• يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
  • الأحد 12 ذو القعدة 1445
  • Sunday 19 May 2024
اجتماعی

رابطه حجاب و آزادي زن

   30 فروردين 1395  266

حجاب در مقابل التذاذ بصري و ظنهاي پليد افراد گرگ صفت براي زنها آزادي مياورد. و او را از بند نگاههاي پليد آزاد نگه ميدارد. پس حجاب آزادي است.

اينکه چرا بايد زنان حجاب را رعايت کنند؟ قرآن کريم در آيه 59 سوره احزاب ميفرمايد((پيامبر به زنان و دختران خود و زنان مومن بگو که خويشتن را به چادر فرو پوشند.که اين کار براي اينکه آنها (به عفت)شناخته شوند و از تعرض(هوسرانان)آزار نکشند)).

 آنچه که پر واضح است اينکه فيزيک بدن زنان با مردان متفاوت است. و ديدن قسمتهايي از بدن زنها براي مردها تحريک کننده است. ورويت آن قسمتها توسط مردان موجب التذاذ بصري و افکار پليد ميشود.که اين موضوع با آزادي زنان مغاير است. و جسم زنان را در حد يک کالا پايين مياورد. پس حجاب همچون صدفي از گوهر وجود زن حفاظت ميکند.به بيان لطيف علامه مطهري ((حجاب مصونيت است نه محدوديت))يعني حجاب در مقابل التذاذ بصري و ظنهاي پليد افراد گرگ صفت براي زنها آزادي مياورد.و او را از بند نگاههاي پليد آزاد نگه ميدارد.پس حجاب آزادي است.

 و دليل ديگر بر واجب بودن حجاب اينکه اسلام خواستار فعاليت عزتمندانه زنان در اجتماع است به طوري که از نگاههاي شهوت آلود محفوظ باشد. تصور کنيد که مردان و زنان در محيط کار يا دانشگاه تحريک شهواني شوند آن موقع است که از تمرکز و کارايي آنها کاسته ميشود و شهوت بر مناسبات حاکم ميشود. ولي ممکن است عده اي بگويند که در کشورهاي غربي و آمريکا زنها بي حجاب در مراکز عمومي ظاهر ميشوند و مشکلي هم پيش نميايد.اما به آماري که اداره تحقيقات اجتماعي آمريکا در نزديکي سال 86 منتشر کردتوجه کنيد:((تعداد نوزادان غير مشروع نسبت به 10سال قبل در آمريکا 47درصد افزايش داشته است.))که اين خود به علت افزايش بي بند و باري است.چرا که اراده رابطه غير مشروع حاصل چيزي جز پوشش تحريک آميز که نگاهها را جلب ميکند نيست.

و از همين رو هست که پيغمبر صلوات اله عليه فرمود: زناي چشم نگاه به نا محرم است. پس ديگر فايده حجاب جلوگيري از روابط نا مشروع است. وبراي يک زن آزاده از هر دين و ملتي شايسته نيست که اندامهاي خود را وسيله جلب توجه قرار دهد.چرا که آن چيزي که در واقع جلب ميکند امواج هوس هاي آلوده است.

 مسئله بد حجابي:

 بر خلاف تصور رايج که کليد قفل بد حجابي را در برخورد انتظامي و اجباري مي يابداصلا اينگونه نيست. اولا اينکه بد حجابي در مرحله نخست به نظم ربطي ندارد. و اگر هم به نظم مربوط باشد در کنار جرمهايي مثل الواتي و زورگيري نيست که بشود با بدحجابي مثل آنها برخورد بگير و ببند انجام داد.چرا که اول از همه براي آنها نسبت به حکومت ديني تنفر ايجاد ميکند. وديگر اينکه بر فرض هم اگر فرد بد حجاب دفعه بعد با حجاب ظاهر شد هنوز علت بدحجابي رفع نشده بلکه به خاطر ترس آن را بروز نميدهد. و حال آنکه بدحجابي يک مشکل اخلاقي است که با ضمانت اجراي ترس حل نميشود.

چرا که ضمانت اجراي اخلاق وجدان آدمي است. اصلا مگر جوانها با زور بد حجاب شدند؟ و يا با زور پسر ها زير ابرو برميدارند؟جواب خير است .يک علت مهم و عمده آن تبليغات گسترده براي ارزشمند نشان دادن نوع تيپ و مدل زندگي غربي توسط ماهواره ها است. و جالب آنکه افرادي هم که ماهواره ندارند از آنها که دارند الگو برداري ميکنند.و اين فرهنگ غلط مثل دومينو مدام گسترش ميابد.

مبارزه نظامي با بد حجابي مثل اينست که دملي در صورت ما سبز شده و ما بخواهيم آنرا با چاقو ببريم. راه درست آن است که با مراجعه به پزشک ريشه آنرا از بين ببريم .يکي از دلايل پيشرفت جوامع غربي اين است که در هر کاري از متخصص و دانشمند آن رشته استفاده ميکنند. حتي به بيحجابي کشاندن جوانها و ايجاد معضلات فرهنگي در جامعه ما. حال ما چرا از عالمان علم جامعه شناسي مردم شناسي و متخصصان ديني و فرهنگي استفاده نکنيم؟

بايد آنها را جمع کرد تا طرحي عملي براي حفظ اين ارزش مقدس بريزند. و نبايد فراموش کرد که تبليغات و ايجاد پشتوانه فکري يکي از راههاي موثر در اين زمينه هست. الان که ارزشهايي مثل زيبايي-مد وخودنمايي در جامعه حاکم است. ميتوان با تبليغات فراگير ارزشهايي مثل هنر و علم را براي افراد مهم جلوه داد تا صاحبان اين ارزشها در جامعه مهم شمرده شوند. و افراد براي جلب توجه که نياز انسان است به جاي نمايان کردن اندامهاي خود به سمت علم و هنر و امثالهم بروند.

 سرهنگ جهانگير كريمي - معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس