به مناسبت هفته گردشگری، کیاست از چند جهت به بررسی حال وروز گردشگری، لوازم گسترش این صنعت و راه های عملی رسیدن به توسعه پایدار در این حوزه پرداخته است، در این مورد خاص تلاش شده تا شهرداری ها به مثابه نهادی عمومی و دمکراتیک را در برابر پرسش های مشخصی از نقش تصمیم سازی و تسهیل گری اش در صنعت گردشگری قرار دهد! در این راستا کیاست به سراغ مهندس مجید جلالی، رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری شهرکرد رفته که در ادامه میخوانید.
رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری شهرکرد اذعان داشت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد در سنوات اخیر به منظور ایجاد جذابیت بصری در شهر و با تکیه بر عناصر و نمادهای هویتی شهر اقدام به مناسب سازی وضعیت بصری شهر نموده است به گونه ای که در وهله اول، سیمای شهر خاصیت دعوت کنندگی برای گردشگران داشته باشد بطوریکه در بخشی از آموزشهای فرهنگ شهروندی، میهمان نوازی مورد تاکید قرار گرفته و تلاش بر این بوده که شهرکرد را بعنوان شهر مهربانی، و بصورت یک الگو از نظر پذیرنده بودن گردشگر مطرح نماییم.
مهندس جلالی گفت: از آنجایی که در شهر شهرکرد، سه قوم فارس، بختیاری و ترک در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی را تجربه می کنند، این تنوع فرهنگی جهت میزبانی از رویداد های مختلف فرهنگی و هنری استفاده شده است ویک فضای اجتماعی تعاملی با در نظر گرفتن همه اقوام بوجود آمده به گونه ای که گردشگران در فضای اجتماعی شهرکرد احساس غربت نمی کنند. به لحاظ وضعیت اقلیمی و جغرافیایی، شهرکرد بعنوان بام ایران و مرتفع ترین مرکز استان شناخته شده است و از این ظرفیت نیز جهت میزبانی بسیاری از رویدادهای ورزشی استفاده شده است. یکی از اقدامات سازمان که در چند سال گذشته همزمان با فرارسیدن عید نوروز و ورود مسافرین نورزوی به شهر شهرکرد،بسیار مورد توجه قرار گرفته است، فعال سازی اکیپ های استقبال از مسافرین بوده که با ایجاد گذرهای فرهنگی، هنری، برپایی جشن ها و کاروانهای شادی، اجرای نمایش های خیابانی، با تکیه بر آداب و رسوم و فرهنگ بومی شهر، اقدام به آماده سازی شهر و ایجاد یک فضای اجتماعی و استقبال کننده از نوروز می نمایند و تاثیر مطلوبی در بین مسافران به شهرکرد داشته است.
گردشگری یکي از مهمترین صنایع توسعه پایدار در هر جامعه
وی در ادامه گردشگری را به عنوان یکي از مهمترین صنایع توسعه پایدار در هر جامعه ای دانست و اظهار داشت: تمرکز بر جنبه های مختلف صنعتگردشگری، همراه با برنامه ریزیهای مدیریت محلي و ملي هر جامعه ای، نقش بسیار بااهمیتي در فرایندهای بین المللي و ملي هر جامعه ای ميتواند ایفا کند. همچنین گردشگری شهری علاوه بر تاثیرات مثبتيکه بر اقتصاد شهر، معیشت شهروندان، توسعهکسب وکارهای خرد و بهبود وضعیت زیرساختهای شهری دارد، ميتواند به عنوان یکي از منابع درآمدهای شهرداری، در اقتصاد شهر، نقش اساسي ایفا نماید.
مهندس جلالی بیان داشت: مطالعات جهاني نشان داده که بخش گردشگری، روز به روز گسترده تر میشود که حتي در شرایط بحران اقتصاد جهاني نیز از رونق خوبی برخوردار ميباشد.
رییس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری شهرکرد اقتصاد گردشگری را شامل سه گروه دانست که هر یک اهداف خاص خود را دنبال ميکنند. اولینگروه گردشگران هستند که به در تلاش برای به دست آوردن منافع رواني ناشي از تجربه مسافرت های خود هستند . دومینگروه بنگاههای عرضه کننده کالا و خدمات مربوط به گردشگران بوده که در پی سود بیشتر هستند و بالاخره سومین گروهشهرداری میزبان استکه درپي بیشینه نمودن منافع اولیه و ثانویه ناشي از مخارجگردشگری درحیطهقلمرو خود هستند. وی در ادامه افزود: غالبا این سهگروه به طور سازگاری همسو هستند و این همسویي شرط اصلي شکوفایي اقتصادگردشگری دریک شهراست و اگراهداف این گروهها باهم هماهنگ نباشد امیدکمي به شکوفایيگردشگری در بلندمدت وجود دارد در همین راستا سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد با علم به اهمیت موضوع، چشم انداز روشنی را در مورد صنعت گردشگری در شهر شهرکرد متصور است و در برنامه ریزی کلان خود جهت توسعه اقتصاد گردشگری شهری، این رویکرد را در پیش گرفته است:
-تاکید بر برنامه ریزی اجتماعي- اقتصادی- فرهنگي خدماتي به گردشگران شهری به صورت مستمر نه فقط در زمانهای خاص ازسال، با همکاری بخشهای مختلف مدیریت اجرایي شهر و میراثفرهنگي
– تاسیس و بازسازی مجموعه های گردشگری، تفریحي در حوزه شهر و حومه شهر با مشارکت بخش خصوصي و حکومتي یا دولتي
- برپایي نمایشگاهها متنوع، المپیاد های مختلف(ملي- منطقهای- بین المللي(، همایشهای ملي و بین المللي ومنطق های. استفاده ازفرصتهای مناسب در زمان این فعالیتها برای معرفي جاذبه های گردشگری شهری
-ارایه نیازمندیهای متنوع اجتماعي، فرهنگي، اقتصادی، خدماتي بهگردشگران در قالب شیوه های متنوع اطلاع رساني.
-تقویت مشارکت بخش خصوصي و شهروندان در جهت رشد بخشهای مختلف گردشگری شهری
-احیا و بازسازی جاذبه های تاریخي، فرهنگيشهر و توسعههمه جانبه میراثشهری
-توسعهگسترش فضاهای مدرن چون بسط مراکز فرهنگي، تاتر- سینماها،کنسرتهای(ملي- منطقهای- محلي)، میادین نمادینشدهشهر و...
-همکاری جهت گسترشکیوسکهای اطلاعاتيگردشگری در نقاط مختلف شهر در طي سال
-ایجاد تغییر نگرشهای مسئولان وشهروندان نسبت بهگردشگران شهری، برای جذب پایدارتوریسمشهری از طریق آموزشهای فرهنگی
-بکارگیری آموزش های فرهنگ شهروندی مناسب برای حل مشکلات گردشگری و کنترل معضلات کنترلترافیک- تخریب فضای سبز- عدم امنیتگردشگر و...
-طراحي وبلاگها، سایتهایگردشگری مجازی، رسانه اختصاصي به معرفي جاذبه های گردشگری از جمله توریسم شهری به صورت محلي- منطقهای- ملي وبین المللي.
-حمایت از مشارکت بخشخصوصي- انجمنها وسازمانهای مردم نهاد درقالب ارائهدستاوردها- فعالیتهای فرهنگي محلي به گردشگر شهری.