• سه شنبه 25 ارديبهشت 1403
  • الثلاثاء 7 ذو القعدة 1445
  • Tuesday 14 May 2024
اجتماعی

علل بروز خودکشي و راه هاي پيشگيري

   02 مرداد 1395  211

خودكشي يكي از پديده هاي خطرناك است كه جزء آسيب ها، انحرافات و كجروي هاي اجتماعي محسوب مي شود، به همين جهت اهميت پرداختن به پديدة خودكشي ضرورتي انكار ناپذير به ويژه در حوزة جوانان دارد.

مقدمه :

يكي از پديده هاي خطرناك كه جزء آسيبها، انحرافات و كجرويهاي اجتماعي محسوب ميشود، خودكشي است. يكي از سرمايه هاي بي بديل هر جامعه جوانان هستند و آسيب پذيري آنان از ناحية خودكشي خسارتهاي جبران ناپذير مادي و معنوي براي جامعه به دنبال دارد. بررسيهاي انجام شده در سالهاي اخير بيانگر رشد خودكشي در ميان اقشار مختلف و به ويژه در ميان جوانان است. بنابراين اهميت پرداختن به پديدة خودكشي ضرورتي انكار ناپذير به ويژه در حوزة جوانان دارد تا سرمايه هاي انسان و اجتماعي از تاريخ اين پديدة شوم وناميمون در امان باشد.

تعريف خودكشي:

اين واژه براي اولين بار در سال 1737ميلادي توسط دو فونتن مورد استفاده قرار گرفت .

ارسطو فيلسوف شهير يونان باستان در تعريف خودكشي ميگويد: آن عملي است كه توسط شخصي براي معدوم ساختن خودش صورت ميگيرد و منظور از آن فداكاري نميباشد.

اميل دوركيم جامعه شناس فرانسوي در تعريف خودكشي آورده است: عبارت است از هر نوع حركتي كه به طور ، مستقيم يا غير مستقيم از عمل مثبت يا منفي فرد خودكش كه از نتايج علم خويش آگاه است. وي معتقد است كه خودكشي داراي حالات گوناگون است: مانند تظاهر به خودكشي، خودكشي ناموفق، قصدخودكشي، ادعاي خودكشي و خودكشي اضطراري. ميان خودكشي که در اقدام به آن تفاوت اساسي وجود دارد. در اقدام به خودكشي به ويژه اگر با اعلام و هشدار قبلي به اطرافيان همراه باشد نشاني از جلب محبت و هشدار است و هدف نهايي در اقدام به خودكشي فقط مرگ و مردن . نميباشد بلكه شيوهاي در موضعگيري در رابطه با گروه نيز تلقي ميشود .

طبقه بندي خودكشي:

خودكشي مانند هر كنش انساني به نتيجه عوامل و متغيرهاي درونزا و برونزا است. اميل دوركيم در مطالعات نسبتًا عميق خويش خودكشي ها را به چهار گروه كلان دسته بندي ميكند.

اول: خودكشي خودخواهانه

دوم: خودكشي دگرخواهانه

سوم: خودكشي ناشي از ناهنجاري

چهارم: خودكشي جبرگرايانه

خودكشي خودخواهانه در جوامعي پديدار ميشود كه نسبت فردگرايي و استقلال طلبي فردي بسيار قوي است كشورهاي توسعه نيافته و صنعتي غرب مصداق عيني اين جوامع هستند.

خودكشي دگرخواهانه ويژه اجتماعاتي است كه وفاق و همبستگي اجتماعي در آنها قوي بوده و اين جوامع تحت كنترل و فشار شديد گروهي قرار دارند. اين نوع خودكشي عملي قهرمانانه و رايج در ميان نظاميان است.

خودكشي ناهنجارانه، در جوامعي روي ميدهد كه دچار تغييرات عميق در نظام اجتماعي گرديده و تقسيم كارزمينه اين دگرگوني ساختاري است .

خودكشي جبرگرايانه در شرايط وجود اجبار و تحليل و رفتارهاي تحكم آميز بروز پيدا ميكند

انريكو فري ، جرم شناس شهير ايتاليايي انواع خودكشي را به پنج دسته تقسيم بندي ميكند:

اول: خودكشي بر اثر گرايش

دوم: خودكشي بر اثر ضعف غريزه صيانت

سوم: خودكشي بر اثر جنون

چهارم: خودكشي بر اثر عشق

پنجم: خودكشي اتفاقي

تاريخچه خودکشي :

بررسيها نشان ميدهد كه پديدة خودكشي در ادوار مختلف تاريخي و در فرهنگهاي مختلف ملل مرسوم بوده است و اغلب خودكشي عملي ناپسند و مذموم تلقي ميشده است. در هند باستان در جشنهاي مذهبي عده اي براي كسب افتخار اقدام به خودكشي ميكردند. در ژاپن مراسم هاراگيري به عنوان مرگ شرافتمندانه رواج داشته و در مصر باستان خودكشي به قصد رهايي و آزاد شدن از محدوديت انجام ميشد. اديان توحيدي پديدة خودكشي را مورد ذم شديد قرار داده و آن را حرام اعلام نموده اند و در جهان بيني اسلامي نيز خودكشي حرام و قتل نفس تلقي ميشود .

علل خودکشي :

پيرامون علل خودكشي دو رهيافت و رويكرد كلان 1-رويكرد روانشناسانه 2-رويكرد جامعه شناسانه وجود دارد.

بر مبناي رهيافتهاي روانشناسان و جامعه شناسان به طور كلان متغييرهاي روانشناختي، فردي، شخصيتي و متغييرهاي جامعه شناسانه مانند عوامل خانوادگي و محيطي ... در بروز پديدة خودكشي مؤثر هستند.

تحقيقات و پژوهشهاي علوم اجتماعي دربارة علل خودكشي را ميتوان در پنج عنوان تبيين كلان به شرح زير طبقه بندي نمود:

1-شخصيت و تجربه هاي مراحل اوليه كودكي: مانند از دست دادن يكي از والدين، طرد عاطفي دراز مدت و ويژگيهاي شخصيتي مانند افسردگي، بدبيني و درون گرايي

2-عوامل فرهنگي: تبيين هاي فرهنگي خودكشي بيشتر تأكيد بر ارزشها، انتظارات نقش فرهنگي و تأثير رسانه هاي گروهي دارد.

3-يگانگي اجتماعي: پديدة مهاجرت تا حدودي با خودكشي متناسب است و مهاجران به لحاظ انقطاع از دوستان، خانواده و همكاران خود در معرض خودكشي قرار دارند.

4-شرايط اقتصادي: معمو لا محرومان اقتصادي و بيكاران داراي نرخ خودكشي بالايي هستند.

5-تجدد طلبي و نوگرايي : اميل دوركيم افزايش خودكشي در قرن نوزدهم ميلادي را به مدرنيسم و پديدههاي چون ظهور فردگرايي، شهرنشيني و صنعتي شدن نسبت ميدهد، بزرگترين موج خودكشي بعد از جنگ، در جوامع صنعتي ميان جوانان 15تا 24سال بوده است. برخي از دلايل اين پديده عبارتند از: بيكاري دسته جمعي و ناكاميهاي ناشي از آن، كاهش اعتقادات مذهبي، مدارا با خرده فرهنگهاي انحرافي جوانان و اثرات طلاق بر كودكان

براساس نتايج حاصله از يك پژوهش علمي مهمترين علل خودكشي در ايران عبارتند از:

1-عوامل اقتصادي-اجتماعي مانند بيكاري، ورشكستگي، تنهايي بر اثر فوت همسر

2-شهرنشيني و اضطرابهاي ناشي از آن

3-شكستهاي تحصيلي

4-اختلالات رواني

5-گرفتاريهاي خانوادگي

6-شكست در عشق درميان جوانان

7-مرگ نزديكان

8-برخورد ناشايست اجتماعي

انگيزه هاي خودكشي در ايران بر هشت محور عمده زيرطبقه بندي است :

1.عوامل ناموسي

2.اختلافات خانوادگي

3.تحصيل

4.ازدواج

5.شكست و نا اميدي

6.فقر و تنگدستي

7.اختلال حواس

8.ساير موارد

پيامدهاي خودكشي :

خودكشي به عنوان يك پديدة مزموم و آسيب اجتماعي داراي پيامدهاي منفي اجتماعي- اقتصادي و فرهنگي است. اقدام كننده به خودكشي علاوه بر اينكه خود را در معرض هلاكت و نيستي قرار ميدهد، خانواده، نزديكان، دوستان و آشنايان و جامعه را تحت تأثير منفي قرار ميدهد و از آنجايي كه جوانان سرمايه هاي بي نظير اجتماعي و آينده سازان كشور هستند خودكشي اين سرماية عظيم اجتماعي را در معرض نابودي قرار ميدهد و خسارت جبران ناپذير اقتصادي نيز از پيامدهاي اين پديدة ناميمون است چه اينكه براي رشد و تعالي يك نيروي انساني شاداب- پويا و فعال در صحنه اجتماع خانواده ها، دولت و جامعه سرمايه گذاري شايان توجهي را در فرآيند رشد و تعالي آنان مي نمايند لذا در معرض نيستي و مرگ قرار گرفتن چنين سرمايه عظيم و ارزشمندي ضايعه اقتصادي بزرگي براي كشور و جامعه ميباشد. در آموزه هاي اسلامي و قرآني قتل نفس در موارد غير قصاص و از روي فساد به مثابه آن است كه همه مردم كشته شوند و اين موضوع حاكي از ارزش و اهميت والاي انسان وكرامت وي است

از سوي ديگر خودكشي پيامدهاي منفي فرهنگي نيز دارد چه اينكه شيوع و رواج آن در جامعه زمينه ساز شكسته شدن قبح آن و پيدايش نوعي هنجار شكني است و احتمال دارد در اثر تكرار و افزايش آن رفته رفته تبديل به يك خرده فرهنگ نابهنجار در سطح اجتماعي شود.

جمع بندي و نتيجه گيري :

بيشترين حجم و فراواني در رابطه با خودکشي در حوزه جوانان قرار دارد. چه اينکه تصميم گيري شتاب زده، عجولانه و غير منطقي مبتني بر احساسات در دوره جواني بيشتر بروز و نمود پيدا مي کند و ويژگيهاي شخصيتي نظير افسردگي، بدبيني، ياس و درون گرايي و انزوا طلبي و ويژگيهاي فرهنگي و همچنين متغير هاي اقتصادي و شکست هاي تحصيلي و عشقي زمينه ساز پيدايش و تکوين پديده خودکشي به ويژه در ميان جوانان است و درهمين رابطه اقداماتي نظير توانمند سازي جوانان از سنين کودکي و نوجواني و ارتقاء اعتماد به نفسدر ميان آنان و اقدامات تربيتي و آموزشي مناسب در فرآيند توانمند سازي مي تواند از آنان شخصيت هايي قوي، با ثبات و منطقي به بار آورد و زمينه هاي شخصيتي و فردي و رواني خودکشي را در ميان آنان کاهشدهد.

راهها و روشهاي پيشگيري:

از آنجايي كه خودكشي پديدهاي پيچيده و داراي زمينه ها و عوامل روانشناختي و جامعه شناختي گوناگوني است. ارائه راهها و روشهاي پيشگيرانه بايستي مبتني بر شناخت عميق و بنيادين زمينه ها و عوامل دخيل باشد. در همين رابطه اگر از شناخت متغيرها و عوامل درونزا و روانشناختي آغاز نمائيم راهها و روشها زير براي پيشگيري بسيار مفيد و كارآمد خواهد بود:

1- تقويت شخصيت و اعتماد به نفس جوان

2-شناسايي و درمان به موقع افسردگي در ميان جوانان

3-تلاش براي برطرف نمودن روحيه زود رنجي، اصلاح پوچي و نگاه منفي به حيات در ميان جوانان

4-پرداختن به ورزش و سرگرميهاي هدفمند در ميان جوانان

مهمترين نكاتي كه خانواده ها به عنوان عاليترين كانون مراقبتي از فرزندان و جوانان ميتوانند در فرآيند پيشگيري از خودكشي جوانان ايفا نمايند عبارتند از:

5-آموزشهاي ديني و مذهبي، روحيه توكل، توسل و خودباوري در ميان جوانان با روشهاي منطقي و به دور از افراط و تفريط

6-ترويج روحيه قناعت در ميان فرزندان

7-آشنا نمودن جوانان با تأثيرات منفي خودكشي و حرام بودن آن

8-دوست و همراه بودن والدين با فرزندان در محيط خانواده براي درك متقابل و آشنا بودن با خلاءهاي عاطفي و مشكلات آنان

9-كمك به فرزندان براي يافتن دوستان مفيد و منطقي

10-برنامه ريزي منطقي براي گذران اوقات فراغت غايتمدار

11-عدم اجبار و اكراه آنان در انتخاب به ويژه در ازدواج

12-عدم تصميم گيري به جاي آنان و ارائه مشاوره به آنان

13-تربيت قوي و مستقل فرزندان

از آنجايي كه محيطهاي آموزشي به ويژه مدارس آموزش و پرورش نقش بسزايي را در تربيت و تكوين شخصيت جوانان ايفا ميكنند ضرورت دارد موارد زير مورد امعان نظر مسؤولان آموزش و پرورش و آموزگاران و اساتيد محترم قرار گيرد:

14-مزمت خودكشي در قالب يك درس به ويژه در مقطع متوسطه

15-استفاده از روانشناسان و روانپزشكان براي ارائه مشاوره دانش آموزان

16-ارتباط مستمر ميان اولياء و مربيان و شناسايي مشكلات فرزندان

17-شناسايي دانش آموزان داراي انحراف فكري يا اخلاقي و يا افسردگي و تلاش براي درمان آنان با استفاده از روشهاي علمي .

 

سرهنگ جهانگير كريمي - معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس