• چهارشنبه 13 تير 1403
  • الأربعاء 27 ذو الحجة 1445
  • Wednesday 03 July 2024
اجتماعی

سخنگوی کمپین مردمی حامیان احداث بیمارستان شهرستان تیران و کرون:

ضعف موجود را با توجیه کتمان نکنیم!

   27 خرداد 1396  521
ضعف موجود را با توجیه کتمان نکنیم! حقی که همچنان پابرجاست...!

اقدام و عمل را در خدمت به مردم تجلی ببخشیم...

سخنگوی کمپین مردمی حامیان احداث بیمارستان شهرستان تیران و کرون در پاسخ به مصاحبه مورخ 10/3/96 مدیر محترم شبکه بهداشت و درمان این شهرستان گفت:

برای روشن شدن اصل صورت مساله ابتدا لازم است مروری داشته باشیم بر واقعیت‌ها و این سوالات را مطرح نماییم؛ آیا شخص حقیقی یا حقوقی وجود دارد که قبول نداشته باشد تیران و کرون تنها شهرستانی در استان اصفهان است که به معنای واقعی بیمارستان ندارد؟ آیا مردم و نمایندگان آنها از یکطرف و مسوولین شهرستان و استان از طرف دیگر از این بحران اطلاع ندارند؟ آیا جان و سلامتی مردم کل شهرستان، گردشگران، مسافران عبوری، رانندگان جاده‌ای در معرض خطر نیست؟ آیا فقط باید دست روی دست بگذاریم و شاهد و تماشاگر قربانی شدن مردم باشیم، یا باید برای پایان دادن به این وضع بحرانی دور از روحیه بی‌تفاوتی و خونسردی و بی‌انگیزه بودن چاره اندیشی کنیم و با کمک و همدلی موانع را برطرف نماییم و درد و رنج مردم و قربانی شدن آنها و عزیزانشان را حس کنیم. تا کی باید این وضع ادامه داشته باشد و همه بگوییم بیمارستان حق مردم است، نبودن آن معضل است، خدا خیرتان بدهد و ... در مقام عمل می‌خواهیم چکار کنیم؟

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده دستگاه متولی و مردم به صورت مشارکتی به صحنه عمل بیایند و از گفتار درمانی بپرهیزند. مردم همانند گذشته باید کمک کنند و مسوولین محترم امر هم باور داشته باشند این شهرستان نیز باید در سطح معقول، به نسبت جمعیت خود و مطابق ضوابط و مقررات نظام سلامت کشور، از خدمات و امکانات تخصصی بیمارستان برخوردار باشند. بپذیریم اگر این خدمات وجود ندارد، هم مردم و هم دستگاه متولی قصور کرده‌اند. مردم از این بابت که در مقام نظارت و مطالبه‌ی حق خود کوتاهی داشته اند و مسوولین هم از این بابت قصور کرده‌اند که شاهد این وضع هستند و راه و چاره و فرآیند را می دانند، ولی فراموش کرده اند مردم برای درمان بیماران خود سرگردان هستند.

آیا با این توصیف مسوولین محترم واقعا توقع دارند باز مردم صبوری کنند و انتقادی به عملکرد آنها نشود؟ حال که برای کمک به پایان دادن به این وضع تاسف بار به صورت خودجوش، حرکت مردمی جدیدی شکل گرفته و کار خود را با طومار مردمی ده هزار نفری از مورخ 19/7/95 آغاز کرده، علم مدیریت چه پیشنهادی دارد؟ مسوولین عالی رتبه نظام در این زمینه چه می‌فرمایند؟ سیاست دولت محترم در این زمینه چیست؟ سبک معرفی کردن حرکت مردمی، اهانت به آنها و اخلال گر دانستن آنها یا درک صحیح از مشکل مردم و تشویق آنها برای استفاده از پتانسیل مردمی؟ کدام مردم! مردمی که در این شرایط اقتصادی اعلام آمادگی کرده‌اند که ما حاضریم برای حل مشکل، به نسبت سهم خودمان و مطابق سیاست مشارکتی دولت، در انجام چنین پروژه‌ ای کمک کنیم و حاضرند با چنگ و دندان به تعهدشان عمل کنند. به نظر می‌رسد راه صحیح این باشد که واقعیت‌ها را کتمان نکنیم و آدرس غلط ندهیم، مشکل را شخصی نکنیم و با بزرگ کردن مسایل حاشیه‌ای بر ضعف و چالش موجود سرپوش نگذاریم. زمان برای گلایه‌ها بسیار است. دنبال آن باشیم که معضل را حل کنیم. نباید بیش از این مردم را عصبانی کرد. مردم از نابرابری در ارایه خدمات بیمارستانی به شدت گله مندند.

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: در این حرکت مردمی بحث شخص، گروه و سرپرستی مطرح نیست، تصمیمات با هماهنگی و خرد جمعی گرفته می‌شود و بنده از طرف هسته مرکزی به عنوان سخنگو و برای رعایت انضباط کاری  صحبت می‌کنم. ایشان گفت: این حرکت جدید همانند سایر حرکت‌های مشروع مردمی قویا مورد حمایت و تایید بزرگان، ائمه محترم جمعه، حوزه‌های علمیه، نخبگان و کل مردم شهرستان می باشد و یک حرکت جدّی و پر تلاش است و نباید سعی شود با آن مخالفت‌های ضمنی صورت پذیرد و علیه آن تبلیغ شود. ایشان در رابطه با پاسخ به آن بخش از صحبت‌های جناب دکتر اویسی که به صورت ضمنی به این حرکت مردمی و اقدامات هشت ماهه آنها اهانت نموده است گفت:

«ما قصد نداریم با مسوولین محترم در تقابل باشیم بلکه خواهان وحدت و همدلی در جهت حل مساله احداث بیمارستان هستیم. اما لازم است بگویم این مصاحبه‌ها، رفتارها، گزارش‌ها، مخالفت‌های ضمنی، تناقض گویی ها و غیره را طبیعی و تاوان مطالبه گری می دانیم، باید این مطلب را درک کنیم که چرا قبل از 19/7/95 هیچ شخصی انتقادی به ما نداشت و زیر ذره بین نبودیم، از روزی که قصد کردیم این حرکت را شروع کنیم، پذیرفتیم هزینه‌های مادی و معنوی آن را هم بپذیریم و این واکنش ها پیش بینی می شد و خیلی دور از انتظار نیست. خدا کمک کند تا پایان کار، انگ‌های بدتری به ما نزنند.

ایشان در پاسخ مورد به مورد اهانت‌های صورت گرفته گفت:

1-                       نقشه معماری طراحی شده کپی نیست و توسط تنها شرکت صلاحیت دار طراحی سازه‌های بیمارستانی استان (شرکت همگون) طراحی شده و کمپین بابت آن پیش پرداخت، داده است. این نقشه مختص بیمارستان تیران و کرون و مطابق با مجوز 64 تختخوابی وزارت متبوع است و جناب آقای ابوترابی در جریان کامل اقدامات انجام شده می باشند. لذا به نظر می رسد این شبهه افکنی ها با قصد تخریب حرکت کمپین صورت پذیرفته باشد.

2-                       هیچ جلسه‌ای یا مراجعه‌ای نیست که بدون هماهنگی جناب آقای ابوترابی یا مسوول دفتر ایشان در ستاد دانشگاه علوم پزشکی حاضر شده باشیم. مسوولیت هماهنگی ها همه بر دوش نماینده محترم بوده است و اهانت اقدام بدون هماهنگی مصداق واقعی ندارد و فقط کلی‌گویی شده است. اگر مصداق وجود دارد که بدون هماهنگی شبکه بهداشت اقدامی شده، باید برای مردم تشریح شود.

3-                       زمزمه خواندن حرکت مردمی و سبک معرفی نمودن آن را بی‌اخلاقی می‌دانیم. گویا فراموش شده که اگر این حرکت مردمی شکل نگرفته بود، آیا این اقدامات که جناب آقای دکتر اویسی لیست کرده‌اند صورت می‌پذیرفت؟ اگر به تاریخ مکاتبه ها و تاریخ طومار مردمی توجه نماییم متوجه حقیقت خواهیم شد.

4-                       تعهد مردمی 40% درصد هزینه احداث ساختمان بیمارستان است، نه کل بیمارستان، به نظر می‌رسد اطلاعات جناب دکتر اویسی در این زمینه کامل نباشد. میزان تعهد مردمی در صورتجلسه 28/12/95 به صراحت قید شده است.

5-                       انتقاد نباید با اخلال گری و انحراف افکار عمومی اشتباه گرفته شود. ما هرگز چنین قصدی نداشته و نداریم و از جنس مردم هستیم، این اتهام ایراد شده خیلی بد است. به نظر می‌رسد جناب دکتر اویسی از روی عصبانیت و تحت فشار دیگران از این لفظ استفاده نموده‌اند. نیت مردم پاک است، ما اخلال گر نیستیم، شایان ذکر است که پیش قدم شده‌ایم برای حل این معضل فراموش شده و فقط به شخص مدیریت شبکه انتقاد کرده ایم. لذا تعمیم دادن آن به مسوولان نوعی حاشیه سازی است.

6-                       در خصوص اسم بیمارستان فی‌المجلس نظرمان را به ایشان گفتیم. مطالب بیان شده در این مورد لزومی نداشت.

7-                       ما فرآیندها را بلدیم. در این زمینه جناب آقای ابوترابی باید واقعیت ها را بیان کنند. جناب دکتر اویسی در این زمینه هم عجولانه قضاوت نموده‌اند. طی فرآیند در مسوولیت مردم نیست و قطع یقین باید کلیه فرآیندها مطابق ضوابط طی شود. لکن انتقاد ما عدم پیگیری و سرعت پیشرفت آن است.

8-                       در خصوص اشاره دکتر اویسی به پیگیری و مکاتبه‌های شبکه، لازم می دانم بگویم ما ضمن ارادتی که به ایشان داریم و با عنایت به ابتدای عرایضم و درجه مشکل که در حد معضل و بحران است، معتقدیم اگر به کارنامه شهرستانهای دیگر در حوزه ساخت بیمارستان نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که صرف چند مکاتبه و شرکت در دو یا چند جلسه استانی راه چاره حل معضل نیست. معضل یعنی چه؟ مگر نباید برای حل آن کار را جدی‌تر انجام دهیم. مسوولین محترم باید روحیه انتقادپذیری داشته باشند، واقعیت ها را بپذیرند و آستانه تحمل خود را بالا ببرند و اگر اذعان دارند که حق با مردم است، سریع آزرده خاطر نشوند. نباید ضعف موجود را با توجیه، کتمان کنند. در حالی که دولت محترم با اجرای طرح تحول سلامت به ویژه در بحث بیمارستانها، کاری کارستان انجام داده است. تیران و کرون از نظر وضع بیمارستان در وضعیت بسیار نامطلوب به سر می برد. شایان ذکر است این بحث بدان معنا نیست که در حوزه های دیگر درمانی تلاشی صورت نگرفته، ما از کارهای مثبت ایشان در سایر حوزه ها تشکر نمایم؛ اما موضوع اختلاف، فقط بیمارستان است.

ایشان در پایان گفت: «امیدوارم این اختلاف نظرها موجب سرعت بخشی به پیگیری کار بیمارستان و گفتن حقایق شود که تا حدودی اثرگذار بوده و این روزها ما مصاحبه‌های خوبی را از طرف جناب آقای دکتر اویسی شاهدیم. ما آمادگی داریم به تعهداتمان عمل کنیم. ان شاء الله با پیگیری دلسوزانه مسوولان، دستگاه‌ متولی و مردم شاهد شروع، اتمام و بهره‌برداری از بیمارستان باشیم.


تيران و كرون، شهرستاني در سراب واقعیات انکاری!!


نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس