• يكشنبه 16 ارديبهشت 1403
  • الأحد 27 شوال 1445
  • Sunday 05 May 2024
فرهنگی

نقش معلم در پيشگيري از بزهکاري

   18 ارديبهشت 1395  276

هيچکس به اندازه معلم براي آفريدن يک محيط مساعد، دلپذير، صميمي و توام باگذشت و همکاري مسوليت ندارد. چراکه در جريان تعليم و تعلم در شرايط معلم نقش مفتاح مشکلات را به عهده دارد و خلاقيت از آن اوست.

همان طور که نمي توان هيچ يک از امراض را به طور قاطع وکلي از بيخ وبن ريشه کن نمود همين طور هم ريشه کن ساختن قطعي بزهکاري اطفال ونوجوانان کاري است بس مشکل وحتي غير ممکن، با وجود اين روشهايي وجود دارد که با استفاده از آن مي توان از ارتکاب به جرائم ارتکابي اطفال ونوجوانان را به نحو محسوسي تقليل داده واز گسترش روز افزون آن جلوگيري نمود.

هر سال پديده ضد اجتماعي خسارات فراوان جاني و مالي و ناموسي به مردم و کشور وارد مي نمايد. پديده ضد اجتماعي نه تنها جان و مال وناموس وشرف مردم را مورد حمله وتعرض قرار مي دهد، بلکه خسارات هنگفتي نيز به مملکت وجامعه وارد مي نمايدجامعه مجبور است مخارج دادگستري ونيروي انتظامي و کليه نهاد هاي وابسته به قوه قضائيه بپردازد مجموع اين خسارات را دانشمندان تاوان ناميده اند. ولي در مورد تاوان وقيمتي که اجتماع بايد براي بزهکاري بپردازد مطالعاتي در مملکت ما به عمل نيامده است.

فرق بين مجرم و غيرمجرم:

(مجرم کسي است که داراي ظرفيات کيفري بوده و در موقعيت خاص مرتکب جرم مي شود) اين گفته کاملاً درست و منطقي است. در همه ي افراد ذراتي از تمايلات ارتکاب جرم وجود دارد چه کسي مي تواند ادعا کند که هيچ گاه در ضمير باطنش خطور نکرده که مرتکب جرمي شود(چه کسي مي تواند ادعاکند که در لحظات خشم و غصب و عصبانيت قصد زدن طرف مقابل نداشته باشدولي همه مردم مرتکب جرم نمي شوند.

تعليم و تربيت، تنفر از آزار و اذيت به ديگران، احترام به هم نوع ترس از بي آبرويي و بالاخره ترس از مجازات کيفري اکثريت مردم را از ارتکاب جرم باز مي داردکه اين مجرم کسي است که اين سدهاي اخلاقي و اجتماعي در او موثرنبوده و نمي تواند او را از ارتکاب جرم باز دارد.)فقدان سدهاي اخلاقي واجتماعي موجب پيدايش (ظرفيت وشخصيت فکري)درمجرم مي شود.

طرق پيشگيري از ارتکاب بزه اطفال

اعتقاد عمومي براين است که گسترش برنامه هاي اجتماعي نظير: گواهي ازدواج، تاسيس درمانگاهاي ويژه زنان باردار و ايجاد زايشگاه ها و درمانگاههاي ويژه نوزادان، برقراري و کمک هزينه هاي خانوادگي و بالابردن سطح آموزش و پرورش و چندين عوامل ديگر، مناسب ترين راه براي پيشگيري از ارتکاب بزهکاري اطفال و نوجوانان مي باشد.

نقش مدرسه در پيشگيري از بزهکاري

تامين آموزش و پرورش مناسب:بعداز محيط خانواده که محيطي غير انتخابي و حقي براي کودک و نوجوان است محيط مدرسه و کلاس درس موثر در پيشگيري بزهکاري اطفال و نوجوان مي باشد.

نقش معلم در پيشگيري از بزهکاري

1-مدرسه به عنوان يک واحد کنترل اجتماعي به دانش آموزان مي آموزد که چرا به خاطر هدف و نظم جامعه آموزشي لازم است مقررات را رعايت کند. مدرسه اصل پاداش و کيفر را تعليم مي دهد و کودک مي آموزد با کار و تلاش و رفتار مناسب پاداش شايسته بگيرد در غير اين صورت کيفري ببيند.

2-هيچکس به اندازه معلم براي آفريدن يک محيط مساعد، دلپذير، صميمي و توام باگذشت و همکاري مسوليت ندارد. چراکه در جريان تعليم و تعلم در شرايط معلم نقش مفتاح مشکلات را به عهده دارد و خلاقيت از آن اوست.

سرهنگ جهانگير كريمي - معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس