• جمعه 15 تير 1403
  • الجمعة 29 ذو الحجة 1445
  • Friday 05 July 2024
اجتماعی

زاینده رود من کو !؟

   31 مرداد 1395  357

احتساب - لیلا ایزدی- روز‌های بی‌آبی و خشکی زاینده‌رود اصفهان به سرعت طی می‌شود و هنوز که هنوز است یک درمان قطعی برای زنده‌رود تجویز نشده است و امروز مردم اصفهان احیای زاینده‌رود را از که باید مطالبه ‌کنند؟

 هنوز طنین آوای دل‌انگیز «به اصفهان رو، که تا ببینی بهشت ثانی» از استاد تاج در جای‌جای اصفهان به گوش می‌رسد، ترانه‌ای که سال‌ها مردم این دیار با آن خاطرات خوب و خوشی را سپری کرده‌اند؛ اما طی سال‌های گذشته اصفهان و زاینده‌رودش در حسرت آب است تا دوباره زنده شود و معنای آوای به «اصفهان رو» تجلی یابد.

دو آهنگ « به اصفهان رو» و «زاینده‌رود من کو» تراژدی و قصه غریبانه آنچه بر سر اصفهان در دهه‌های اخیر آمده است را روایت می‌کند، روایتی که حال و هوای دو دوره متفاوت این دیار کهن و تاریخی را که روزگاری به «نصف جهان» و «بهشت ثانی» زبان به زبان می‌چرخید با نوای آهنگ‌های متفاوت توسط دو خواننده اصفهانی بازگو می‌کند.

ترانه به «اصفهان رو» تصنیفی از استاد تاج اصفهانی است که با ریتمی شاد، مردم را یاد اصفهانی پر از شادی، نشاط، سرسبزی، زندگی و حیات می‌اندازد و نوای این آهنگ نه تنها برای تمام مردم ایران دل‌انگیز است بلکه مردم اصفهان را به این فکر فرو می‌برد که آیا باز می‌شود این شهر را سرشار از نشاط و شادابی ببینند؟

 هنوزم که هنوز است، گوشه گوشه‌های این شهر کهن و پر آوازه، یادآور روزهای سرسبزی و سرزندگی است و مردم این دیار هنوزم به این امید در کوچه پس کوچه‌های آن قدم می‌زنند که شاید باز هم سرزندگی و حیات به اصفهان بازگردد و دوباره طنین آوای به «اصفهان رو» در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های اصفهان بپیچد.

اما بعد از سال‌های سال زمانی فرا رسید که زاینده‌رود اصفهان خشک و بدون آب شد، نشاط و شادابی گذشته از اصفهان رخت بربسته، کشاورزی و کشت و کار از رونق افتاده،  قریب به یک دهه است نفس‌های زاینده‌رود به شمارش افتاده و به سختی نفس می‌کشد، پل خواجو و سی‌وسه‌پل هم این روزها را باور ندارند و احساس غربت و شرم می‌کنند.

این روزها در آستانه سفر احتمالی رییس‌جمهور و هیات دولت به اصفهان قرار داریم و احیای رودخانه زاینده‌رود مهم‌ترین خواسته مردم از رییس‌جمهور است، رییس‌ جمهوری که در اواسط امسال عنوان کرد که با تمام وجود بر زاینده‌رود حساسیت دارد اما این تنها حساسیتی بیش نبود و هنوز که هنوز است، زاینده‌رود اصفهان با مشکلات بی‌آبی دست‌ و پنجه نرم می‌کند.

روزهای بی‌آبی و خشکی زاینده‌رود اصفهان به‌سرعت طی می‌شود و هنوز که هنوز است یک درمان قطعی برای زاینده‌رود اصفهان تجویز نشده است و امروز مردم اصفهان احیای زاینده‌رود را از رییس‌جمهور مطالبه می‌کنند.

امیدواریم که سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به اصفهان دستاوردی برای اصفهان داشته باشد و این دستاورد مرهمی بر زخم‌های مردم اصفهان باشد تا بیش از این زاینده‌رود را خشک و بی‌روح نبینند.

 

امیدواریم که زاینده‌رود دوباره جان بگیرد تا دوباره به‌جای زاینده‌رود من کو؟ تصنیف «به اصفهان رو» استاد تاج در کوچه‌ پس‌ کوچه‌های نصف جهان بپیچد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پیشنهاد سردبیر

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

قیمت ارز

قیمت طلا

قیمت سکه

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس