• شنبه 29 ارديبهشت 1403
  • السبت 11 ذو القعدة 1445
  • Saturday 18 May 2024
فرهنگی

پيشگيري از اعتياد در عمق 260 متري زمين

   03 آذر 1394  235

 كارگران مي گفتند تا به حال در هيچ كارگاه آموزشي مربوط به اعتياد شركت نكرده و اطلاعاتشان در اين زمينه كم بود و اگر با اين موضوع روبرو مي شدند نمي داستند چگونه بايد با آن مقابله كنند.

يكي از كانون ها ومحيط هاي حساس وآسيب پذير جامعه در خصوص بروز زمينه گرايش به مصرف مواد مخدر واعتياد محيط هاي كاري وصنعتي است كه مي بايست توجه خاص وويژه اي به اجراي برنامه هاي پيشگيري از اعتياد وفرهنگ سازي در اين محيط ها داشت.

در همين راستا به منظور برپايي كارگاه آموزشي پيشگيري از اعتياد توسط پليس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در معدن سرب نخلك حضور يافتم تا در ديداري چهره به چهره با كارگران زحمت كش اين معدن ضمن آموزش آنها در خصوص راه كارهاي پيشگيري از اعتياد، مشكلات ومعضلات آنها را نيز در اين خصوص بشنوم.

اين معدن در 150 كيلو متري بعد از شهرستان نايين به طرف چوپانان ودر دل كوير قراردارد كه حدود 15 كيلومتر از جاده آن به صورت خاكي است تا به دامنه كوهي كه معدن در زير آن قرار داشت رسيدم. تا چشم كار مي كرد بيابان بود وكوير ولي در دل اين وسعت خشك مرداني بودند كه از اعماق زمين خاكي را بيرون مي آوردند كه ارزش آن به چرخش چرخ هاي صنعت كشور كمك فراواني مي نمود ومارا از واردات آن از ديگر كشور ها بي نياز مي كرد. به گفته رئيس مجتمع، معدن سرب نخلك قدمت تاريخي چندصدساله دارد وسالهاست كه از آن برداشت مي شود ودر حال حاضر كارگران در عمق 260 متري زمين كار مي كنند.

كارگران مي گفتند تا به حال در هيچ كارگاه آموزشي مربوط به اعتياد شركت نكرده واطلاعاتشان در اين زمينه كم بوده و متاسفانه تعداي از آنها نيز به دام اعتياد افتاده بودند وتعداي نيز در مرحله انكار بيماري بودند ولي چهره هايشان حاكي از واقعيت ديگري بود.

دو نفر از كارگران بعد از چندين مرتبه اقدام به درمان ناموفق، توانسته بودند از دام اعتياد رها شوند والان سه ماه بود كه پاك بودند و تصميم گرفته شد تا بعد از كارگاه آموزشي در جمع دوستانشان به آنها هديه داده شود و مورد تشويق قرارگيرند، تا چراغ راه ديگر دوستانشان باشند و پيام درمان و رهايي را به هم دردان خود برسانند والگويي باشند براي آنها. وقت اهداء جايزه كه شد سعيد اجازه خواست تا براي همكارانش صحبت كند براي همين پشت تريبون رفت وگفت دوستان من مرده بودم و الان دوباره زنده شدم، اسير بودم وآزاد شدم، اشتباه رفتم و مي خواهم برگردم وگفت چندسال مواد مخدر استفاده مي كرده و آنقدر جلو رفته تا جايي كه ديگر تواني براي حتي بغل كردن فرزند خود را هم نداشته و سر كار همه فهميده بوده اند كه او معتاد است و ديگر توان كار را ندارد، فكر كرده بوده كه او را اخراج مي كنند و ديگر درآمدي براي حفظ خانواده اش ندارد براي همين سعي مي كرده اعتياد خود را پنهان نمايد و انكار كند. ولي رئيس معدن به اوگفته اگر براي درمان اقدام كني به توكمك مي كنم، حتي مرخصي با حقوق به تو مي دهم و همچنين خرج درمانت را...

خلاصه اين كه براي ريشه كني وكنترل اعتياد و مواد مخدر بايد بستر هاي فرهنگ سازي و آموزشي وسيعي در سطح جامعه گسترده شود و به خصوص به اقشار آسيب پذيرتر به صورت ويژه توجه نمود. كارگاه آموزشي نزديك به سه ساعت طول كشيد و همه كارگران راضي به نظر ميرسيدند عده اي نگران تربيت فرزندانشان بودند، عده اي راه هاي درمان را مي خواستند و اين سوال كه آيا مي توانيم مواد مخدر را كنار بگذاريم؟

در پايان اين سفر با كارگران به عمق 260 متري زمين رفتم واز نزديك زحمت فراوان و مشقت كار آنها را ديدم و به اين فكر كردم كه اعتياد چه بلايي است كه حتي در اعماق زمين هم دست از سر انسان برنداشته است.

 

كارشناس اجتماعي پليس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان 

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس