• سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
  • الثلاثاء 22 شوال 1445
  • Tuesday 30 April 2024
اجتماعی

آینده هوش مصنوعی: فردا ممکن است چگونه باشد

   07 تیر 1402  1913

احتساب – ترجمه زینب هاشمی – نویسنده نیکیتا دوگال – AIیک زمینه جدید است که اکنون به عنوان "AI ضعیف" (به دلیل محدودیت ها) شناخته می شودبا این حال، ایجاد AI قوی آینده هوش مصنوعی است من در حال حاضر فقط می‌توانم انسان‌ها را در چند مهارت خاص شکست دهم، اما اعتقاد بر این است که در آینده، AI می‌توانم انسان‌ها را در تمام کارهای شناختی شکست دهمبدون شک پیامدهای مثبت و منفی خواهد داشت.

رشد هوش مصنوعی

قبل از کاوش در آینده AI، مهم است که ابتدا درک کنید که هوش مصنوعی چیست و در حال حاضر کجاست. هوش مصنوعی توانایی ماشین‌ها یا ربات‌های کنترل‌شده توسط کامپیوتر برای انجام وظایفی است که با هوشمندی مرتبط هستند. در نتیجه، AI شاخه‌ای از علم کامپیوتر است که هدف آن ایجاد ماشین‌های هوشمندی است که می‌توانند رفتار انسان را بازسازی کنند.

AI را می توان بر اساس قابلیت های آن در سه دسته طبقه بندی کرد:AI باریک: قادر به انجام هوشمندانه وظایف خاص است AI اکنون در یک مرحله محدود است.

Generаl AI: Artifiсiаl Generаl Intelligenс یا AGI، اصطلاحی است که به ماشین هایی اطلاق می شود که می توانند هوش انسانی را تقلید کنند.

Super AI: Super AI به AI خودآگاه اشاره دارد که دارای ویژگی های شناختی برتر از انسان است. این سطحی است که در آن ماشین‌های با توانایی‌های شناختی می‌توانند هر کاری را که یک انسان می‌تواند انجام دهد.

در این زمان، AI به عنوان AI باریک یا AI ضعیف طبقه بندی می شود، که فقط می تواند کارهای ویژه انجام دهد. خودروهای خودران، تشخیص صدا، و سایر فناوری‌ها چند نمونه از آن هستند .

آینده هوش مصنوعی 10 سال پیش چگونه بود؟

AI برای چندین دهه ترس و هیجان را برانگیخته است، حتی قبل از اینکه این عبارت ساخته شود، زیرا انسان ها در نظر داشتند ماشین هایی را در تصویر خود توسعه دهند. این تصور که مصنوعات هوشمند باید اشیایی شبیه انسان باشند، اکثر ما را نسبت به حقیقتی که AI برای مدتی طولانی به دست آمده است کور کرده است. در حالی که در انجام فعالیت‌های انسانی مانند شطرنج در زمینه‌های مختلف، موفق شده‌اند.

سپس، برای سازماندهی و تشخیص تقلب کارت اعتباری، سیستم‌های مبتنی بر قانون یا «کارشناس» به فناوری اصلی تبدیل می‌شوند. به طور مشابه، روش‌های ML مانند الگوریتم‌های ژنتیک مدت‌هاست که برای انجام مشکلات دشواری مانند زمان‌بندی، و شبکه‌های عصبی بسیار زیاد مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما همچنین برای کنترل و نظارت اساسی صنعتی.

روش‌های احتمالی و بیزی انقلابی در یادگیری ماشینی در دهه 1990 ایجاد کردند و راه را برای برخی از پرکاربردترین فناوری‌های هوش مصنوعی امروزی ، مانند جستجوی کامل، باز کردند. این قابلیت جستجو شامل توانایی انجام تجزیه و تحلیل معنایی متن خام است که به کاربران وب این امکان را می دهد تا محتوای مورد نظر خود را در بین میلیاردها صفحه وب به سادگی با تعداد کمی تایپ کنند ، 2007) .

تکامل هوش مصنوعی

بنیانگذار علوم کامپیوتر، آلن تورینگ، در سال 1947 اظهار داشت که قبل از پایان قرن، استفاده از کلمات و عقاید آگاهانه عمومی به قدری تغییر می کرد که می توان بدون انتظار بحث در مورد تفکر ماشینی صحبت کرد. دور از ذهن نیست اگر ادعا کنیم که او درست گفته است. به دلیل ماهیت اکتشاف، جایی که چیزهای پیش از این غیرقابل تصور عادی می شوند و کهنه جای خود را به جدید می دهد، تقریباً غیرقابل درک است.

عبارت "هوش مصنوعی" اولین بار در دهه 1950 مورد استفاده قرار گرفت، حتی اگر ایده ماشین های فکری قرن ها قدمت داشته باشد، حتی در اسطوره ها و افسانه ها. از آن زمان تا کنون، فناوری هوش مصنوعی به جهات مختلفی پیشرفت کرده و تغییر کرده است، مانند کاربردهای آن.

مطالعه شبکه های عصبی بر تاریخچه هوش مصنوعی از دهه 1950 تا 1970 غالب بود. کاربردهای یادگیری ماشینی در سه دهه بعد، از دهه 1980 تا 2010 شروع به ظهور کردند. یادگیری ماشینی به دلیل مطالعه مداوم، افزایش علاقه و کاربرد گسترده، ایده ظریف تری از یادگیری عمیق را به وجود آورده است. علاوه بر این، با باز شدن فصل‌های جدید هر سال، تحقیقات اولیه در مورد جهش هوش مصنوعی به ناشناخته‌ها بیشتر به یک جهش ایمان تبدیل شده است.

آینده هوش مصنوعی

صنایع بهداشتی

هند 17.7 درصد از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده است که آن را به دومین کشور بزرگ پس از چین از نظر توسعه تبدیل می کند. همه شهروندان کشور به امکانات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند. این به دلیل کمبود پزشکان واجد شرایط، زیرساخت های ناکافی و سایر عوامل است. برخی از افراد قادر به دسترسی به پزشکان یا بیمارستان ها نیستند.

حتی اگر نزد پزشک نروید، من می‌توانم بیماری‌ها را بر اساس علائم با خواندن داده‌های یک گروه تناسب اندام یا تاریخچه پزشکی فرد، تجزیه و تحلیل وضعیت، و پیشنهاد دادن به راحتی تشخیص دهم.

پذیرندگان از پذیرش هوش مصنوعی در آینده در صنعت مراقبت های بهداشتی سود زیادی خواهند برد. تمرکز اصلی صنعت مراقبت های بهداشتی به عنوان یک کل جمع آوری داده های دقیق و مرتبط در مورد بیماران و کسانی است که وارد درمان می شوند. در نتیجه، هوش مصنوعی برای انبوه داده های صنعت مراقبت های بهداشتی مناسب است. علاوه بر این، چندین برنامه کاربردی برای هوش مصنوعی در صنعت مراقبت های بهداشتی وجود دارد.

هوش مصنوعی به راحتی قابل توسعه، سازگاری و اعمال در بسیاری از فرآیندهای تجاری است. وقتی به یاد بیاوریم که هوش مصنوعی فقط یک برنامه کامپیوتری است، ممکن است شروع به درک استفاده احتمالی از این فناوری کنیم. به دلیل توانایی آن در ارائه اطلاعات به مشاغلی که قبلاً فاقد آن بودند، هوش مصنوعی در مقیاس بزرگی مورد استفاده قرار می گیرد.

AI در آموزش

سطح تحصیلات دریافت شده توسط جوانان، تعیین کننده پیشرفت کشور است. ما می بینیم که در حال حاضر تعداد زیادی دوره در AI وجود دارد. با این حال، AI مدرسه سنتی را در آینده تغییر خواهد داد. صنایع تولیدی دیگر نیازی به نیروی کار ماهر ندارند، زیرا ربات ها و فناوری عمدتاً آنها را جایگزین کرده اند.

سیستم آموزشی این امر را دارد که بسیار مؤثر و متناسب با شخصیت و توانایی های یک فرد باشد. این امر باعث می‌شود که دانش‌آموزان درخشان‌تر بدرخشند، و همچنین برای دانش‌آموزان سخت‌گیر، مهارت‌های بهتری را فراهم می‌کند. از یک سو، آموزش صحیح تر ممکن است افراد و ملت ها را تقویت کند و آموزش های نادرست می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.

AI در امور مالی

وضعیت اقتصادی و مالی هر کشوری به طور مستقیم با کمیت رشد آن مرتبط است. از آنجایی که AI عملاً در هر صنعتی بسیار قوی است، برای بهبود سلامت اقتصادی کشور و سلامت اقتصادی یک کشور دارای اهمیت زیادی است. الگوریتم AI در حال حاضر در مدیریت صندوق های سهام به کار گرفته شده است.

هنگام تعیین رویکرد اولیه برای رسیدگی به وجوه، یک سیستم AI می تواند تعداد زیادی متغیر را در نظر بگیرد. این امر از یک ناظر انسانی پیشی خواهد گرفت. در دنیای مالی ، تاکتیک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قرار است تجارت سنتی و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را مختل کند. ممکن است برای سازمان‌های مدیریت صندوقی که نمی‌توانند چنین امکاناتی را تهیه کنند، فاجعه‌بار باشد و می‌تواند تأثیر بزرگی در تجارت داشته باشد، زیرا این انتخاب‌ها به سرعت و سریع انجام می‌شوند. رقابت در هر زمان شدید و پرتنش خواهد بود.

انتظار می رود مشاوران روبوی آینده که توسط هوش مصنوعی هدایت می شوند، در بخش مالی رایج تر باشند. به عنوان مثال، تحقیقات جدید Wealthramp نشان می دهد که Millennials چشم انداز هدفمندتر و مبتنی بر فناوری از آینده راهنمایی مالی دارند. به گفته Wealthramp، یک سوم از سرمایه گذاران با ارزش خالص بالا، "از مشاوران Robo و ابزارهای دیجیتال برای اجرای سرمایه گذاری استفاده می کنند." مشاوره Bionic یکی دیگر از صنایع رو به رشدی است که محاسبات رایانه ای را با شهود انسانی ترکیب می کند تا ارتباطات مشتری را به طور مؤثرتر از هر یک از آنها به تنهایی بهبود بخشد.

هوش مصنوعی در امنیت نظامی و سایبری

فن‌آوری‌های نظامی با کمک هوش مصنوعی، سیستم‌های تسلیحاتی خودکاری را ایجاد کرده‌اند که نیازی به تجهیزات ندارند، که در نتیجه امن‌ترین راه برای بهبود امنیت کشور است. در آینده نزدیک، ممکن است شاهد ارتش رباتی باشیم که به اندازه یک سرباز/فرمانده باهوش است و قادر به انجام وظایف مختلف است.

روش‌های با کمک AI کارایی مأموریت را بهبود می‌بخشند و در عین حال ایمن‌ترین اجرا را نیز تضمین می‌کنند. عنصری که در مورد سیستم های مجهز به AI کمی نگران کننده است، این است که الگوریتمی که انجام می دهد کاملاً قابل توضیح نیست. مسئله کلیدی در اینجا AI قابل توضیح است، زیرا شبکه های عصبی عمیق سریعتر رشد می کنند و به توسعه خود ادامه می دهند. وقتی تکنولوژی به اشتباه بیفتد یا تصمیمات درستی بگیرد، ممکن است عواقب فاجعه باری داشته باشد.

حمل و نقل

اگر فکر می کنید وسایل نقلیه خودران چیزی در آینده است، دوباره فکر کنید. خودروهای هوشمند در حال حاضر وارد بازار شده اند. در سال 2015 فقط 8 درصد از خودروها و سایر وسایل نقلیه دارای فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی بودند، اما پیش بینی می شود تا سال 2025 این درصد به 109 درصد برسد. در حال حاضر، خودروهای متصل در صنعت خودروسازی رایج هستند. این خودروها دارای سیستم‌های پیش‌بینی هستند که به طور قابل اعتمادی رانندگان را از خرابی قطعات یدکی احتمالی، دستورالعمل‌های مسیر و رانندگی، رویه‌های پیشگیری از بلایا و اضطراری و موارد دیگر مطلع می‌کنند. تا سال 2020، خودروهای متصل با اتصالات و شبکه های بی سیم داخلی استاندارد صنعت خواهند بود. معرفی نمونه های اولیه خودروهای خودران نیز به تدریج در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

تبلیغات

سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی به‌طور مؤثری کمپین را با دسترسی به داده‌های تاریخی تکرار می‌کنند و نتایج دقیقی را به جای سرمایه‌گذاری هزاران دلاری روی یک کمپین ارائه می‌کنند تا ببینند آیا این کمپین به نفع گروه خاصی از مخاطبان هدف است یا خیر. این امر با دادن مکان امن به شرکت ها و برندها برای سرمایه گذاری وجوه خود، بازاریابی را متحول می کند. ابزارها و رویکردهای تحلیل احساسات هوشمند ممکن است دسترسی به مشتریان بالقوه را ساده‌تر کند، سرنخ‌ها ایجاد کند و آنها را به فروش تبدیل کند، سهم بازار محصول جدید را قبل از عرضه تعیین کند و تحقیقات رقابتی را انجام دهد.

تاثیر هوش مصنوعی

بهره وری هوش مصنوعی ممکن است محل کار ما را تقویت کند، که با توانمندسازی افراد برای انجام کارهای بیشتر به نفع آنها خواهد بود. از آنجایی که آینده هوش مصنوعی جایگزین وظایف خسته کننده یا خطرناک می شود، نیروی انسانی آزاد می شود تا روی کارهایی که برای آنها مجهزتر هستند، مانند کارهایی که نیاز به خلاقیت و همدلی دارند، تمرکز کنند. افرادی که در مشاغل با ارزش تری استخدام می شوند ممکن است شادتر و راضی تر باشند.

با نظارت و قابلیت های تشخیصی بهتر، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بخش مراقبت های بهداشتی را به شدت تغییر دهد. هوش مصنوعی ممکن است به موسسات پزشکی و مراکز مراقبت بهداشتی کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند و هزینه های عملیاتی را کاهش داده و در هزینه ها صرفه جویی کنند. پتانسیل برای رژیم‌های دارویی و برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی‌شده، و همچنین افزایش دسترسی ارائه‌دهنده به داده‌ها از چندین مؤسسه پزشکی، تنها چند گزینه است که زندگی را تغییر می‌دهد.

خطرات حریم خصوصی

وقتی هوش مصنوعی از طریق لنز طراحی حریم خصوصی دیده می‌شود، تفاوتی با سایر فناوری‌ها ندارد، زیرا حریم خصوصی در ایجاد فناوری هوش مصنوعی در اولویت قرار نگرفته است. برخلاف خطر ایجاد شده توسط نقض داده ها، پردازش داده های شخصی توسط هوش مصنوعی خطرات قابل توجهی را برای حقوق و آزادی های افراد به همراه دارد در حالی که به طور همزمان "عواقب" بسیار کمی برای شرکت های درگیر دارد. هوش مصنوعی چندین مشکل در حفظ حریم خصوصی ایجاد می کند، مانند: ماندگاری داده - به دلیل ذخیره سازی داده مقرون به صرفه، داده ها بیشتر از افرادی که آن را تولید کرده اند باقی می مانند.

داده‌های به‌دست‌آمده همچنین نگرانی‌هایی را در مورد حریم خصوصی و آینده کار ایجاد می‌کنند، مانند دادن آزادانه مجوز آگاهانه، امکان انصراف، محدود کردن جمع‌آوری داده‌ها، تشریح هدف پردازش هوش مصنوعی، و حتی امکان حذف داده‌ها در صورت درخواست. اما چگونه افرادی که داده‌هایشان جمع‌آوری شده است، احتمالاً به دلیل یک اثر سرریز، حتی می‌دانند که اطلاعات آنها برای تماس با شرکت‌ها در مورد داده‌هایشان یا درخواست حذف آن‌ها گرفته شده است؟

افسانه ها در مورد هوش مصنوعی پیشرفته

یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی همه یکسان هستند. همه سیستم‌های هوش مصنوعی «جعبه‌های سیاه» هستند، در حالی که درک سیستم‌های غیر هوش مصنوعی بسیار آسان‌تر است. داده هایی که سیستم های هوش مصنوعی برای یادگیری استفاده می کنند تعیین می کند که چقدر خوب هستند. سیستم های هوش مصنوعی ذاتا ناعادلانه هستند. هوش مصنوعی جایگزین کار انسان خواهد شد. هوش مصنوعی بیشتر شبیه انسان می شود.

هوش مصنوعی و آینده کار

اگر به این فکر می‌کنید که هوش مصنوعی چگونه آینده را تغییر می‌دهد، آیا می‌دانید که روبات‌ها احتمالاً برای استخدام شما نمی‌آیند، حداقل هنوز، بنابراین می‌توانید برخی از نگرانی‌های خود را برطرف کنید؟

با توجه به نحوه ارائه هوش مصنوعی در رسانه ها، به ویژه در برخی از فیلم های علمی تخیلی مورد علاقه ما، بدیهی است که توسعه این فناوری نگرانی هایی را در مورد احتمال اینکه روزی انسان ها در محل کار بیکار شوند، افزایش داده است. از این گذشته، بسیاری از مشاغل که قبلاً توسط دستان انسان انجام می شد، با پیشرفت فناوری، مکانیزه شده اند. منطقی است که نگران باشیم که توسعه رایانه‌های هوشمند ممکن است آغاز پایانی برای اشتغال باشد که ما می‌شناسیم. اما نکن! مشاغل همچنان برای همه شما وجود خواهد داشت. این پاسخ اساسی به آینده هوش مصنوعی است.

منبع؛ https://www.simplilearn.com/

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس