه بر به خطر انداختن جان خود و سرنشینان موتورسیکلت، جان سرنشینان سایر خودرو های در حال تردد را نیز به خطر بیاندازد و در برخی موارد ممکن است ابعاد حادثه وسیع تر هم شود؛ بدین معنا که یک موتورسیکلت، میتواند باعث وقوع تصادفات زنجیره ای شود و به همین سادگی ظرف مدت کوتاهی، جان چندین انسان به مخاطره بیافتد. متأسفانه تمهیدات و سیاستهایی که پلیس برای پیشگیری از این نوع حوادث در نظر گرفته، چندان مؤثر واقع نشده است؛ چراکه ما تنها، زمانی به یک طرح، برچسب"موفقیت آمیز" میزنیم که آن طرح بازخورد موفقی داشته باشد، باعث کاهش چشمگیر سوانح شود و درصد قابل توجهی از معضلات را از بین ببرد؛ بنابراین با توجه به بروز تصادفات ناشی از ورود بی محابای موتورسواران جسور به اتوبانها و بزرگراه ها، علی رغم وجود نیروهای پلیس و اعمال سیاستهای متنوع، میتوان نتیجه گرفت که پلیس در این زمینه نتوانسته است، آن طور که باید، از حادثه ها و تصادفات منجر به فوت، پیشگیری کند و یا عملکرد موفقی داشته باشد. باطل کردن کارت سوخت موتور سیکلت، اگرچه برای تعدادی از موتورسواران، گران تمام میشود، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که تعدادی از موتورسیکلت ها فاقد پلاک میباشند؛ بنابراین چگونه میتوان با چنین سیاستی، متخلفین را شناسایی و جهت باطل کردن کارت سوخت، آنها را به شرکت نفت معرفی کرد. تا پس از آن متخلفین را تحویل مراجع قانونی دهند؟ آیا تنها با نصب تابلو و یا قرار دادن تعدادی از مأمورین پلیس بر سر بزرگراه ها میتوان انتظارداشت که معضل بزرگی به نام"ورود غیرمجاز موتورسیکلت" در مدت کوتاهی از بین رفته و همه چیز طبق برنامه پیش برود؟ با توجه به میزان جسارتموتورسواران و میل و اشتیاق آنان به تک چرخ زدن در زمین قانون، به نظرمیرسد تنها روشی که میتواند کارآمد باشد، تعقیب و گریز آنان توسط پلیس و نیز شلیک به موتورسواران باشد!!! چه اهمیتی دارد که با این روش، جان چند نفر به خطر خواهد افتاد؟! به هر حال، ما که همچنان شاهد مرگ و میر ناشی از تصادفات در بزرگراه ها و اتوبان های استان هستیم، پس حالا که با وجود تمهیدات مختلف پلیس، نمیتوان از علاقه و اشتیاق موتورسواران برای مرگ، کم کرد، پس چه بهتر که خود پلیس شخصاً دست به کار شود و با شلیک بهمتخلفین، این جریان را تسریع کند! به هرحال برای چنین معضلاتی باید هرچه سریعتر چاره ای اندیشید؛ باید از ایده ها و طرح های بهتر و مؤثرتری بهره گرفت.از جمله رموز موفقیت در هر زمینه ای این است که طرحها و ایده هایی که قبلاً امتحان شده اند و نتیجه ای از آن ها گرفته نشده است،کنار گذاشته شوند و زمان و هزینه و انرژی خود را صرف تفکرات جدیدتر کنیم. وقتی آمارحوادث، خبر از ناموفق بودن طرح های قدیمی میدهد، چرا باید همچنان به ادامه دادن آن طرح، اصرار ورزید؟ تفکر خلاق، تفکریست که به الگوهای قدیمی وفادار نباشد هرچند نگاه چنین تفکری قطعاً به پشت سر نیز هست؛ بدین معنا که از شکستها و ناکامی های گذشته، پلی خواهد ساخت برای عبور از ناموفقیتها و ورود به دنیایی جدیدتر.وقتی یک طرح، به بن بست میخورد، چرا باید در آن نقطه متوقف شد؟ و تنها به دیوار بلند ناکامی ها خیره شد و کاری از پیش نبرد؟درحالیکه همواره میتوان از دل سخت ترین موانع، راهی هموار ساخت .در هر حال امیدواریم قبل از تحمیل شدن خسارات جانی بیشتر به افراد، راهکارهای جدیدتر و مؤثرتری برای پیشگیری از حوادث خطرناک در نظر گرفته شود، بلکه امنیت خودروها و سرنشینان آن ها و حتی خود موتورسواران تضمین شود.
ان شا الله.