• شنبه 29 ارديبهشت 1403
  • السبت 11 ذو القعدة 1445
  • Saturday 18 May 2024
یادداشت

دشمن دوست نما را نتوان کرد علاج...!

   05 مهر 1395  326

حبیب صادقی- "ممانعت ها و لجاجت ها در آینه" عنوان یادداشتی بود که نگارنده به سال 1383 و در باب ماهواره و کیفیت و کمیت آن نگاشت و به لطف استادان منتشر شد؛

در آن یادداشت در مورد چالش های پیش روی حکومت و علی الخصوص صدا و سیمای جمهوری اسلامی بسیار سخن گفته شد و در نهایت منتج به این مهم گردید که «قسم ... و دم خروس در این برخورد متناقض مصداق» رطب خورده کی منع رطب کند است.

دیگر آنکه بایستی از قافله تکنولوژی و مقابله فرهنگی با فرهنگ های مهاجم عقب نماند که مردم این دیار خود هوشیار و تشنه دستیابی به جدیدترین ها حتی در «مدیا» یا «رسانه» هستند پس چون آن امری بدیهی و فعلیت یافته می نماید نهی فعلیت مذکور اقرار به زدن خویش به آن چیز دیگر است و ارایه بهترین ها برای مقابله با هجوم فرهنگی اغنی برنامه های داخلی است!

امروز و در زمان حال سخن همان است که گفته شده و حتی های متاملانه تر از قبل؛ زیرا حساسیت این زمان ایجاب آن می کند که با فراگیری و به کارگیری سواد رسانه ای بتوان به آن مطلوبی که مدنظر روشن بینان است رسید.

در این راستا و در تکمیل نگاشته های پیشین جای چند نکته خالی می نماید و آن اینکه:

متاسفانه صدا و سیما در غنی سازی برنامه ها و ترغیب مخاطب های مختلف همچنان ضعیف عمل می کند این مساله حتی دامان بخش های مختلف خبری را نیز گرفته تا به آنجا که کمتر یک گزارش خبری خوب و مفید قابل پخش از آنجا دیده می شود و این در جای خود فاجعه ای است عظیم؛ چون مخاطب به جای اغنا شدن با شبکه های «بی استخوان» داخلی با شبکه های «قوت دار» خارجی مانوس و این نتیجه چیزی جز شرمساری برای صدا و سیمای داخل نیست. شاهد مدعا آمارهای رسمی گرفته شده از گروه های آماری در سطح جامعه...!

دیگر آنکه؛ دیرزمانی است شبکه های فارسی زبان خارجی به صورت گسترده فعالیت خود را انجام می دهند و در این بین به منظور ارتزاق از «شیر آدم» تا «جان مرغ» را نیز به مشتریان داخلی در ایران عرضه می کنند. در این راستا بارها و بارها شعارهایی از مسوولان مبنی بر مقابله با خریداران و فروشندگان کالا و ارایه کننده تبلیغ و درخواست کننده آن شنیده ایم که مثل خیلی از گفته های دیگر ایشان بی مغز و خالی از عمل نمایان گشته. اما بهتر از این ها ترغیب مردم توسط یکی از این شبکه ها به خرید کالاهای ایرانی است که این دیگر از همان کارهای معرف عمل روباه است در «تخم گذاری یا بچه آوری»!

مدیران این رسانه مدتی است در اقدامی جالب مبادرت به تبلیغ کالاها و برندهای مشهور ایرانی کرده اند که بنا به موارد مشروح با بسیاری از هنجارها و سیاست های فرهنگی، اقتصادی ملی کاملا در تضاد است. جالب تر از آن اینکه در جهت انجام این امر که توسط کانال تلویزیونی فارسی با مدیریت رابرت مرداک انجام می پذیرد هیچ یک از صاحبین برندهای فوق اقدام مذکور را تقبیح نکرده و به گونه ای همراه جریان به همان سمت که رسانه می خواهد می روند و شاید هم حضرات با حضرت اجل معروف دیر زمانی است که از یک کوزه آب می نوشند و ریشخند خاص طبقه خاص بر عام را می زنند!

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس