• چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
  • الأربعاء 23 شوال 1445
  • Wednesday 01 May 2024
اجتماعی

حجاب و نقش آن در مسؤوليت هاي اجتماعي...

   12 اسفند 1394  243

روشن است كه حجاب اسلامي نقش اساسي در حفظ نسل و تامين پاكي خلقت نسل هاي آينده دارد، چرا كه زن مربي جامعه است، پس اگر او دامن خود را در پناه پوشش حفظ كند سعادت انسان هاي آينده را پايه ريزي كرده است.

هر انساني در برابر اجتماع خود وظايف و مسؤوليت هايي دارد و زنان نيز هر چند با گرم نگه داشتن كانون خانواده و تربيت صحيح فرزندان، بزرگترين خدمت ها را به جامعه مي كنند، اما انتظار از آنان به عنوان نيمي از پيكره جامعه بيش از اين مي رود. اسلام عزيز خواسته است كه آنان در جامعه نيز نقش داشته باشند.

حضور زنان در ستادهاي پشتيباني، درماني و غذايي، همدوش با رزمندگان اسلام و در ديگر جاها در دوران پيامبر و حضور گسترده آنها در تاريخ انقلاب اسلامي ايران چه در پيروزي انقلاب اسلامي ايران و چه در دوام آن به خصوص دوران جنگ و ساير مسايل زندگي خود نشانگر اين انتظار است.

امام خميني قدس سره در مورد نقش زنان در انقلاب اسلامي مطالب مهمي بيان كرده اند كه از آن جمله خطاب به آنان چنين مي فرمايند: «نقش شما زنان در اين نهضت از مردها بيشتر بوده» و نيز مي فرمايند: «همانطور كه مردها وارد ميدان بودند، بانوان محترم هم وارد بودند، بلكه زحمات اينها بيشتر از مردها بود.»

خروج از لشكريان دشمن و ايمني از عذاب الهي و كسب ثواب اخروي

شيطان از روابط زن و مرد براي به گناه انداختن استفاده مي كند لذا بدحجابي و بي حجابي و نيز عدم رعايت اصول شرعي در روابط با نامحرم، شخص را در معرض خشم خدا قرار مي دهد. چرا كه وجود شخص هم آلوده به گناه مي شود و هم آلوده كننده ديگران و اين چيزي نيست كه خداوند براي بندگان دوست داشته باشد. بزرگان دين و همه انبياء و ائمه حاضر بودند سخت ترين آزارها و شكنجه ها را تحمل كنند ولي هرگز لحظه اي دچار خشم خداوند نشوند. گيريم كه ما محبوب هزاران و ميليون ها نفر از بندگان خدا بشويم، چه فايده اگر محبوب خدا نباشيم و او راضي نباشد. پيروزي هاي ظاهري نبايد ما را گول بزند و عقل و شعور را از ما بگيرد و ما را دچار عذاب دردناك الهي كند كه: «ان ربك لشديد العقاب»

خانمي كه در حجاب مخالفت امر خدا را مي كند، پس از مرگ چه مي كند؟ روزي كه همه چيز و همه كس او را تنها مي گذارند و رها مي كنند چرا بايد عشق و رضايتش را فداي خودخواهي هاي ديگران كند؟ او نبايد خود را اسير هوس ها و دام هاي شيطاني كند.

از طرف ديگر خداوند همانطور كه براي نافرماني و گناه عذاب و عقاب قرار داده، همانطور هم براي كساني كه به فرمان هاي او عمل مي كنند پاداش و ثواب اخروي قرار داده است.

پوشش اسلامي و حفظ نسل از خطر سقوط

شكي نيست كه يكي از آثار بي حجابي، بي بند و باري و روابط نامشروع در ابعاد وسيع است چنانكه در دنياي غرب، به خوبي ديده مي شود و آثار نكبت بار روابط نامشروع بر كسي پوشيده نيست، يكي از آثار آلوده شدن نسل و به دنبال آن سقط جنين و تولد فرزندان نامشروع و غير قانوني است كه متاسفانه بر اثر عدم رعايت عفت و پوشش اسلامي، اين آثار روز بروز بيشتر مي شود و آمار نشان مي دهد كه اين موضوع در كشورهايي كه پوشش اسلامي رعايت نمي شود به مراتب بيشتر از جاهايي است كه پوشش اسلامي رعايت مي شود.

طبق گزارشي كه اخيراً از طرف اداره «تحقيقات اجتماعي آمريكا» انتشار يافته تعداد نوزادان غير قانوني نسبت به ده سال قبل 47 درصد افزايش يافته است.

بدون ترديد: يكي از بزرگترين مشكلات اجتماعي، وجود فرزندان بي سرپرست است كه اصل خلقتشان براساس انحراف پايه گذاري شده است و بر اثر وجود زمينه نامساعد معنوي در آنها، خطرات آنها از نظر رواني بسيار قابل توجه و جدي است چنين فرزنداني مسلماً طبيعي نيستند و چون پايه وجوديشان براساس قانون شكني پي ريزي شده تا حدود زيادي به گناه و قانون شكني متمايل هستند زيرا ميوه گناه هستند.

روشن است كه حجاب اسلامي نقش اساسي در حفظ نسل و تامين پاكي خلقت نسل هاي آينده دارد، چرا كه زن مربي جامعه است و انسان ها از دامن او پيدا مي شوند، اگر او دامن خود را در پناه پوشش حفظ كند سعادت انسان هاي آينده را پايه ريزي كرده است.

مبارزه با نفس

ميل به خودنمايي و جلوه گري به مصالحي در سرشت زن نهفته است كه بايد در مسير درست و هدفي والا بكار گرفته شود. چراكه هيچ گرايشي بدون جهت در جان انسان به وديعت نهاده نشده است. اما اگر اين گرايش مرزي نداشته باشد و همه جا نمود داشته باشد، فساد آفرين است.

زيبايي براي زن در وجود او سرمايه است، اما بايد بجا مصرف شود و زكات جمال زن، حفظ او و عفاف است. جواز كشف حجاب در مقام محارم از جمله شوهر، اين غريزه را جهت مي دهد كه خودآرائي زن مختص به شوهر باشد و منع آن در برابر نامحرم، اين غريزه را كنترل مي كند.

وقتي زن در جهت كنترل اين خواهش، اقدام كرد آمادگي غلبه بر ساير خواهش ها را بدست آورده و در جهت رشد و تعالي خود حركت مي كند و انساني مهذب مي شود كه مي تواند جامعه خود را نيز بسازد. بدون هيچ ترديدي، اندام زن اگر آراسته گردد، هوس بازان را به هيجان مي آورد و نسبت به زن تعرض مي كند. در سايه رعايت عفاف، زن با شهامت هر چه تمامتر به وظيفه خود در اجتماع مشغول شده و خطري نيز متوجه او نمي شود. از طرف ديگر انسان هم در مبارزه با نفس اغواگر پيروزي را كسب مي كند.

سرهنگ غلامرضا شهرياري - رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس