• چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
  • الأربعاء 23 شوال 1445
  • Wednesday 01 May 2024
اجتماعی

مدگرايي و بدحجابي؛ پديده ناهنجار فرهنگي

   04 اسفند 1394  291

بي ترديد مدگرايي و پديده «بدحجابي» از معضلات و ناهنجاري هاي فرهنگي کشور در دوران حاضر است که بايد بررسي و مطالعه آنرا در رديف معضلات ديگري چون تورم، بيکاري و اعتياد و... قرار داد و براي حل آن چاره انديشي نمود. وضعيت نابهنجار برخي از زنان و دختران امروز، به گونه ايست که فاصله کمي با بي حجابي دارد و حتي ميتوان آنرا نوعي«کشف حجاب نوين» ناميد،که در روايت مربوط به علائم آخرالزمان از آن به "کاسيات عاريات ياكاشفات عاريات" تعبيرشده است. امروزه برهيچ خردمندي پوشيده نيست که جبهه کفر و استکباردر نظردارد بار ديگر از تجربه تاريخي و تلخ اندلس بر ممالک اسلامي، بخصوص جمهوري اسلامي ايران استفاده کند آنهم با بهره گيري از فن آوريها، تکنيکهاي نو و دستگاه هاي پيشرفته و پيچيده تبليغاتي. بي گمان برنامه هاي آنان، ازبين بردن حجاب اسلامي و جايگزين ساختن مدها و الگوهاي غربيست.

تعريف حجاب

حجاب در لغت به معني پوشش و حايل بين دو چيز است و در اصل به معناي پرده و حاجب است . استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن يك اصطلاح جديد است. در قديم و مخصوصا ًدر اصطلاح فقها كلمه ‹ ستر› به معني پوشش به كار رفته است

 از نظر استاد شهيد مرتضي مطهري نيز واژه حجاب اينگونه بيان شده است: « كلمه حجاب هم به معني پوشيدن است و هم به معني پرده و حاجب، بيشتر استعمالش به معني پرده است . اين كلمه از آن جهت مفهوم پوشش مي دهد كه پرده، وسيله پوشش است و شايد بتوان گفت كه به حسب اصل لغت، هر پوششي حجاب نيست، آن پوشش حجاب ناميده مي شود كه از طريق پشت پرده واقع شدن صورت گيرد.»

ريشه ها بد حجابي

1-  سستي پايه هاي ديني واعتقادي و بي حيائي و بي تقوائي

2-  كشف حجاب رضاخاني

3- شيوع تهاجم فرهنگي غرب

عوامل و پيامدهاي فرهنگي – اجتماعي بدحجابي

1- تضعيف معتقدات ديني در جامعه:

تظاهر به بدحجابي نشانه پاي بند نبودن و بي مبالاتي فرد به احکام و اعتقادات اسلاميست.زيرا زنان  بابد حجابي، چشم هاي هوس آلود را متوجه خود مي سازند و پايه هاي ايماني مردم را سست مي کنند و جامعه را به فساد مي کشانند.

2- سلب امنيت وحرمت زنان:

زنان بدحجاب نمي دانند که چه ضربه هاي جبران ناپذير و خانمان براندازي را بر زندگي خود و برپيکره جامعه واردميسازندو با پوشش نامناسب خود همزمان با حضور در اجتماع درواقع  به افراد بزهکار اجازه حريم شكني ميدهندكه اين خود سر آغاز بسياري از ناهنجاريها، مزاحمت ها و آسيبها ميشود.

3- جلوگيري ازحضورمثبت زنان درجامعه:

اگرزنان با بد حجابي وخودآرايي وخود نمايي وارد محيط كار وجامعه شود بايد خود قبل از ديگران عوارض آن از جمله آسيب ها بيم ها وخطرها و در نهايت محدوديتها و ممنوعيتهاي اجتماعي راپذيراگردد!

4- تزلزل در نهاد خانواده و هرج ومرج درروابط جنسي:

وقتي زن با آرايش و بدحجابي در جامعه ظاهر مي شود، چشم ها، به سوي او نشانه ميروند و خطرات وآسيبهاي جنسي و عاطفي فراواني را براي خانواده ها به ارمغان ميآورد. بنابراين، براي حفظ نظام خانواده و بوجود آوردن محيطي سالم و فرزندان پاک همراه بارعايت حجاب ضروريست تا درنتيجه جامعه اي سالم و پايدار برقرار گردد.

5-  افزايش آزار جنسي

زنان و دختران با پوشش نامناسب در فعاليت هاي اجتماعي، به جوانان و مردان بزهکار اجازه خواهند داد تا به حريم آنان تجاوز کنند و مورد اذيت و آزار خود قرار دهند.

 6- اختلالات روحي و رواني

اختلال روحي و رواني از آثار ناگوار بدحجابي در جامعه است. برخي از دختران و زنان، بر اساس نياز ذاتي خود براي جلب رضايت محيط و توجه بيشتر بينندگان، به خودآرايي و جلوه گري و ارائه پوشش غيرمتعارف مي پردازند و افکار خود را در بعد تمايلات و تخيلات موهوم، تقويت مي کنند.

راهكارهاي پيشگيرانه

1- آموزش سبک زندگي ديني

2- تداوم و اصلاح طرح گشت ارشاد اخلاقي

3- روشنگري و عمومي کردن مطالبه

سرهنگ جهانگير كريمي – معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس