علی موذنی - با توجه به پتانسیل بالای علمی و آنچه باعث تولید علم در سطح آموزش عالی می گردد؛ پژوهش و تحقیق توسط دانشجویان مراکز آموزش عالی انجام می شود و محوریت ارزیابی براساس پژوهش توسط اساتید می باشد ولی نکته ای که غیر اخلاقی و یک ناهنجار محسوب می گردد؛ سوء استفاده و قرار گرفتن تحقیق در پایان نامه های اساتیدی که درحال خواندن دکتری و یا کارشناسی ارشد و چاپ و استفاده از تحقیق و چاپ آن بدون اجازه مولف نخست می باشد.
اگرچه در کشورمان طبق قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان طبق ماده یک این قانون، به مولف و مصنف و هنرمند «پدید آورنده» و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید می آید، بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد آن به کار رفته «اثر» اطلاق می شود. و همچنین ماده دو همین قانون کتاب، جزوه و نمایشنامه و هر نوشته دیگر علمی و فنی و ادبی و هنری و دیگر آثار به هر شکلی مورد حمایت قانون بوده و طبق ماده 23: هرکس تمام یا قسمتی از اثری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به نام پدید آورنده بدون اجازه او و یا عامداً به شخص دیگری غیر از پدید آورنده نشر یا پخش و یا عرضه نماید به حبس تأدیبی، از شش ماه تا یکسال محکوم می شود. حال با وجود در نظر گرفتن چنین قوانینی شاهد تخلف و ارتکاب چنین جرایمی هستیم و مسئولین ذیربط بی تفاوت از کنار آن عبور می کنند. این در حالی است که فضای آموزش عالی کشور پیشانی جامعه ای فرهیخته، شبه روشنفکر و روشنفکر می باشد، غیر اخلاقی است که استاد اثر دانشجوی محقق را به نام خود و بدون کسب اجازه از مولف به چاپ رسانده و از طریق فروش آن اعتبار و به مدارج عالی برسد و گویی استاد مثل ارباب می باشد و دانشجو رعیت!
می توان اذعان کرد این مصداق "سرقت ادبی" است که بصورت یک ناهنجار علمی، وجه زشت خویی را تداعی می نماید و اگر دانشجویی صرفاً بدنبال اخذ نمره از واحد درسی باشد؛ از ترس مردود شدن توسط استاد، لب به اعتراض نمی گشاید و اگر چنین نمود؛ طبق آنچه می توان مشاهده و به گواهی گرفت، مورد غضب و کم لطفی استاد قرار می گیرد و اگر قید مردود شدن را نیز در نظر نگیرد، فریادش به جایی نمی رسد و دانشجو دل سرد از تحقیق سرخورده و مغموم، خود را مظلوم و قربانی و به استعمار رفته می بیند.
امید است این کوتاه، مسولین آموزش عالی و همچنین اساتید محترم را نسبت به حقوق صاحب اثر واقف و با توجه به سطح بالای تولید علم در کشور و اساتید شریف و زحمت کش این مرز و بوم را متعهد نماید و به دانشجویان محقق به عنوان صاحب یک اثر، رفتار بهتری را تعلیم دهند.