به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، گسترده شدن خدمات این خودروها در حمل و نقل شهری آنهم در زمانی اندک، در روزهای اخیر واکنش هایی را از سوی مسوولان شهری و کشوری همراه داشته و حال که خدمتی ارزان قیمت برای ارایه پیدا شده و مردم از آن راضی هستند، دستاندازهایی از سوی مسوولان برای توقف حرکت تاکسی های موبایلی ایجاد شده است. یک روز سازمان تاکسیرانی، یک روز اتحادیه اتومبیل کرایه و حالا هم وزارت صنعت، فعالیت این آژانس ها را زیر سوال برده و یا خواهان برخورد با آنها هستند و یا ایرادات قانونی می گیرند.
در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به منتقدان اسنپ و تپسی اعلام کرد: «نمیتوانیم به سبک 20 سال پیش زندگی کنیم... و در مورد تقابل با فناوریهای جدید در حوزه تاکسی و حمل و نقل با ذکر یک مثال توضیح داد: «در گذشته زمانی که قرار بود مراکز خرید بزرگ در دنیا راهاندازی شود، بسیاری از فروشگاههای کوچک نگران بودند و به تشکیل آنها اعتراض میکردند؛ چون فکر میکردند ایجاد این مجموعههای بزرگ، کسب و کار آنها را با ضرر روبرو خواهد کرد. اما بعدها تجربه ثابت کرد که هر یک از آنها مشتریان خاص خود را دارند؛ پس از آن بود که رقابت بین این دو نوع کسب و کار به وجود آمد و مردم از این فضا استفاده کردند.» واعظی تاکید کرد: «حالا همین داستان برای اپلیکیشنها و ابزارهای مدرن رخ داده است. ما نمیتوانیم ابزارهای نوین را در اختیار داشته باشیم، اما به سبک 20 سال پیش زندگی کنیم. به همین خاطر لازم است از این فناوریها در بخشهای مختلف زندگی از جمله کشاورزی، صنعت، سلامت و دیگر حوزههای مرتبط با زندگی انسان استفاده کنیم.
محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم، از فعالیت این نرمافزارها تمامقد دفاع کرد؛ قیمت پایین و دسترسی آسان این نرمافزارها در دو، سهسالی که از آغاز فعالیت آنها میگذرد، در فراگیری و افزایش کاربرانشان نقش مهمی داشته است؛ اما از آن سو آژانسهای قدیمی و تاکسیهای شهری که کسبوکارشان با رکود مواجه شده، دل خوشی از رقیب پرانرژی و محبوب ندارند.
به همین دلیل بود که در این مدت زمزمههای زیادی مبنی بر مخالفت و تلاش برای تعطیلی آنها به گوش میرسید.
از میان همه خدمات اینترنتی که در این سالها همه ما تجربه کردهایم، اندک مواردی مورد استقبال عمومی قرار گرفته و اصلا با همین اقبال عمومی معروف و همهگیر شدهاند.
میثم مظفر، رییس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران نام «آژانسهای موبایلی» را روی این شیوه سفر گذاشت و گفت: قانون صراحتا اعلام کرده است که باید حملونقل درونشهری اعم از آژانسهای خودرو و تاکسیها زیر نظر شهرداری تهران فعالیت کند.
متاسفانه امنیت این آژانسهای اینترنتی به چالش کشیده شده است و هیچکس پاسخگوی امنیت و تایید صلاحیت اینگونه خودروها نیست و باید پلیس و دیگر ارگانهای امنیتی به این مساله ورود کنند.
مازیار حسینی، معاون ترافیک شهردار تهران که موافقت ضمنی خود را با فعالیت این اپلیکیشن اعلام کرده است، درعینحال تاکید کرد: «تاکنون این مراکز اقدامی برای دریافت مجوز نداشتند، بااینحال به دلیل رعایتنکردن ضوابط مانند تایید هویت نشدن رانندگان و همچنین نامشخصبودن وضعیت خودروها با دلنگرانیهایی نیز مواجه هستیم و باید این فعالیت ضابطهمند شود».
دراینمیان، ارسلان فرهادکوهی، یکی از مدیران اسنپ در پاسخ به «شرق» به شکلی تلویحی تایید کرد یک جریانسازی خاص در چند ماه گذشته سعی در ایجاد ابهام و بیاعتمادی نسبت به این استارتآپ داشته است.
فرهادکوهی با رد این خبر که «گفته میشود در این مدت اختلالی در آدرسیابی و نقشههای آنلاین اسنپ ایجاد شده است»، گفت: هیچ اختلالی نداشتهایم و سرویس نقشهخوانی اسنپ کاملا داخلی است و از تجهیزات داخلی هم استفاده میکند و بههمیندلیل مشکلی در تامین امنیت و بهروزرسانی و خدماتدهی آن نداریم.
او درعینحال یک خبر دیگر هم داد و گفت: در حال بررسی شرایط رفتن اسنپ به شهرهای دیگر، از جمله استان البرز هستیم.