• شنبه 29 ارديبهشت 1403
  • السبت 11 ذو القعدة 1445
  • Saturday 18 May 2024
اقتصادی

داشبورد مدیریت كنترل كیفی در فولاد مباركه اصفهان؛

افزایش کیفیت محصولات و ارتقای روزافزون رضایت مشتریان

   14 اسفند 1399  1962
احتساب - کیاست – گروه صنعت - شرکت فولاد مبارکه اصفهان، یکی از شرکت های پیشرو در زمینه ارتقای کیفیت ساخت و تولید است. توجه به استانداردهای جهانی در کنار بومی گزینی سبب شده است که این شرکت با بازرسی دقیق نسبت به تولیدات خود، سبب افزایش مدیریت کیفیت فرآورده نهایی گردد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با توجه به اهمیت اطلاع از آخرین وضعیت پارامترهای کیفی نواحی تولیدی خود، پروژه‌ای با عنوان «داشبورد مدیریت کنترل کیفی»، طراحی و اجرا کرده است. رییس کنترل کیفی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه، محمد مهدی مرندی، به بیان نقش مهم ارتقای کیفیت محصولات و خدمات در بقا و افزایش سودآوری سازمان‌ها می پردازد و به این نکته اشاره می کند که تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های سرآمد دنیا دو موضوع نوآوری و کیفیت را سرلوحه ی اهداف خود قرار داده‌اند و پیوسته در جهت بهبود مستمر کیفیت گام برمی‌دارند. دو موضوع مهم کمیت و کیفیت محصولات شرکت های داخلی و خارجی، همواره مورد بازبینی کارشناسان و مدیران قرار گرفته است. کمیت به لحاظ فروش محصولات در رده بندی خاص و کیفیت نیز به آن جهت که با بهبود کیفیت محصول، رضایتمندی مشتریان و ذی نفعان در راستای اجرای پروژه و یا طراحی محصول، افزایش می یابد. مدیریت شرکت فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری به افزایش کیفیت محصولات و ارتقای روزافزون رضایت مشتریان عنایت ویژه‌ای داشته است و در همین خصوص و با توجه به اهمیت اطلاع از آخرین وضعیت پارامترهای کیفی نواحی تولیدی، پروژه‌ای با عنوان «تهیه داشبورد مدیریت کنترل کیفی» طراحی و اجرا کرده است.

پروژه داشبورد مدیریت کنترل کیفی محصول با همکاری بخش داخلی شرکت فولاد مبارکه اصفهان به منظور ارتقای کیفیت و افزایش کارایی تولید و بهره وری انجام شده است. در نحوه ی اجرای این پروژه که با همکاری کارکنان زحمت کش شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام پذیرفت؛ پروژه در دو فاز تعریف شد؛ در فاز نخست آن که به اجرا رسید، مهم‌ترین پارامترهای کیفی هریک از چهار ناحیه‌ تولیدی مشخص می‌شود و توسط نشانگرهای مدرج برای مخاطبان نمایش داده می‌شود. در پایین هر نشانگر، عدد واقعی هر پارامتر و همچنین طرح یا برنامه‌ی سال و روی نیم‌دایره نشانگر نیز از پایین‌ترین عملکرد سالانه به قبل با رنگ قرمز و از بهترین عملکرد به بعد با رنگ سبز نمایش داده شده است. عدد مربوط به برنامه سال، با رنگ آبی نوشته شده و روی نشانگر با یک خط آبی‌رنگ باریک مشخص شده است. عدد واقعی هر پارامتر در آن لحظه نیز با عقربه‌ مشکی‌رنگ در نشانگر نمایش داده می‌شود. در حقیقت رنگ های مرتبط با نشانگرها با توجه به عملکرد مطلوب، متوسط و یا ضعیف در نواحی تولید داخلی شرکت فولاد مبارکه، طبقه بندی شده اند. نحوه بهره وری واقعی، عملکرد و برنامه سال هریک در ارایه کیفیت در نواحی چهارگانه تولید نقش دارند. رییس کنترل کیفی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با بیان اینکه در ناحیۀ آهن‌سازی پارامترهای درصد در محدوده متالیزاسیون (درجه‌ فلزشدگی) آهن اسفنجی، درصد در رنج یا محدوده دانه‌بندی کمتر از 5 میلی‌متر آهن اسفنجی و همچنین درصد در رنج یا محدوده کربن آهن اسفنجی به تفکیک نمایش داده می‌شوند، به این نکته اشاره کرد که در ناحیه فولادسازی دو پارامتر درصد تختال بدون عیب و درصد تختال تولیدی مطابق سفارش نمایش داده می‌شوند.

توجه به کیفیت فلزات یکی از مهم ترین اقدامات راهبردی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده است. در حقیقت، تهیه محصول مطابق سفارش مشتری حقوقی و کیفیت آهن اسفنجی در جریان خط تولید، در ارایه کار اهمیت بسیاری دارد. در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در ناحیه‌ی نورد گرم نیز بازده کیفی کل نورد گرم و همچنین بازده کیفی سهم نورد گرم نشان داده شده است و در ناحیه نورد سرد نیز دارای سه صفحه مجزا است. در قسمت محصولات پوشش‌دار، بازده کیفی محصولات گالوانیزه، رنگی و قلع اندود قابل مشاهده است که این خود نشان از اهمیت کیفیت کار در بخش نورد گرم و نورد است.

در قسمت محصولات سرد، بازده کیفی محصولات سرد و اسیدشویی و در صفحه دیگر نیز بازده کیفی محصولات با کیفیت سطحیMA وMB نمایش داده می‌شود. کیفیت سطحی دو محصول، با یکدیگر متفاوت است. محصولات MA براي سطوح غير نمايان به کار گرفته مي‌شوند و محصولات با کیفیت سطح MB دارای بهترین سطح کیفی است، برای استفاده در سطح بیرونی بدنه خودرو استفاده می شود و در زنجیره‌ی تولید آن شامل تختال، کلاف گرم و کلاف سرد، سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای بازرسی توسط تیم کنترل کیفی مستقر در نواحی بر روی آن اعمال می‌گردد، به‌نحوی‌که در فرایند تولید در هر ناحیه، مقداری از این محصولات ارزشمند با عنوان غیرقابل‌قبول از سفارش جدا می‌شود. در ناحیه نورد گرم با پیگیری و مشارکت همکاران شرکت فولاد مبارکه، دسته‌ای از عیوب با عنوان پوسته ناشی از نورد گرم، شامل پوسته‌ی نقطه‌ای و زیگزاگی، بر روی محصولات MB با گِرید DC04 کاهش یافته و میزان محصول غیرقابل‌قبول از صفر تا 0.7 درصد در نیمه‌ی نخست سال 1399 رسیده است. اعمال استانداردهای تولید شامل برنامه‌ی نوردی خاص MB و رفع کوچک‌ترین اشکالات این تجهیزات، تعویض کلیه غلتک‌های کاری خط قبل از تولید و کنترل ویژه‌ کوره‌های پیش گرم جهت زمان ماندگاری رژیم حرارتی بهینه و ریتم تولید، اصلاحات دقیق تجهیزات، تهیه و تعویض نازل‌های پوسته‌زدا و حضور نفرات تاثیرگذار در زمان تولید، در افزایش کیفیت و بهره وری نیروهای شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اثرگذار بوده است.

فاز دوم این پروژه نیز در سال 1400 اجرایی خواهد شد و اطلاعات جزیی‌تری از پارامترهای کیفی نواحی تولیدی مانند درصد عیوب تختال به تفکیک ماشین‌های ریخته‌گری، درصد عیوب هریک از واحدهای ناحیه نورد سرد به‌طور جداگانه و غیره، به داشبورد اضافه خواهد شد. در حقیقت در فاز دوم پروژه، به بررسی دقیق تر و جزیی تر تولید به منظور شناسایی نواقص و عیوب کار پرداخته می شود. مهندسین، مدیران و کارگران شرکت فولاد مبارکه با استفاده از دانش فنی روز دنیا، فاز دوم پروژه انتقال کیفی را انجام می دهند. محمد مهدی مرندی با تاکید بر اینکه دسترسی به این داشبورد به معاونان تکنولوژی و بهره‌برداری، مدیران کنترل کیفی و مدیران نواحی تولیدی، واحد حراست و روسای کنترل کیفی نواحی اعطا شده است، اظهار امیدواری کرد که اطلاعات نمایش داده‌شده در این نشانگرها مورد استقبال و استفاده مدیران سازمان قرار گیرد. در جهت اجرای این پروژه، حمایت های بخش های مختلف تولیدی شرکت فولاد مبارکه نظیر واحد کنترل کیفی، کارشناسان، واحد سیستم ها و فناوری اطلاعات و شرکت ایریسا نقش مهم و به‌سزایی داشته است.

با توجه به اهمیت کیفیت محصول در شرکت فولاد مبارکه، تعریف کیفیت از دیدگاه استاندارد ایزو 9001 به عنوان استاندارد سیستم مدیریت کیفیت وجود دارد که می توان آن را به عنوان تعریف کامل دانست. استاندارد ایزو 9001 کیفیت را اینگونه تعریف می کند: «میزان و درجه ای از برآورده شدن الزامات و خواسته ها». کیفیت یک محصول یا خدمت همان چیزی است که مشتری طلب می کند. اگر محصول یا خدمت ارایه شده در جنبه هایی خاص، کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، اما مشتری بدان نیاز نداشته باشد تنها هزینه ای است که پرداخته شده ولی ارزش افزوده ای ایجاد نکرده است. مفاهیم مرتبط به کیفیت محصول متفاوت اند. رضایتمندی مشتری، کیفیت بالا، الزامات شرکت ها و کارخانجات در رعایت استانداردها و ضوابط و مقررات کاری، خواسته های مشتریان نسبت به نیازهای آن ها در خصوص محصول و یا تولید شرکت و یا کارخانه و درجه برآورده شدن این گونه نیازها، هریک در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با توجه به تاثیر نگرش سیستمی و مدیریتی این مجموعه، اثرگذار بوده است. در این تعریف به میزان و درجه برآورده شدن خواسته ها اشاره شده است، خواسته ها و نیازهایی که معمولا توسط مشتری بیان می شود. این الزامات و خواسته ها می تواند برای هر مشتری متفاوت باشد به همین خاطر از عبارت میزان و درجه استفاده شده است. خواسته مشتری از خود محصول، از فرآیند تحویل محصول، از روش فروش و رفتار متصدیان فروش، از فرآیند خدمات و تعمیرات، از دوام محصول،‌ برند محصول و غیره می تواند باشد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس