• يكشنبه 16 ارديبهشت 1403
  • الأحد 27 شوال 1445
  • Sunday 05 May 2024
اجتماعی

پیشتازان رسانه ای؛

رصد رسانه ای (روزنامه ها و خبرگزاریها) استان اصفهان

   18 ارديبهشت 1395  571

 

یکم دیماه لغایت 29 اسفند 1394

 

احتساب - جای هیچ شکی نیست که امروزه رسانه ها در عرصه های مختلف در تفسیر و تحلیل مسائل موجود در کشور نقش مهمی ایفا می کنند. وسايل ارتباط جمعي جايگاه ممتاز و بي بديلی براي ظرفيت سازي در عرصه مشروعيت بخشي و مقبوليت دهي به ‌خط مشي ها و استراتژيها و برنامه هاي اجرايي در عرصه هاي گوناگون سيستم هاي سياسي و رابطه حكومت گنندگان و حكومت شوندگان و نخبگان دارند. از اين رو رسانه به مثابه منبع قدرت قوي مورد علاقه و توجه تمام ذينفعان حاكميت ها در جوامع است، زيرا آسان تر و سريعتر از ابزار ديگر مي تواند در كسب، حفظ و بسط قدرت در تمامي عرصه ها فعال باشد.

رسانه ها و مطبوعات می توانند به عنوان چشم و گوش دولت، مسئولین و سرچشمه شناخت درست مفاهیم یاد شده و ابعاد مختلف آنها باشند. بی تردید می توان گفت پدیده های ارزشمند و مهم اجتماعی با عدم همراهی و اطلاع رسانی رسانه ها نمی توانند تاثیر گذار باشند.

بالطبع، آن دسته از فعالان رسانه ای می توانند در جامعه اثر بخش باشند که دارای سواد رسانه ای بوده و آن را فرا گرفته و بدین طریق بتوانند در خدمت جامعه واسلام مثمرثمر واقع شوند.

این سواد رسانه ای به معنای آموزش مهارتهای لازم برای برقراری ارتباطی متفکرانه و اگاهانه با رسانه ها و در عین حال بوجود آوردن نگاهی دقیق، نقاد و تحلیلی به پیامهای رسانه ای اعم از نوشتاری، دیداری و شنیداری می با شد.

سواد رسانه ای می تواند به مخاطبان رسانه ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنها باشد. به دیگر سخن، سواد رسانه ای کمک می کند که از سفره رسانه ها به گونه ای هوشمندانه و مفید بهره مند شد.

با توجه به نقش رسانه ها در زمینه مشروعیت بخشی و مقبولیت دهی و بسط خط مشی ها و استراتژی ها و برنامه های اجرایی و همچنین موقعیت حساس کنونی ایران در منطقه و بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد 4 مسئله اقتصاد مقاومتی، ایثار و شهادت، برجام و سبک و سیاق زندگی، بر آن شده ایم تا گذری کوتاه بر چندی از رسانه های استان اصفهان در سه ماه پایانی سال 1394 داشته و آنها را از این چند منظر مورد ارزیابی قرار دهیم.

بدین منظور، تیتر های صفحه اول روزنامه های اصفهان امروز، اصفهان زیبا و نسل فردا و صفحات استانی خبرگزاریهای ایرنا، ایسنا، تسنیم و فارس و خبرگزاری داخلی استان (ایمنا) را بصورت رندوم، برای نمونه برگزیده ایم.

مسئله اقتصاد مقاومتی

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه ی جدید « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برایی جهش » را معرفی نمودند. [1]
برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند:
«اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد. » [2].

شناخت مشکلات موجود، تهدیدهای اقتصاد خارجی، بحرانهای اقتصادی جهانی و ظرفیتهای فراوان مادی و معنوی کشور، از عوامل ایجاد و انگیزه شکل گیری اقتصاد مقاومتی به حساب می آیند.

رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را مصادیقی از تقوای اجتماعی می دانند و یکی از الزامات و انتظارات ایشان در راستای ترویج اقتصاد مقاومتی، اطلاع رسانی است.

با توجه به بیانات رهبرمعظم له در خصوص ارکان و مولفه های اقتصاد مقاومتی می توان به مقاوم بودن اقتصاد،  استفاده از همه‌‌ى ظرفیتهاى دولتى و مردمى، حمایت از تولید ملى،  مدیریت منابع ارزى و مدیریت مصرف اشاره کرد.

و از جمله کار های لازم در زمینه‌ى مسائل اقتصاد مقاومتی می توان بهعزم راسخ، پرهیز از سهل‌انگارى، پرهیز از راحت‌طلبى و تکیه‌ بر مدیریّتهاى جهادى و البته  ترویج دائمىِ فرهنگ متناسب با اقتصاد مقاومتی اشاره کرد. گزینه آخر وظیفه ایست که بر دوش رسانه ها قرار گرفته است و رسانه ها می توانند در این خصوص خوش بدرخشند.

مسئله ایثار و شهادت

مسئله ایثار و شهادت یکی از ارکان اصلی دین اسلام و به خصوص مذهب تشیع می باشد که امام حسین و عاشورا نماد این فرهنگ اند. در واقع یکی از بزرگترین درس های عاشورا، درس آزادگی و ایثار است. امام حسین(ع) در روز عاشورا از جان خود و عزیزانش گذشتند تا اسلام زنده بماند.

جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس نیز خوش درخشیدند شهدای غیور ایران اسلامی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی با روحیه‌ای خاص و جانانه در برابر دشمنان ایستادگی کردند و هرگز به دشمنان اجازه دست درازی به خاک وطن را ندادند.
شهدا؛ عزت و سربلندی ایران اسلامی را در دنیا محقق کردند و امروز امنیت حاکم در جامعه محصول فداکاری و اخلاص آنهاست.عزت و اقتدار امروز کشور مرهون جانفشانی‌های رزمندگان و خون شهدای گلگون کفن دفاع مقدس است.

در حال حاضر با توجه به رشد افراط گرایی و افزایش تفکرات سلفی و شکل گیری گروههای تکفیری مانند داعش در منطقه مسئله ایثار و شهادت پر رنگ تر از گذشته به چشم می خورد.

امروزه جوانان شهادت طلب ما در خارج از مرز با گروههای تکفیری می جنگند و در این راه نیز به شهادت می رسند. مقام معظم رهبری در مقام این شهدا می فرمایند:

«حقیقتاً این شهدا و خانواده‌هایشان حق بزرگی بر گردن همه‌ی ملت ایران دارند. این شهدا امتیازاتی دارند. یکی این است که اینها از حریم اهل بیت در عراق و سوریه دفاع کردند و در این راه به شهادت رسیدند. امتیاز دوم این است که اینها رفتند با دشمنی مبارزه کردند که اگر مبارزه نمیکردند، دشمن به داخل کشور می آمد و اگر جلویش گرفته نمیشد، ما باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه‌ی استانها با آنها می جنگیدیم و جلوی آنها را می گرفتیم. در واقع این شهدای عزیز ما جان خودشان را در راه دفاع از کشور، ملت، دین و انقلاب اسلامی فدا کردند. و امتیاز سوم هم اینکه اینها در غربت به شهادت رسیدند که در پیشگاه خدای متعال فراموش نمی شود.» [3]

مسئله برجام

برجام مخفف «برنامه جامع اقدام مشترک»، واژه ای است که دکتر ظریف به فرهنگ لغت واژه های فارسی اضافه کرد، کلمه ای که تا قبل از نهایی شدنش به وفور در رسانه ها تکرار می شد و در سیاست درگیری فراوانی برسر آن وجود داشت؛ کلمه ای که تا یک سال پیش شاید اصلا وجود نداشت!

 پس از سال‌های طولانی مذاکره و فراز و نشیب‌های مختلف، درنهایت جمهوری اسلامی ایران توانست به متنی مشترک پیرامون برنامه هسته‌ای خود، تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یابد. حصول این توافق مسلماً ناشی از تجربیات سال‌های متمادی نظام در مورد برنامه هسته‌ای، مقاومت مردم، اجماع داخلی نخبگان و تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور بوده است. سند برجام همانند همه اسناد و توافقات بین‌الملی از ابعاد مختلف قابل‌بررسی و تحلیل است. توافقی تاریخی از جنبه های مختلف که بعد از 37 سال، ایران و آمریکا توانستند بدون عدول از مواضع اساسی خود، درباره یک متن به توافق برسند.

مسئله سبک و سیاق زندگی

«سبک‌های زندگی مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌هاست که تقریبا هر چیزی را در بر می گیرد. موسیقی عامه، تلویزیون، آگهی‌ها، همه و همه، تصَوّرها و تصویرهایی بالقوه از سبک زندگی فراهم می‌کنند.»

با توجه به رشد روز افزون طلاق و فحشا در جامعه، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص اهمیت سبک زندگی ایرانی- اسلامی سخنان و فرمایشات مهمی را مطرح کرده‌اندکه اگر به فرمایشات معظم له با یک دید عمیق و دقیق توجه شود،  قطعاً خیلی از مشکلات کنونی رفع خواهد گردید.

 در این دنیای وسیع رسانه و وسایل ارتباط جمعی، جوانان مخاطب مهم آنها به شمار می روند و بیشتر از هر قشر دیگری در معرض هجمه این رسانه ها قرار دارند، و رسانه های مختلف بر سر تغییر دادن هویت و ضائقه فكری آنها باهم به رقابت می پردازند.

 از نظر گیدنز رسانه ها نقش مهمی در تبلیغ سبك های زندگی مختلف دارند. طیف سبك های زندگی با گونه های آرمانی كه در رسانه ها طرح می شوند شاید محدود باشند ولی گسترده تر از سبك های زندگی ای هستند كه افراد قاعدتا در زندگی روزمره خود در قالب آن ها جا می گیرند.

با توجه به این كه رسانه یكی از عوامل مهم و تاثیر گذار در تغییر سبك زندگی هستند، این سوال مطرح می شود كه چگونه رسانه ها سبك زندگی را به نمایش می گذارند؟

در جوامعی كه فرصت انتخاب وجود ندارد مانند اجتماعات سنتی، سبك زندگی از گذشته تعیین شده است. سبك زندگی از آنجایی كه مربوط به جامعه مدرن است فرصت انتخاب می دهد. سبك زندگی وابسته به انتخاب و انتخاب نیز وابسته به اطلاعات است. اطلاعات محصول فرآیند ارتباطات است. ارتباط می تواند میان فردی و یا رسانه ای باشد. رسانه ها در زمینه اینكه فرد در حوزه های متفاوت چه گزینه هایی دارد و چه انتخاباتی می تواند داشته باشد، اطلاعات می دهند.

روزنامه  اصفهان امروز

تیتر ها و عناوینی که طی این مدت سه ماهه در صفحه اول روزنامه مذکور دیده می شود به قرار زیر است:

1-      تحلیل « شرایط تحقق اقتصاد مقاومتی» در قسمت یادداشت های بخش اقتصادی در 9/10

2-      تحلیل « اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی» در قسمت یادداشت های بخش اقتصادی  در 16/10

3-      تحلیل « اقتصاد مقاومتی؛ استراتژی توسعه اقتصادی درون زا و برون نگر» در قسمت یادداشت های بخش اقتصادی  در22/10

4-      خبر «جشن برجام در اصفهان» به نقل از خبرگزاری تسنیم در 28/10

5-      تحلیل های «چشم اندازهای عصر پسا برجام» در قسمت سرمقاله، «واکنش بورس به سرانجام برجام» و «برجام و  بخش خصوصی» در بخش یادداشت های اقتصادی و تیتر« آیا کلید برجام در قفل شکسته اشتغال می چرخد؟» در 29/10

6-      تیتر «نساجی اصفهان آماده احیای خود در دوران پسا برجام» در اواسط صفحه وعنوان « آداب و رسومی که مسیر ازدواج را دشوارترمی کنند» در قسمت یادداشت روز4/11 که هر دو نگاهی تحلیلانه به موضوع دارند.

7-      تیتر خبری « اصفهان، رتبه دوم کشور در ایجاد شرکتهای دانش بنیان » در 10/11

8-      تیتری خبری با رنگ وبویی تحلیلی تحت عنوان «پسا برجام با بازار کار چه میکند؟» در 11/11

9-      تحلیل های « سرنوشت معیشت مردم در پسا برجام» به نقل از خبرگزاری مهر، «رشد کودکان در مهد،غفلت بزرگترها» در سرمقاله و تیتر «زباله ها جان اصفهان را میگیرند» که با اشاره به اصلاح فرهنگ مصرف گرایی هم در مسئله اقتصاد مقاومتی و هم در مسئله سبک زندگی جای  می گیرد در15/11

10-   تیتر خبری «اصفهان نیازمند اقتصاد فرا صنعتی است » در 18/11

11-   سرمقاله «باز هم پسا تحریم » که نگاهی با تحلیلی به بررسی تفاوت های موجود بین دوره های تحریم  و پس از آن می پردازددر 21/11

12-   تیتر خبری « تحریم ها ما را به دهها سال قبل بر می گرداند» به نقل از خبر گزاری مهر،  تحلیل« اقتصاد سال 95 در انتظار رونق » در 25/11

13-   سرمقاله با عنوان « فرجام برجام» در 9/12

14-   تیتر خبری- تحلیلی «آسیب شناسی موضوع طلاق با هدف کاهش آمار در اصفهان» در 24/12

 

روز نامه اصفهان زیبا

تیتر ها و عناوینی که طی این مدت سه ماهه در صفحه اول روزنامه مذکور دیده می شود به قرار زیر است:

1-      تیتر خبری- تحلیلی «زلزله طلاق در اصفهان» در 1/10

2-      تحلیل «بازی امریکایی در زمین برجام» در 2/10

3-      تیترهای خبری «700هزار اصفهانی در صف ازدواج» و «از طلاق عاطفی به سمت طلاق واقعی در حرکتیم» در قالب مصاحبه بامحمد علی ناجی نیا و «وداع اصفهان با شهیدی دیگر از شهدای مدافع حرم در 6/10

4-      «جامعه اطلاعاتی بزرگترین یاور اجرای برجام است» به نقل از محمد جواد ظریف در 9/10

5-      «کمیته نظارت بر برجام باید برای مصوبه کنگره امریکا تصمیم گیری کند» به نقل از آیت اله بروجردی در 14/10

6-      گزارشی از از اوقات فراغت شهروندان نصف جهان مبنی بر« اصفهانی ها چقدر تفریح می کنند؟» در 15/10

7-      تیتر خبری « شناخت مزاج شرط مهمی در ازدواج است» در 16/10

8-      تیتر « عضو «هیات نظارت بر برجام» هستم» به نقل از دکتر ولایتی در 17/10

9-      «اهمیت مشاوره در ازدواج، از آینه و شمعدان بیشتر است» در قالب مصاحبه  و تیتری سوالی با عنوان « تفریح و سفر در اصفهان ساعتی چند تومان؟!» در 22/10

10-   پیام توپیتری روحانی با عنوان «برجام به فرجام رسید. خدا را سپاس می گویم» و «پایان عصر تحریم» در 27/10

11-    «شهدای مدافع حرم نمونه بارز رویش انقلاب اسلامی هستند» به نقل از آیت اله طباطبائی نژاد و «اخلاق، مهم ترین معیار ازدواج جوانان اندونزی»  و همچنین نگاه طنز آلود « من گفته بودم اینا پسی بچا اصفان ور نیمیان...» که اشاره ای به نهایی شدن برجام دارد در 29/10

12-   تیتر «برجام در ایران – ناکامی در ریاض» در 30/10

13-   تیتر خبری «برجام می تواند الگویی برای حل و فصل اختلافات منطقه باشد» به نقل از رئیس جمهور و « نان شبی که از پدر و مادر واجب تر است» و «شهر های جدید انسانی نیست» گزارش هایی که با نگاهی خبری- تحلیلی  به بیان آنها می پردازد در 1/11

14-    تیتر خبری « هم اکنون هزاران مدافع حرم زینب(س) در حال مقاومت هستند» به نقل از سردار سلیمانی در 3/11

15-   تیتر خبری « تفکیک برجام از بحث موشکی انتخاب 5+1 بود» از زبان تخت روانچی در 5/11

16-   گزارشی تحت عنوان « حرکت دنده سنگین اقتصاد در پسا برجام» با رو تیتر کاهش نقدینگی مردم رکود را پایدار کرد، در 10/11

17-    خبری با عنوان « خودکفایی و صادرات محصولات کشاورزی، شالوده اصلی برنامه توسعه اقتصادی» در 13/11

18-   گزارشی تحلیلی با عنوان «ایران از برخی اقدامات امریکا پس از برجام نا خرسند است» در قالب گفت و گو با آقای بعیدی نژاد، مدیر کل امور سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه، در 25/11

19-   تیتر« ازدواج فقط یکی، دو شب» با نگاهی تحلیلی بر پدیده ازدواج های اجاره ای در 26/11

20-   تیتر« تمام آرزوی کودکی اش ؛برگرد» در قالب مصاحبه ای با دختر شهید «موسی کاظمی» در 27/11

21-   تیتر«بیگانه هایی که با ما زندگی می کنند» با نگاهی تحلیلی بر تاثیرماهواره بر زندگی مردم در 28/11

22-    تیتر «افسردگی؛ رایج ترین بحران مردان پس از طلاق» در 15/12

23-   تیتر نقلی«سال95 باید اجرای برجام داخلی را آغاز کنیم» از زبان رئیس جمهور در نشست با خبرنگاران داخلی و خارجی در 17/12

24-    تیتر « گفتوگویاختصاصیباسیدعباسعراقچی : برایدفاعازبرجامازآقاخرجنمیکنیم» در 25/12

25-   تیتر تحلیلی « الزامات اقتصادی در اولین سال پسابرجام» در 27/12

روز نامه نسل فردا

تیتر ها و عناوینی که طی این مدت سه ماهه در صفحه اول روزنامه مذکور دیده می شود به قرار زیر است:

1-      تیتر خبری «ثبت روزانه بیش از 400 طلاق در کشور» در 2/10

2-      «سقوط قیمت نفت؛ اساس رشد اقتصادی کشور» در عنوان سرمقاله و «برنامه جامع اقدام مشترک و اعاده تحریم

اقتصادی ایران» در صفحه بین الملل در 13/10

3-      «که عشق آسان نمود اول ولی ...» عنوان گفتگویی با مشاور خانواده در پیرامون ازدواج در 19/10

4-      «ایران در حال اجرای تعهداتش طبق برجام است» به نقل از سخنگوی کاخ سفید در 20/10

5-      تیتر «حضور پرقدرت زنان در جامعه» در قالب گزارش در 22/10

6-      تیتر خبری «اواخر دیماه بیمه ازدواج رونمایی می شود» در 23/10

7-      تیترهای«تبعاتی که تاخیر در اجرای برجام داشت» به نقل از نایب رئیس کمسیون امنیت ملی، «اصلی ترین تعهد ما رفع تحریم هاست» به نقل از وزارت خارجه امریکا و «آغازی بر پایان»بهمراه میان تیترهای «گزارش سی.ان.ان از روز اجرای برجام» و«هاشمی رفسنجانی لغوتحریم ها را به رهبری، دولت و مردم تبریک گفت» در 27/10

8-      «فرصت طلایی برجام» به نقل از رئیس جمهور  و «حسن نیت» عنوان مصاحبه ای که با نمایندگان مجلس در خصوص اجرای برجام  بوجود آمده و «این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است» تاکیدی که ظریف و موگرینی در بیانیه مشترک داشته اند در 28/10

9-      تیترهای خبری « درپسا تحریم، بار سنگینی بر دوش صنعت نفت  است» به نقل از آقای بیژن زنگنه، «مصائب ازدواج فامیلی»  و « ملت ایران عزتمندانه مقاومت، مذاکره و توافق کرد» در نامه رئیس جمهور به رهبر انقلاب در 29/10

10-   تیتر«رونمایی از وام ازدواج»به عنوان تیتر اول و « فعالان اقتصادی در پسا تحریم» درسر مقاله در 1/11

11-   تیتر خبری« برای برجام فقط باید به دولت تبریک گفت» از سوی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در 7/11

12-   تیترهای تحلیلی «پسا برجام و بازار کار» و «کودکانی که از والدین باج می گیرند» در 11/11

13-   تیتر خبری «از فضای پس از برجام به نفع اشتغال جوانان بهره برداری کنیم»  در 13/11

14-   تیتر «خوش تیپی هم عالمی دارد» که با توجه به سوالات مقام معظم رهبری در باب سبک زندگی  مبنی برمیزان عقلانی و منطقی بودن طراحی لباس و معماری در شهرها، در 15/11

15-    عنوان «بازار خودرو و دوران پسا تحریمی» در سرمقاله، «سرنوشت معیشت مردم» به جهت تحلیل یک مسئله مهم اقتصادی در دوران پسا برجام و «فعلا منتظر بمانید» برای تاثیر اجرای برجام بربازار سرمایه در 17/11

16-    تیتر خبری «باید برجام 2 را برای توسعه کشور آغاز کنیم » در سخنرانی رئیس جمهور در مشهد، «دیدار خانواده های چند شهید مدافع حرم با رهبر معظم انقلاب » در 18/11

17-    تیتر خبری «سن ازدواج هر سال افزایش می یابد» به نقل از مهر و توسط مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در 20/11

18-   «حاشیه های دیدار خانواده های شهدای مدافعان حرم با رهبر انقلاب » در 25/11

19-   تیتر تحلیلی « اقتصاد مقاومتی یکسا له شد» در 29/11

20-   تیتر خبری« گام بعدی پیشرفت پس از برجام انتخابات است» از زبان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در 2/12

21-    تیتر خبری- تحلیلی«تیرطلاق در چشم فرزندان» در 5/12

22-   «ازدواج زودرس و گسترش آسیب های اجتماعی» در 13/12

23-   تیتر نقلی «عدهاىبراىاقتصادمقاومتى شعارمىدهند» از زبان معاون اول رئیس جمهوری در 26/12

خبرگزاری ایرنا

تیتر ها و عناوینی که در صفحه استانی خبر گزاری مذکور در این مدت مشخص مشاهده شده اند به قرار زیر، عبارتند از:

1-      تیترهای خبری «پیکر شهید مدافع حرم درجوی آباد خمینی شهر تشییع شد»، «60 هزار شرکت دانش بنیان تا سال 1404 در کشور ایجاد می شود»، « پیکر شهید مدافع حرم در خمینی شهر تشییع شد»، « پیکر مطهر شهید مدافع حرم در گلزار شهدای دستگرد برخوار خاکسپاری شد» و « طلاق در اردستان کاهش یافت» در 3/10

2-      تیتر های خبری «بیشترین تعداد شهدای مدافع حرم در استان اصفهان متعلق به خمینی شهر است» و « شهردار اصفهان بر رویکرد دانش محور این شهر تاکید کرد» در 6/10

3-      تیتر های خبری « امام جمعه خمینی شهر: امریکا برجام را نقض کرده است» و « افزایش 20 درصدی طلاق و چهار درصدی ازدواج در اصفهان تهدیدی جمعیتی است» از زبان مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در 11/10

4-      تیتر های خبری «سلامت و اشتغال بانوان، اولویت های کاری استانداری اصفهان است» و « امام جمعه اصفهان: تا به امروز جوانان خوبی تربیت کرده ایم» در رابطه با حوزه شهدای مدافع حرم در 13/10

5-      تیتر خبری «شهر خلاق؛ شهری پایدار و دانش محور است» از زبان استاد برنامه ریزی شهری و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در 18/10

6-      تیتر های خبری « اجرای 108 طرح اقتصاد مقاومتی در آران وبیدگل» و « 90درصد از اعتبار طرح های اقتصاد مقاومتی اصفهان جذب شد» در 21/10

7-      تیترهای خبری « کسب مزیت های رقابتی و جذب سرمایه گذاری تنها راهکار اقتصاد پویاست» از زبان شهردار و « اجرای برجام دستاوردهای بی بدیل برای اقتصاد ایران در پی دارد» از زبان استاندار  در 23/10

8-      تیتر «با رفع تحریم ها: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: فضای کسب و کار در کشور متحول می شود» در 24/10

9-      تیتر خبری « جذب سرمایه گذاری خارجی راهکار خروج از وابستگی به نفت است» از زبان قائم مقام سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در 25/10

10-    تیترهای خبری « اراده پولادین ملت ایران در مواجهه با دنیای استکبار با اجرای برجام به بار نشست» به نقل از رئیس دانشگاه کاشان ، «معاون استاندار اصفهان: دولت با اتکا به خود باوری، گام بلندی برای ملت برداشت » ، «مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان: برجام با تدبیر اجرایی شد»، « کمر تحریم ها در روزنامه های اصفهان شکست»، « امام جمعه شهرضا: باید از اجرای برجام حمایت کرد»، « اجرای برجام، پیروزی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی است» از زبان استاندار اصفهان، «رفع تحریم ها مرهون جانفشانی خون شهدا و استقامت مردم ایران است»در 27/10

11-    تیتر های « اقتصاد مقاومتی دستور کار اساسی، مهم و حیاتی برای دولت است»، « تقویت پول ملی و کاهش هزینه های مبادله های اقتصادی در راس اثرات برجام است»، « اجرای برجام و احیای امید دوباره در جامعه»، « اجرای برجام از نگاه روزنامه های امروز اصفهان» و «سیاست های راهبردی رهبری و رئیس جمهوری در برجام نتیجه داد»  در 28/10

12-    تیتر های خبری «اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گام بزرگی برای تقویت اقتصاد کشور است» از زبان رئیس

اداره جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه در حوزه اقتصاد مقاومتی و «با اجرای برجام ، شرایط برای توسعه صادرات ذوب آهن اصفهان فراهم شده است» به نقل از مدیرعامل بانک توسعه صادرات در 1/11

13-    تیتر های خبری «روحیه معنوی گروههای اقتصادی باید تقویت شود»، «نمایندگان منتخب باید توان به حرکت در آوردن چرخ های اقتصادی کشور را داشته باشند»، « امام جمعه آران و بیدگل: اجرایی شدن برجام مهمترین حادثه سیاسی در تاریخ انقلاب اسلامی و منطقه است»، «امام جمعه سده لنجان: برداشتن تحریم ها موفقیت بزرگی بود»، «برجام حاصل مقاومت مردم ایران است» از زبان معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات و «معاون سازمان میراث فرهنگی: 79 درصد مردم کشور از برجام راضی هستند» در 2/11

14-   تیتر های خبرگونه ی «اجرای برجام فضای جدیدی را به روی کشور باز کرد» و «برجام حاصل صبر و استقامت ملت ایران است» و «از امید دوباره با اجرای برجام تا آلودگی هوا در روز هوای پاک»، مهم ترین رویدادهای هفته گذشته در 3/11

15-   تیتر «فولاد مبارکه یک بنگاه اقتصادی بزرگ و صادرات محور است» در 4/11

16-   تیتر «برجام نمایش اقتدار نظام و دیپلماسی قوی دولت تدبیر و امید است» در 5/11

17-   تیتر خبری «اجرای برجام روابط بین الملل با ایران را تسهیل می کند» در 6/11

18-    تیتر «ظرفیت کشاورزی اصفهان برای صادرات محصولات به روسیه بررسی شد » در 7/11

19-   تیتر «اقتصاد دانش بنیان پس از برجام اهمیت بیشتری پیدا می کند» از زبانمعاون نوآوری معاونت علمی رئیس جمهوریدر 8/11

20-   تیترهای نقلی «طبق برجام مطالبات ایران بطور کامل اجرا شود» از زبان امام جمعه دهاقان خطاب به مسئولین ارشد کشوری و «پس از تحریم ها نباید از ظرفیت های داخلی غفلت کرد» از زبان امام جمعه نجف آباد در 9/11

21-   تیتر «توافق هسته ای، پنجره های امید را به روی بافندگان فرش دستباف گشود» در 10/11

22-    تیتر خبری « اجرای  125طرح اقتصاد مقاومتی در نجف آباد »  در 11/11

23-   تیترهای «اجرای برجام رتبه دانشگاه های ایران را در جهان بهبود می بخشد» به نقل از رییس دانشگاه اصفهان و« تقارن سالگرد پیروزی انقلاب با اجرای برجام را باید به فال نیک گرفت» از زبان استاندار اصفهان در 12/11

24-    تیتر خبری « جشنواره مُد و لباس اسلامی در شهرضا افتتاح شد» در 18/11

25-   تیترهای خبری « فرماندار تیران و کرون: برجام روش جدید در تعاملات بین المللی است» و « پیکر شهید مدافع حرم در اصفهان تشییع شد» در 19/11

26-    تیتر «برجام به معنای رفع تنگناهای اقتصادی نیست بلکه رفع محدودیت هاست» از زبان عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در 20/11

27-   تیتر خبری «170 عرصه اقتصاد مقاومتی در شهرضا ایجاد شد» در 21/11

28-   تیتر های «شرایط پس از تحریم سبب افزایش محصولات صادراتی می شود»، « با ساخت واحد تست والوهای سیلابی: فولاد مبارکه اصفهان 2 میلیارد ریال صرفه جوئی کرد»، « نمایشگاه نقش آفرینی بانوان در توسعه پایدار در شهرضا برپا شد» و«مولاوردی: مسائل مربوط به زنان در کانون توجه متولیان امور قرارگرفته است» در 24/11

29-   تیترهای  خبری «فولاد مبارکه در میان شرکت های برتر دانشی آسیا قرار گرفت» و « شرکت های برتر دانش بنیان اصفهان معرفی شدند» در 25/11

30-   تیتر های خبری «مدیرعامل ذوب آهن: صنعت فولاد در سال آینده رونق می گیرد» - با توجه به دوران پسا برجام – و « استاندار اصفهان، شرکت های دانش بنیان دیگر کشورها را به این استان دعوت کرد» در 26/11

31-   تیتر خبری «5300 میلیارد ریال تسهیلات به شرکت های دانش بنیان پرداخت شد» از زبان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در 9/12

32-   تیتر خبری «پیکر شش شهید مدافع حرم و دفاع مقدس در کاشان تشییع شد» در 21/12

33-   تیتر نقلی «امام جمعه آران و بیدگل: برجام یک پیروزی مهم برای نظام اسلامی بود» در 24/12

34-   تیتر های نقلی «زمان روشن شدن نتایج پسا برجام روشن شده است» از زبان امام جمعه شهرستان سمیرم و «برجام انتخاب نظام است» از زبان امام جمعه آران و بیدگل در 28/12

خبرگزاری ایسنا

تیتر ها وعناوینی که در صفحه استانی خبر گزاری مذکور در این مدت مشخص مشاهده شده اند به قرار زیر، عبارتند از:

1-      تیتر «ازدواج بر اساس احساسات طلاق را افزایش مي‌دهد» در 7/10

2-      تیتر «دانشجوی دانشگاه پیام نور نجف‌آباد در سوریه به شهادت رسید» در 15/10

3-      تیتر خبری «اقتصاد مقاومتی و امور عمرانی در صدر بودجه 95 قرار گیرد» در 19/10

4-      تیتر «نماینده نائین: تصویب برجام یکی از موفقیت‌های بزرگ مجلس بود» در20/10

5-      تیترهای «دانشگاه پیام نور خاطرات شهید کاظمی را جمع آوری می کند»، «دیدار مسوولان دانشگاه پیام نور با خانواده شهید کاظمی» و «شهرضا دفتر ثبت طلاق ندارد» در 21/10

6-      «108 طرح اقتصاد مقاومتی در آران و بیدگل اجرایی شد» در 22/10

7-      تیترهای خبری «جلوگیری از رانت و فساد با رفع تحریم‌ها» و «افزایش آمار ازدواج در تیران و کرون» در 27/10

8-      تیترهای خبری «دولت آینده آمریکا توان مخالفت با برجام را ندارد» و « ورزشی‌ها درباره اجرای برجام چه گفتند؟ » در 28/10

9-      تیترهای «اجرای برجام می‌تواند جایگاه از دست رفته ایران در اوپک را باز گرداند»  و «بهبود وضعیت اشتغال و اقتصاد کشور با اجرای برجام » در 30/10

10-   «نمایشگاه در توسعه فضای پس از برجام موثر است» از زبان محققیان رئیس نمایشگاه های استان و «توزیع 231 فقره تسهیلات ازدواج در شهرضا» در 2/11

11-   تیتر خبری«صنایع از فرصت رفع تحریم ها استفاده کنند» در 3/11

12-   تیتر نقلی «صنعت کشاورزی25 درصد صادرات غیر نفتی کشور را تامین می‌کند» از زبان رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشوردر 4/11

13-   تیترهای خبری «برجام باعث رونق علمی و اقتصادی کشور می شود»، «رفع تحریم ها انگیزه حضور ما در ایران بود» و « بهره برداری از طرح‌های اقتصاد مقاومتی شهرضا در دهه فجر» در 5/11

14-   تیتر نقلی «اقتصاد دانش بنیان مانند پدافند غیر عامل عمل می کند» از زبان معاون پژوهشی دانشگاه کاشان در 6/11

15-   تیتر خبری «دوران پسابرجام زمینه توسعه علمی کشور را ایجاد می‌کند» در 7/11

16-   «پساتحریم یعنی فرصتها و نهدیدات زیاد» در 9/11

17-   تیتر نقلی « نگاهی به اقتصاد اصفهان پس از برجام » از زبان رییس خانه صنعت اصفهان در 11/11

18-   تیتر «اختصاص 19 میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی به شهرضا» در 12/11

19-   «از فرصت گسترش روابط در پسا برجام استفاده کنیم » در 15/11

20-   تیتر «برجام دوم یعنی اصرار بر نقاط مشترک اصلاح طلبی و اصولگرایی » در 16/11

21-   تیتر نقلی «اجازه نمی‌دهیم شادی ملت در تصویب برجام خدشه دار شود» از زبان وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در17/11

22-   تیترهای «بعیدی‌نژاد: رییس‌جمهور آینده آمریکا ناچار است برجام را بپذیرد» و «تشییع شهید مدافع حرم» در 19/11

23-   تیتر خبری«توزیع 19میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی اقتصاد مقاومتی در شهرضا» در 21/11

24-   «مسائل اجرايي باقيمانده برجام بزودي حل و فصل می‌شود»از زبان آقای عراقچی در 24/11

25-   تیتر «رشد صادرات صنایع دستی در دوران پسابرجام» در 25/11

26-   تیتر نقلی «انتظار می‌رود برجام داخلی انجام شود» از زبانرییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در 28/11

27-   تیتر خبری «تولید دومین محصول شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا» در 3/12

28-   تیترهای خبری «صادرات راهکار توسعه شرکت‌های دانش بنیان در پسابرجام» و «برگزاری گفتمان دینی سبک زندگی فاطمی در آران و بیدگل» در 5/12

29-   تیتر «آغاز راه اندازی شرکت های دانش بنیان در واحد مبارکه» در 10/12

30-   تیتر «با خانواده های افغانی و ایرانی شهدای حرم به طور برابر رفتار می شود» در 18/12

خبر گزاری ایمنا

تیتر ها وعناوینی که در صفحه استانی خبر گزاری مذکور در این مدت مشخص مشاهده شده اند به قرار زیر، عبارتند از:

1-      تیتر خبری «اصفهان به حضور دو شهید مدافع حرم مزین می شود» در 2/10

2-      تیترهای  خبری «بعد از ظهر امروز؛ شهدای مدافع حرم بر دوش اصفهانی ها تشییع می شوند» و « تشییع و خاکسپاری شهید مدافع حرم در برخوار برگزار شد»  در 3/10

3-      تیترهای  «حمایت از تولیدات داخلی در دستور کار قرار گیرد» و « رئیس کل بانک مرکزی خبر داد: موافقت بانک مرکزی با راه‌اندازی بورس ارز پس از برجام» در 6/10

4-      تیترهای  خبر گونه ی «برجام تا 3 هفته دیگر اجرایی می شود» و «خمینی شهر بیشترین شهید مدافع حرم را تقدیم کرد» در 7/10

5-      تیترهای  خبری «ایران بر اصول برجام پایبند است»، «همایش "فرزند پروری مُدرن "در فرهنگسرای خانواده» و «مراسم هفتمین روز شهادت شهید شاه سنایی برگزار می شود» در 9/10

6-      تیتر خبری «نخستین کنگره شعر مدافعان حرم فراخوان داد» در 13/10

7-      تیتر خبری «و هیچ‌کس شبیه تو، کبوتر حرم نشد؛ شهاب مرادی برای شهید مدافع حرم دست به قلم شد» در 14/10

8-      «بررسی قهرهای دیپلماتیک شورای حکام عرب؛ آل سعود چوب لای چرخ برجام می گذارد!»  و «افزایش سرمایه‌گذاری خارجی موضوعی مهم در پساتحریم‌ها» در 17/10

9-      تیتر های خبری «لوح درجه سرلشکری شهید همدانی با تصویب «فرمانده کل قوا» به خانواده این شهید تقدیم شد» و « "کوله پشتی" خاطرات مدافعان حرم را مرور کرد» در 18/10

10-   تیترهای  نقلی «بودجه سال آینده بر اساس و پایه اقتصاد مقاومتی تدوین شود» از زبان عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و«آمریکا به اجرای تعهدات برجام از طرف ایران اذعان دارد» از زبان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در 19/10

11-   تیتر «با اجرای برجام معاملات نفتی از سر گرفته می شود» در 20/10

12-   تیترخبری «تجاری سازی علم در قالب ایجاد شرکت های دانش بنیان ارائه می شود» در 21/10

13-   «سردارباقر زاده؛ یکی از اعضای تیم تفحص شهدا توسط داعش به شهادت رسید» در 22/10

14-   تیترهای خبری «4 شهید دیگر به کاروان شهدای مدافع حرم پیوستند»  و « جذب سرمایه گذار در دوره پسا تحریم یک ضرورت است» در 23/10

15-   تیتر «کمیته نظارت شورای عالی امنیت ملی مسئول اصلی برجام است» در 25/10

16-   تیترهای  خبری «نشست‌های هفتگی "امید در زندگی" در باغ تجربه»، «پیکر سردار سیاح طاهری از مدافعان حرم تشییع شد» و «برون‌رفت از اقتصاد تک‌محصولی با سرمایه‌گذاری در صنعت فرش» در 26/10

17-   تیتر های« از امروز تحریم ها لغو شد» از زبان موگرینی، «برجام به فرجام رسید/ فصل تازه‌ای در روابط ایران با جهان گشوده‌ایم»، «تحریم هایی که با اجرای برجام برچیده شدند» و «اجرای برجام، نشان آزادی و عزت ایران اسلامی است» از زبان مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در 27/10

18-   تیتر های «آموزش عالی؛ فرصتی برای پیشرفت زنان؛ دانشگاه در اعتلای نقش زنان در جامعه موثر است»، « میوه برجام با تبعیت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به ثمر نشست»، «شهدای مدافعان حرم نمی‌گذارند دشمنان در منطقه گستاخ‌تر شوند» و «ساختمان تحریم فرو ریخته و بنای مجدد آن ناممکن است» در 28/10

19-   تیتر «شهید مدافع حرم علی شاه سنایی: نهمین شهید مدافع حرم استان اصفهان» در 29/10

20-   تیتر های خبری «امام جمعه بادرود: موفقیت برجام با ایستادگی مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری رقم خورد»، «امام جمعه شهرضا: اجرای اصول برجام به زمان نیاز دارد»، « امام جمعه تیران: شرایط سخت ازدواج موجب دوری از سنت پیامبر(ص) می شود» و«شرایط توسعه صادرات ذوب‌آهن در پسابرجام مهیاست» و «تفریح و شادی به تعالی و رشد جامعه کمک می کند»  در 2/11

21-   تیتر «سه تن از رزمندگان ایرانی در سوریه به شهادت رسیدند» در 3/11

22-   تیترهای  خبری«لباس های گرم اهدایی مردم اصفهان دراین هفته به دست مدافعان حرم می رسد»،«بیش از 3 هزار زوج تحت‌پوشش در نوبت دریافت کمک هزینه ازدواج هستند»، «مدافعان حرم بزرگ ترین گروه نظامی شیعی در سوریه و عراق است» و «جشنواره "شهر زیبا – شهروند سالم با ورزش" در اصفهان کلید خورد» در 4/11

23-   تیتر خبری «با حضور حجت الاسلام دهنوی بررسی می‌شود؛ "باورهای غلط در زندگی من و همسرم" در پاتوق خانواده» در 5/11

24-   تیتر های «در پارک قلمستان؛ ویژه برنامه "آدینه های شاد" برگزار می‌شود» و « تهدیدات علیه ایران در پسابرجام تقویت می شود» در 6/11

25-   تیتر نقلی «زیان دو ملت از تحریم باید در دوران پساتحریم جبران شود» از زبان رئیس جمهور در 8/11

26-   تیتر خبری «مستند"از آسمان" زندگی مدافع حرم «شهید علی اصغر شیردل» را روایت می‌کند» در 9/11

27-   تیتر «یادواره شهدای لاله های سرخ زینبی (س)برگزار می شود» در 10/11

28-   تیتر های "آثار مهرورزی در خانواده " بررسی می شود» و«وصیت نامه شهدای مدافع حرم یادآور وصیت نامه شهدای جنگ تحمیلی است» در 11/11

29-   تیتر خبری «8 شهید دیگر به کاروان شهدای مدافع حرم پیوستند» در 14/11

30-   تیتر خبری «سردار «محسن قاجاریان» به کاروان شهدای مدافع حرم پیوست» در15/11

31-   تیتر نقلی «برخی‌ تحریم‌ها پابرجاست/ محدودیت صادرات آلیاژ آلومینیوم و ۷ محصول مرتبط به ایران» از زبان وزیر خارجه استرالیا در 16/11

32-   تیتر «سردار حسین رضایی به جمع شهدای مدافع حرم پیوست» در 17/11

33-   تیتر خبری «امروز دفاع از حرم ،دفاع از حریم مکتب اهل‌بیت و دفاع از تشیع است» از زبان سردار غزالی در 19/11

34-   تیتر «استقبال پرشور مردم اصفهان از برنامه پاتوق خانواده: پاتوق خانواده دیگر جا ندارد!» در 21/11

35-   تیتر نقلی «قیمت نفت در پسابرجام قابل پیش بینی نیست» از زبان زنگنه و « فرزند شهید مدافع حرم :از این که پدرم برای ارزش های انقلابی شهید شد افتخار می کنم» در 22/11

36-   تیتر خبری «همزمان بابیست‌ و چهارمین دوره مسابقات سراسری بسیج؛ مراسم تجلیل از8 شهید قرآنی مدافع حرم با حضور خانواده‌های آنهابرگزار می شود» در 24/11

37-   «رضا فرزانه به کاروان شهدای مدافع حرم پیوست» در 25/11

38-   تیترهای «مدافع حرم از تهران، خوزستان و خراسان شمالی به جمع شهدا پیوستند»، «آسیب‌های دوران تجرد را بشناسید» و «نیازهای عاطفی همسرتان را در " پاتوق خانواده " بشناسید» در 26/11

39-   تیتر «در پنجمن جلسه "پاتوق خانواده" عنوان شد: دعوا نمک زندگی نیست...» در 28/11

40-   تیترهای «پارک آبشار میزبان ویژه برنامه "آدینه های شاد" می‌شود» و « برای برگزاری جنگ های نشاط آور در نوروز برنامه ریزی شود»  در 29/11

41-   تیتر «تجرد از سرطان خطرناک تر است!» با رو تیتر «در همایش آسیب های تجرد مطرح شد:» در 1/12

خبر گزاری تسنیم

تیتر ها وعناوینی که در صفحه استانی خبر گزاری مذکور در این مدت مشخص مشاهده شده اند به قرار زیر، عبارتند از:

1-      تیتر خبری «عبدالمهدی کاظمی به جمع شهدای مدافع حرم پیوست» در 1/10

2-      تیتر خبری «عبدالله یوسفیان به خیل شهدای مدافع حرم پیوست/ مراسم تشییع فردا برگزار می‌شود» در 2/10

3-      تیترهای خبری «تدفین پیکر مطهر شهید کاظمی عصر امروز در گلستان شهدای اصفهان»، «پیکر مطهر شهید یوسفیان در زادگاهش تشییع شد»، «مروری بر وصیت‌نامه یک شهید مدافع حرم اصفهانی: توصیه شهید سجاد مرادی به دخترش "فاطمه زهرا"» و «پیکر شهید عبدالمهدی کاظمی در گلستان شهدای اصفهان آرام گرفت»  در 3/10

4-      تیتر خبری «صبح فردا انجام می‌شود: تشییع و تدفین نهمین شهید مدافع حرم اصفهان در گلستان شهدا» در 4/10

5-      تیتر خبری «اصفهانی‌ها با شهید مدافع حرم وداع کردند» در 5/10

6-      تیتر خبری «مراسم هفتمین روز شهدای مدافع حرم در اصفهان برگزار می‌شود» در 9/10

7-      تیتر خبری «مراسم هفتمین روز شهدای مدافع حرم در اصفهان برگزار شد» در 10/10

8-      گزارش تسنیم از خطبه‌های نماز جمعه شهرستان‌های استان اصفهان: «تصویب هر نوع تحریم نقض برجام است/ قوه مجریه بدون هیچ ترسی برابر آمریکا سینه سپر کند» در 11/10

9-      تیتر خبری «۱۶هزار اصفهانی در راستای اقتصاد مقاومتی آموزش دیده‌اند» در 15/10

10-   تیتر خبری «۱۷میلیارد تسهیلات اقتصاد مقاومتی در شهرضا پرداخت شد» در 16/10

11-   تیترهای  خبری «نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی در شهرستان شهرضا برگزار می‌شود» و « آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: شهدای مدافع حرم نمونه بارز رویش انقلاب اسلامی هستند» در 28/10

12-    تیترهای خبری «مراسم چهلمین روز شهادت مدافعان حرم در اصفهان برگزار می‌شود» و « همایش طلایه­‌داران اقتصاد مقاومتی در دهه فجر در شهرضا برگزار می‌شود در 30/10

13-   تیتر خبری « مراسم چهلمین روز شهادت مدافعان حرم در اصفهان برگزار شد» در 1/11

14-    تیتر خبری «همه مشکلات اقتصادی با رفع تحریم‌ها برطرف نمی‌شود» از زباننماینده مردم شهرضا در مجلس در3/11

15-   تیتر خبری «رونمایی از ۱۷۰ عرصه اقتصاد مقاومتی شهرضا در دهه فجر»در 5/11

16-    تیتر خبری «دانشگاه شهرضا به دانشگاه دانش‌بنیان تبدیل می‌شود» در 6/11

17-   تیترهای  خبری «رونمایی از پرتال ازدواج اصفهان در اردیبهشت ۹۵/ طرح بیمه ازدواج اجرا می‌شود» ، « نمایشگاه

نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار در شهرضا برگزار می‌شود» و « اتاق بازرگانی اصفهان آماده شناسایی بازارهای هدف صادرات غیرنفتی است» در 7/11

18-   تیتر «اختصاص ۱۹ میلیارد ریال به تسهیلات اقتصاد مقاومتی در شهرضا» در 11/11

19-   «مراسم چهلمین روز خاکسپاری شهدای مدافع حرم در اصفهان برگزار شد» در 15/11

20-   تیترهای  خبری «سبک اصیل معماری ایران و اسلامی در ساختمان‌های شهرضا احیاء می‌شود» و « سهم مزد کارگران افزایش یابد/"اقتصاد تعاونی" زیرساخت اقتصادمقاومتی است» در 18/11

21-   تیتر «پیکر مطهر سردار شهید "حسین رضایی" در اصفهان تشییع شد» در 19/11

22-   تیتر «قرار نیست برجام توسعه صنعتی و اقتصادی ایجاد کند/ آمریکا برجام را نقض کند، اروپا مسیرش را از آنها جدا می‌کند» از زبان بعیدی‌نژاد در 20/11

23-   تیتر خبری «نخستین طرح عملیاتی اقتصاد مقاومتی در کاشان به بهره‌برداری رسید» در 21/11

24-   تیتر های تلفیقی«اساسنامه مجمع خیران ازدواج تدوین شد/ ثبت ۵ هزار پایگاه اوقات فراغت در اصفهان» در قالب خبری از مسئله سبک زندگی و «از برجام توقع شکوفایی اقتصاد نداشته باشیم/فرصت‌های برجام یک‌باره خود را نشان نمی‌دهد» خبرهایی از زبان آقای عراقچی و رئیس اتاق بازرگانی استان در 24/11

25-   « کاهش آمار طلاق از اهداف کمی دولت در ۵ سال آینده است» در 25/11

26-   تیتر خبری «برگزاری ازدواج طلاب حوزه علمیه خواهران اصفهان» در 27/11

27-   تیتر خبری «بنگاه‌های اقتصاد مقاومتی در مبارکه توسعه می‌یابد» در 28/11

28-   تیتر «بی توجهی سوال برانگیز دولت به اقتصاد مقاومتی در بودجه 95 و مجلس ششم؛ مسئولان شعاری برخورد می کنند» به نقل از آقای سالک در 1/12                                                           

31-   تیتر «در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خلأ قانونی نداریم/ قانون بهبود کسب و کار، مانع بزرگ واگذاری مفت و مجانی بازار داخلی» در 4/12

32-    تیتر نقلی «ایجاد بیش از ۳۰۰ فرصت شغلی در شهرضا با اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی» از زبان مسئول قرارگاه بسیج سازندگی شهرضا در 5/12

33-   تیتر «ساماندهی اوضاع معیشت مردم کاشان در راستای اقتصاد مقاومتی» به نقل از نماینده مردم کاشان در مجلس در 9/12

34-   « منتخب مردم خمینی‌شهر در مجلس دهم: طرح الزام دولت به اجرای اقتصاد مقاومتی را ارائه می‌کنم» در 12/12

35-   تیتر «توجه به سبک زندگی اسلامی از راه‌های کاهش وقوع جرم است» در 19/12

36-   تیتر «خانواده شهدای ورزشکار و شهید مدافع حرم اصفهان تجلیل شدند» در 21/12

37-   تیتر خبری«موضوع طلاق با هدف کاهش آمار در اصفهان آسیب‌شناسی می‌شود» از زبان مدیر کل ارشاد اصفهان در

22/12

38-   تیتر نقلی « توزیع ۱۹ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی اقتصاد مقاومتی در شهرضا» از زبان مسئول بسیج سازندگی شهرضا در 27/12

خبر گزاری فارس

تیتر ها وعناوینی که در صفحه استانی خبر گزاری مذکور در این مدت مشخص مشاهده شده اند به قرار زیر، عبارتند از:

1-      تیتر خبری «عبدالمهدی کاظمی و عبدالحسین یوسفیان به جمع یاران شهیدشان پیوستند» در 2/10

2-      تیتر خبری «رئیس بسیج سازندگی استان اصفهان: اعزام 250 گروه جهادی به مناطق محروم / اقتصاد مقاومتی اولویت گروه‌های جهادی» در 3/10

3-      تیتر خبری «صبح امروز: پیکر علی شاه‌سنایی نهمین شهید مدافع حرم اصفهان تشییع شد» در 5/10

4-      تیتر خبری « در پساتحریم نباید تنها بازار فروش محصولات خارجی باشیم» از زبان رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در 29/10

5-      تیتر خبری «استفاده از ظرفیت‌ها باعث حضور گسترده ایران در بازار سنگ دنیا می‌شود / سهم 3 درصدی ایران در بازار سنگ ناچیز است» به نقل از نایب‌رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در 30/11

6-      گزارش از «نساجی اصفهان آماده احیای نقش خود در دوران پساتحریم» در 1/11

7-      تحلیل «تاکید اصولگرایان بر اجرای اقتصاد مقاومتی به عنوان راه‌حل بحران اقتصادی / نفوذ فرهنگی مهم‌ترین دغدغه مجلس آتی» در 3/11

8-      تیتر خبری «نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان: برجام نمی‌تواند تمام مشکلات اقتصادی را برطرف کند» در 6/11

9-      تیتر خبری «چرخ معیوب توسعه در اصفهان: اصفهان رتبه 14 هزینه تفریح خانوار را کسب کرد / سهم 5 درصدی تفریحات در سبد درآمدی» در 11/11

10-   تیتر خبری «مبنای برنامه ششم، کتاب نئوکینزی روحانی در سال 89 است/ دولت یازدهم اقتصاد مقاومتی را باور ندارد» در 14/11

11-   تیتر خبری «پیکر شهید مدافع حرم در اصفهان تشییع شد» در 19/11

12-   تیتر نقلی «فرهنگ ایثار و شهادت مهم‌ترین صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی به اقصی نقاط عالم است » از زبان نویسنده کتاب «پایی که جا ماند» در 21/11

13-   تیتر های «اقتصاد کشور نیازمند «عمل‌درمانی» نه «گفتمان‌ درمانی»» از زبان نماینده مردم اصفهان در مجلس و «نیازمند برجام داخلی هستیم / تزریق ناکارآمد 1600 میلیارد دلار پول نفت، سیستم طبیعی را به هم زده است» از زبان دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان در دومین سمپوزیوم جوانان و ثروت‌آفرینی در 28/11

14-   تیتر های «عضو کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد: فعالیت کمیسیون اقتصاد مقاومتی مجلس برای استفاده از حداکثر توان داخلی/تکرار اصطلاحات پسابرجام و پساتحریم مشکلی را حل نمی‌کند» و «مراسم هفتمین روز وداع با مدافع حرم عبدالصالح زارع در اصفهان برگزار شد» در 29/11

15-   تیتر«برجام‌ 2 فرار رو به جلوست / دولت به دنبال تشکیل مجلس وکیل‌الدوله‌ها است» از زبان میر مرشدی در 2/12

16-   تیتر های «دولت قول و قرارهای برجام یک را اجرایی کند بعد به فکر برجام دو باشد/ کاری در زمینه معیشت مردم ندیدیم» و «اقتصاد مقاومتی بارونق گرفتن تولید و صنعت شکل خواهد گرفت» در 6/12

17-   تیتر نقلی «حل مشکلات اصفهان در گرو اقتصاد دانش‌بنیان» از زبان معاون رئیس جمهور در 9/12

18-   تیتر تحلیلی «تحقق اقتصاد دانش‌بنیان منوط به توسعه آموزش است / فعالان اقتصادی تشنه آموزش» و تیتر « رازهای خوشبختی در زندگی‌های امروزی» در 11/12

19-   تیتر های نقلی « گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در مساجد از سال 95» از زبان دبیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان و «بخشی از اقتصاد مقاومتی در گرو حمایت از روستاها / جوامع روستایی مولد هستند» » از زبان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در 12/12

20-   تیتر «مجلس دهم باید اجرای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید را از دولت مطالبه کند/حفظ عزت‌مداری نظام سرلوحه کار مجلس جدید» در 14/12

21-   تیتر تحلیلی «امنیت ایران از والفجر 8 است نه برجام /فرزندان شهدا: سهمیه‌هایی که می‌گویید مال شما، پدرم را به من بازگردانید» در 22/12

22-   تیتر نقلی «واردات بی‌رویه کالا با رویکرد اقتصاد مقاومتی تناقض دارد» از زبان امام جمعه زرین شهر در 27/12

 

 

تجزیه وتحلیل آماری

قبل از بیان تحلیلی، باید یادآور شد که این تحقیق با خطای 5 درصد انجام گرفته است و در نمودارها تعداد کارهای دیده شده در هر ماه به طور جداگانه مشخص شده اند.

 

مسئله اقتصاد مقاومتی

ردیف

نام رسانه

مقدار فراوانی

درصد

1

روزنامه اصفهان امروز

7

3/9

2

روزنامه اصفهان زیبا

1

4/1

3

روزنامه نسل فردا

3

4

4

خبرگزاری ایرنا

21

28

5

خبرگزاری ایسنا

10

3/13

6

خبرگزاری ایمنا

4

3/5

7

خبرگزاری تسنیم

16

4/21

8

خبرگزاری فارس

13

3/17

9

جمع کل

75

100

با توجه به جدول بالا می توان چنین نتیجه گرفت که در مبحث اقتصاد مقاومتی خبرگزاری ایرنا در رتبه اول قراردارد و بعد از آن به ترتیب خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایسنا، روزنامه اصفهان امروز، خبرگزاری ایمنا، روزنامه نسل فردا و روزنامه اصفهان زیبا قرار می گیرند.      

                                              

 

مسئله ایثار و شهادت (شهدای مدافع حرم)

ردیف

نام رسانه

مقدار فراوانی

درصد

1

روزنامه اصفهان امروز

0

0

2

روزنامه اصفهان زیبا

4

6

3

روزنامه نسل فردا

2

3

4

خبرگزاری ایرنا

7

4/10

5

خبرگزاری ایسنا

5

4/7

6

خبرگزاری ایمنا

28

8/41

7

خبرگزاری تسنیم

16

8/23

8

خبرگزاری فارس

5

4/7

9

جمع کل

67

100

با توجه به جدول فوق، باید اظهار داشت که خبرگزاری ایمنا در مرتبه نخست قرار می گیرد و پس از آن به ترتیب خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری های ایسنا و فارس به طور مشترک در رتبه چهارم، روزنامه اصفهان زیبا و روزنامه نسل فردا قرار دارند. از روزنامه اصفهان امروز در مورد مسئله یاد شده در طی مدت زمان مورد سنجش مطلبی دیده نشد .

 

 

مسئله برجام

ردیف

نام رسانه

مقدار فراوانی

درصد

1

روزنامه اصفهان امروز

11

8/9

2

روزنامه اصفهان زیبا

14

5/12

3

روزنامه نسل فردا

17

1/15

4

خبرگزاری ایرنا

37

33

5

خبرگزاری ایسنا

21

7/18

6

خبرگزاری ایمنا

22

6/19

7

خبرگزاری تسنیم

4

5/3

8

خبرگزاری فارس

8

1/7

9

جمع کل

112

100

با نگاهی به جدول فوق، می توان در مورد این مسئله چنین استنباط کرد که خبر گزاری ایرنا در رتبه اول جای می گیرد و پس از آن به ترتیب خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری ایسنا، روزنامه نسل فردا،روزنامه اصفهان زیبا، روزنامه اصفهان امروز،خبرگزاری فارس و در آخر خبرگزاری تسنیم قرار می گیرند.                                                       

 

 

مسئله سبک زندگی

ردیف

نام رسانه

مقدار فراوانی

درصد

1

روزنامه اصفهان امروز

4

6

2

روزنامه اصفهان زیبا

13

6/19

3

روزنامه نسل فردا

10

1/15

4

خبرگزاری ایرنا

7

6/10

5

خبرگزاری ایسنا

5

5/7

6

خبرگزاری ایمنا

16

2/24

7

خبرگزاری تسنیم

9

6/13

8

خبرگزاری فارس

2

3

9

جمع کل

66

100

با توجه به جدول فوق، در این حوزه خبرگزاری ایمنا در رتبه اول قرار دارد و پس از آن به ترتیب روزنامه اصفهان زیبا، روزنامه نسل فردا، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری ایسنا، روزنامه اصفهان امروز وخبرگزاری فارس قرار می گیرند.

 

و در مجموع می توان اعلام کرد که خبرگزاری های ایرنا و ایمنا مشترکا در رتبه نخست قرار دارند وپس از آن به ترتیب خبرگزاری تسنیم و خبرگزاری ایسنا در رتبه های دوم و سوم جای می گیرند. روزنامه های اصفهان زیبا و نسل فردا نیز هر دو با هم در رتبه چهارم قرار می گیرند. خبرگزاری فارس و روزنامه اصفهان امروز، دو رسانه دیگر مورد بررسی، در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

 

 

رسانه ها و اقتصاد مقاومتی: رسانه ها و مطبوعات به عنوان تاثیر گذارترین ابزار های بشری می توانند با بیان و قلم صحیح مسیر یک کشور را برای پیشبرد اهداف تغییر دهند. اگر نتوان از اقتصاد مقاومتی مفهومی درست استنباط کرد طبیعتا نمی توان به اهداف مد نظر دست یافت و رسانه نمی تواند در این خصوص سکوت کند و اگر این چنین شود مطمئنا از آرمان های رسانه ای خود دور خواهد ماند. بنابراین رسانه مفسر اقتصاد مقاومتی بوده و در شناخت حقیقی مردم از این مفهوم ارزشمند نقش موثری ایفا می کند.

رسانه ها با پذیرش حس مسوولیت پذیری در چنین وضیعتی باید اطلاع رسانی شفاف مبتنی برآمارو اطلاعات دقیق داشته باشند و کارکرد رسانه ها در عصر ارتباطات، بی شک در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری انکارناپذیر است.

رسانه ها و فرهنگ ایثار و شهادت: در باره فرهنگ ایثار و شهادت نقش رسانه‌ها و ابزارهاي ارتباطي در ساخت و تشکيل فرهنگ‌ها در قرن حاضر بيش از پيش توجه نظريه پردازان، انديشمندان و صاحب‌نظران حوزه‌ي فرهنگ را به خود جلب کرده است. «هارولد لاسول» براي رسانه‌ها، وظايف و کارکردهايي را برمي شمرد و معتقد است اين کارکردها بايد در خدمت اهداف جمع و جامعه باشد. او ايجاد همبستگي بين اجزاي گوناگون جامعه را در پاسخ به محيطي که در آن انتقال ميراث فرهنگي از نسلي به نسل ديگر صورت مي‌گيرد، وظيفه اصلي ارتباطات جمعي تلقي ميداند

رسانه ها و برجام: رسانه ها نقش بی بدیلی در انعکاس رویدادها دارند و هر لحظه اطلاعات زیادی ردوبدل می کنند؛ بدون شک رسانه ها تاثیر شگرف و مستقیمی برروی معادلات جهانی دارند؛ و با دادن اطلاعات گسترده مخاطبان زیادی جذب می کنند. و در کم یا زیاد شدن جلوه خبر دخل و تصرف دارند.

مذاکرات هسته ای در طول دو سال گذشته تا کنون یکی از مهم ترین و پر مخاطب ترین اخباری بود که درصدر تیترهای خبری دنیا در اکثر رسانه های معتبر جهان  و ایران ردو بدل می شد و در کوتاهترین زمان ها تاثیرات مثبت و منفی برجای می گذاشتند.

با توجه به تحرکات سیاسی جدی که میان دو طرف مذاکره در حال جریان بود یکی از منابع قابل دسترسی مردم رسانه ها بودند که آنها را درجریان گفتگوها قرار می دادند. کم و کیف اخبار مذاکرات هسته ای تاثیرات مستقیمی در نتیجه بخشی برجام داشت، هم از لحاظ مثبت و منفی چرا که خوراک اطلاعاتی هم در آگاهی بخشی در این دوطیف منجر به خروجی های ایده آلی شد و مذاکره کننده گان خبره از طریق همان رسانه ها یا تایید می کردند یا تکذیب از آنجا که نوع نگاه دولت، تیم مذاکره کننده هسته ای و وزارت امور خارجه نسبت به انتشار اخبار این رویداد مهم مثبت بود، رسانه ها اشراف بیشتری به نقش و جایگاه خود در انعکاس وقایع داشتند.

 نقش رسانه ها ی اجتماعی در این قضیه ملی خیلی حائز اهمیت بود؛ این فکر تا آنجا بود که رییس جمهور حسن روحانی از حضور فعال جوانان در فضاهای مجازی که به شیوه های مختلف در موضوع مذاکرات هسته ای وارد شده بودند نیز تشکر کرد و نقش رسانه ها را در توافق هسته ای تاثیرگذار دانست.

امروز رسانه ها می توانند کمک بزرگی به پیشبرد اهداف ملی کنند. در اتفاقاتی که در همه این سالها پیرامون مسایل هسته ای به وقوع پیوسته، روزنامه نگاران و صدا و سیما به دلایلی نقش مشخصی می توانند ایفا کنند. چرا که این نوع مذاکرات از

نوع عادی نیست.

 رسانه ها و سبک زندگی: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی موضوع سبک زندگی در

جامعه بود. اگر هدف انسان را رستگاری بدانیم، باید به سبک زندگی اهمیت بیشتری بدهیم. اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم، برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی، باز پرداختن به سبک زندگی مهم است. سبک زندگی شامل مجموعه رفتارها و الگوهای کنش هر فرد است که معطوف به ابعاد هنجاری و معنایی زندگی اجتماعی بوده و نشان دهنده کم و کیف نظام باورها و کنش های فرد است.

به عبارتی سبک زندگی بر ماهیت و محتوای خاص تعاملات و کنش های اشخاص در هر جامعه دلالت دارد و مبین اغراض، نیات، معانی و تفاسیر فرد در جریان عمل روزمره و زندگی روزانه است. به نظر می رسد به غیر از مردم که خطاب مقام معظم رهبری بودند، برخی اقشار نظیراصحاب رسانه نقش موثری در فرهنگ سازی سبک زندگی در جامعه دارند.رسانه ها می توانند با انجام فعالیت های پژوهشی در حوزه سبک زندگی و انتشار آن در مطبوعات و خبرگزاری ها در زمینه فرهنگ سازی و ترویج آن در بین جوانان و خانواده ها تاثیرگذار باشند.

رسانه ها منتقل کننده دیدگاه ها به افراد جامعه هستند. مهدی فضایلی، کارشناس رسانه در خصوص نقش رسانه ها در ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی می گوید:«یکی از کارکردهای مهم رسانه ها کارکرد فرهنگی است و در موضوع کارکردهای فرهنگی هم جنبه ایجابی به معنای تقویت، تحکیم و نهادینه کردن و استمرار بخشیدن به ارزش ها، باورها و آداب و رسوم مثبتی که در یک جامعه است دارد.

در جنبه سلبی نیز از باب این که رسانه با ضد ارزش ها مقابله می کنند و باورها و آداب و رسوم نادرستی که در جامعه وجود دارد یا دیگران می خواهند آن را به وجود بیاورند مقابله می نمایند، طبیعتاً موضوعیت جدی پیدا کرده و هم در بعد ایجابی رسانه ها بر شناساندن تقویت سبک زندگی ایرانی-اسلامی می توانند نقش آفرین باشند.

رسانه ها هم در جهت فرعی به معنای نقد زندگی غربی که به صورت گسترده در حال ترویج است نیز باید نقش داشته باشند.سرمایه گذاری هایی که نظام سلطه برای تغییر سبک زندگی ایرانی-اسلامی و جا انداختن سبک زندگی غربی کرده است نیز نشان دهنده اهمیت این موضوع است.ما باید سبک زندگی را با شرایط امروز تعریف کنیم. تعریفی که با استناد به معارف ناب آسمانی تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی باشد و از سویی نسبت آرامش و آسایش را هم به هم نریزد و نیاز کاذب ایجاد نکند و نیازهای واقعی را برآورده سازد. باز تعریف سبک زندگی امروز، گذران زندگی را آسان تر خواهد کرد و نظام آموزشی ما را کار آمد خواهد ساخت. هدف از زندگی و دانش اندوزی را روشن خواهد ساخت و هیچ کس کار بیهوده و رنج بی گنج نخواهد داشت.

حسین انتظامی، عضو هیئت نظارت بر مطبوعات با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره «سبک زندگی» می گوید:« رسانه ها در این باره دو وظیفه دارند. وظیفه اول انعکاس فعالیت های مراکزی نظیر مراکز تحقیقاتی است، یا به آن مراکز کمک کنند تا در آینده وقتی چارچوب های کلی پدیدار شد در جا انداختن و هنجارسازی آن وارد شوند.
وظیفه دوم این است که از تبلیغ و هنجار سازی سبک های زندگی مغایر با مبانی، آموزه ها، اقتضائات و هویت خودمان خودداری کنند، چون بعضی از مواردی که در حال حاضر در رسانه ها می بینیم حتی به صورت ناخواسته، معرفی سبک ها و ایده آل هایی است که با دین، فرهنگ، سنت، رسالت و امکانات ما مغایرت دارد.»

ضرورت دارد با توجه به ارائه این رهنمود رسانه ها مباحث حاشیه ای را کنار گذاشته و در انجام وظیفه اصلی شان متمرکز شوند و به دور از تعارفات بدون کارهای شکلی و سمبلیک تمام بضاعت خودشان را بگذارند تا بتوانند گوشه ای از رهنمودها و توصیه هایی که مقام معظم رهبری تحت عنوان سبک زندگی داشته اند را پیگیری کنند.

 

پانوشت ها: 

[1]  بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از کار آفرینان سراسر کشورمورخ 16/6/1389

[2]  بیانات مقام معظم رهبری در دیداردانشجویان مورخ 16/5/1391

 

[3]  بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از خانواده های محترم شهدای مدافع حرم مورخ 05/11/94

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس