• سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
  • الثلاثاء 22 شوال 1445
  • Tuesday 30 April 2024
اجتماعی

استرس شغلي

   22 دی 1394  264

استرس شغلي در واقع واکنش هاي منفي و مضر جسمي و رواني است و وقتي ظاهر مي گردد که شرايط لازم براي انجام کاري با توانايي ها، منافع يا نيازهاي فرد مطابقت نداشته باشد.

هر کس بر خدا توکل کند، سختي ها بر او آسان مي شود و اسباب ها براي او فراهم مي شوند و در جايگاه راحت و وسعت و کرامت جاي مي گيرد .

حضرت علي (ع) ( بحار 78/229/9)

آيا از خطرات استرس شغلي بر سلامت جسمي و رواني خود آگاهي داريد؟

استرس شغلي که در مسئوليت هاي مختلف ممکن است بروز و شيوع بيشتري داشته باشد در واقع واکنش هاي منفي و مضر جسمي و رواني است و وقتي ظاهر مي گردد که شرايط لازم براي انجام کاري با توانايي ها، منافع يا نيازهاي فرد مطابقت نداشته باشد لذا مي تواند منجر به کاهش سلامتي يا حتي بروز حادثه و جراحت شود .

استرس به مقدار اندک براي بدن مضر نيست و در مراحل اوليه براي حيات بدن مفيد است ولي در مراحل بعدي و پيشرفته تر مي تواند باعث فرسودگي جسم و روح شود .

نشانه هاي بيماري استرس شغلي عبارتند از: نارضايتي شغلي ، اضطراب، سردرد، افزايش احتمال ابتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي، اختلال در خواب، فقدان کارآيي لازم و کافي و رفتارهاي پرخاشگرانه و بروز اختلال در روابط اجتماعي و شغلي .

روش هاي پيشگيري و مقابله با استرس:

1- شناسايي عوامل و زمينه هاي استرس زا و اقدام در جهت کاهش يا رفع آن .

2- تلاش در جهت تقويت توانمنديها و دارا بودن روحيه مسئوليت پذيري .

3- تنظيم برنامه هاي کاري روزانه بصورتي که با مديريت زمان، استرس ناشي از کمبود وقت کاهش يابد .

4- ورزش را در دستور کار روزانه خود قرار دهيد و اعمال عبادي، خواب کافي، تغذيه مناسب، تفريحات سالم و مسافرت را همواره در نظر داشته باشيد .

5-دوستي ها و پيوند هاي عاطفي خود را تقويت کنيد، ارتباط و حمايت خانواده، اقوام، نزديکان و همکاران يکي از بهترين عوامل محافظ در برابر فشار و استرس است . *

معاونت بهداشت، امداد و درمان فرماندهي انتظامي استان صفهان

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس