• چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
  • الأربعاء 1 ذو القعدة 1445
  • Wednesday 08 May 2024
اجتماعی

نفسم گرفت از این شهر...

   07 دی 1395  351

رضا صالحی پژوه - آلودگی هوای این روزهای کلانهشر ها زخم کهنه ای است که به پایان پاییز و ابتدای زمستان که می رسیم سرباز می کند.

"احتمال انباشت آلودگی در هوا وجود دارد" جمله ای است که این روزها در بخش های مختلف هواشناسی زیاد به گوش می خورد. جمله ای که حکایت از پدیده "اینورژن" یا وارونگی هوا دارد و نتیجه اش چیزی نیست غیر از سرفه های متعدد و تنگی نفس و بعضا هم مرگ.اگر در لحظه باعث مرگ نشود، مطمئنا مرگ تدریجی را به دنبال دارد و انسان را زمین گیر می کند.

حالا کاسه کوزه این آلودگی سر ماشین های تک سرنشین شکسته شده و پارچه ای هم کشیده است بر روی دودکش صنایعی که برای بازنماندن از رقبای خارجی خود، سه شیفته کار می کنند و انرژی می سوزانند و هوا را آلوده می کنند.

موضوعی که سایه اثرش بر سلامتی شهروندان به بلندای 365 روز سال است، اما چاره جویی برای آن ظاهرا به چندروزی از ماه های آذر و دی و بعضا هم بهمن ختم می شود و با گذشت این ماه ها از دل سرد سال، پرونده این معضل هم بسته می شود و دیگر خبری از آن به گوش نمی رسد.

کارشناسان می گویند باید باران ببارد تا شهر از این وضعیت خارج شود و فعالان محیط زیست معتقدند می شود جلوی رسیدن به این نقطه از آلودگی را گرفت تا دیگر چشم انتظار آسمان نباشیم.

به همین منظور شهرداری اصفهان "سه شنبه های بدون خوردو" را راه اندازی کرده و  شهردار این کلانشهر پا به رکاب شده تا هرچند نمادین، اما سخن از لزوم استفاده صحیح از منابع و انرژی به میان بیاورد.

مسوولان زیست محیطی نیز اجرای برنامه‌ جامع کنترل کیفی هوای اصفهان را شاه کلید برون رفت از این بحران می دانند و معتقدند که حدود 30 دستگاه اجرایی استان باید دست و آستین بالا بزنند تا لباس عروس شهرهای ایران دوباره سپید شود.

به همین منظور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از آلودگی بیش از حد انتظار اصفهان سخن به میان آورده و معتقد است که اصفهان یکی از سه شهر آلوده کشور است.

حمید رضا ظهرابی در این زمینه گفت: تعداد روزهای ناسالم در هشت ماهه نخست سال جاری برای گروه های حساس ۳۳ روز و روزهای ناسالم برای عموم مردم سه روز بوده است.

ظهرابی با اشاره به اینکه از دید ما حتی یک روز ناسالم نیز در اصفهان نباید داشته باشیم و تمام تلاش ما افزایش بیش از پیش روزهای سالم و پاک است، ادامه داد: آلودگی شدید چند سال اخیر در اصفهان حاصل ۴۰ سال تحمیل بار آلودگی بر هوای اصفهان است و بر این اساس حذف این آلودگی نیز نیازمند زمان و صرف هزینه است.

اما هرچند توضیحات مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مبین این است که عزم برای رفع این آلودگی ها در بین مسوولان جزم شده است، اما مردم معتقدند که باید برای حفظ سلامتی اشان کاری کنند.

مجید معتمدی، شهروند 68 ساله اصفهانی است که هفته گذشته در حالی که در پارک شهید رجایی اصفهان نشسته تا دمی را با دوستان بازنشسته اش بگذراند، ناگهان دچار تنگی نفس می شود. دوستانش که ابتدا با سرفه های پشت سر هم وی مواجه شده بودند، فکر نمی کردند آنقدر وضع دوستشان وخیم باشد که مجبور شوند به اورژانس اطلاع دهند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: من مرتب آزمایش های دوره ای و چکاپ می دادم و هیچ مشکل تنفسی یا قلبی نداشتم، اما صبح آن روز که از خانه خارج شدم احساس سرگیجه و تنگی نفس داشتم، ولی موضوع را جدی نگرفتم.

این حالات در این روزها برای تعدادی زیادی از شهروندان به وجود آمده است.

از این رو مسوولان اورژانس و فوریت های پزشکی اصفهان نرخ رشد بیماری های قلب و عروق در اصفهان در روزهای آلوده هوا را بیشتر از حد انتظار می دانند و معتقدند اطلاع رسانی سریع برای شهروندان می تواند از این آمار بکاهد.

کاهش تولیدات کارخانه ها، اجرای شدید طرح های زوج و فرد خودرویی، عدم حضور شهروندان در ورزشگاه های صبحگاهی، استفاده از میوه و سبزیجات دارای ویتامین C و... نیز می تواند راهکاری موقتی برای این موضوع باشد، اما قطعا چاره کار شاه کلیدی است که باید از آستین مسوولان دولتی بیرون بیاید.

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این زمینه معتقد است که باید طرح معاینه فنی خودروها جدی تر گرفته شود و از فعالیت واحد های کوچک تولیدی و آلاینده از جمله ریخته‌گری‌ها، کوره‌های گچ، آجرپزی، قیر، آسفالت، شن و ماسه در شرایط خاص آب و هوایی جلوگیری به عمل آید.

وی در پاسخ به این انتقاد که مسوولان اصفهانی بعضا شاخص های آلودگی هوا را نادیده می گیرند و اطلاع رسانی دقیقی به مردم انجام نمی دهند نیز افزود: اگر موردی پیش آید که در آن بهداشت مردم در خطر باشد و نگرانی‌های مختلف در این زمینه به وجود آید، این موضوع به همه اعلام می‌شود.

وی در توصیه‌ای خطاب به مردم و نگرانی‌های صورت گرفته در این زمینه تصریح کرد: مرکز و مرجع مشخص و قانونی اعلام غلظت آلایندگی هوا اداره‌کل محیط زیست استان اصفهان است و مردم در این زمینه نباید به فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی مراجعه کنند بلکه باید از طرق رسمی و معتبر، آن را پیگیری کنند.

از سوی دیگر مسوولان استانی معتقدند نه تنها تعداد روزهای آلوده در تقویم آن هم در سال جدید افزایش نداشته، که کاهش هم داشته است.

رسول زرگرپور، استانداراصفهان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به تعداد روزهای هوای سالم در مقایسه با سال های گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۹۲ تنها ۵۶ روز هوای سالم گزارش شد که امسال تاکنون ۲۰۰ روز هوای سالم و ۶ روز هوای پاک گزارش شده است که حدودا ۴ برابر سال ۹۲ می باشد.

بنا بر این گزارش، هرچند نقشه های هواشناسی خبر از احتمال بارش در دی و بهمن ماه می دهند، اما معضل آلودگی هوا در پایان پاییز و ابتدای زمستان زخم کهنه ای بود که حالا با زخم تازه ای به نام ریزگردها در تابستان دست به دست هم داده و سلامتی شهروندان را نشانه رفته اند.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس