• شنبه 29 ارديبهشت 1403
  • السبت 11 ذو القعدة 1445
  • Saturday 18 May 2024
یادداشت

اصل پنجاهم قانون اساسی؛ آری یا نه!؟

   13 مهر 1395  272

حبیب صادقی- اینکه در اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت محیط زیست وظیفه عموم تلقی می شود که در آن حرفی نیست و اینکه شاید خیلی از هموطنان و مسوولان نظام بارها این قانون را خوانده و بی تفاوت از کنار آن رد شده اند؛ اصلا جای انکار ندارد.

خوشبختانه قانون مذکور تقریبا جامع بوده و عمده مشکل در این جا طریقه مواجهه قوه مجریه با آن است. وقتی اجرایی ترین قوه در نحوه نگرش به قوانین کوتاهی نماید نباید جای شک و شبهه ای در عدم برخورداری صحیح از قوانین توسط ایشان و مردم داشته باشیم. اینکه هر دولت به منظور حصول نتایج سریع؛ نسج صریح قانون را به نفع خود و به گونه های خاص تغییر می دهد باز هم حقیقتی است قابل کتمان که متاسفانه در دُوَل مختلف و به شیوه های مشخص انجام پذیرفته و این بی در و پیکریِ نگرشی و اجرایی، صدمات غیرقابل جبرانی را تا به حال برای این مرز و بوم و آبروی نظام به همراه داشته است.

از این رو؛ تصویب قانونی به منظور التزام عملی و قطعی دولت به لوایح و تصمیمات مجلس لازم به نظر می رسد.

یا اینکه قانونی نو و کاربردی؛ نحوه نظارت بر فعالیت مجلس را بیش از پیش تشدید نموده تا نماینده های خواب زده را به وظایفشان آشنا سازد. به هر حال مجلس های قبلی بیشتر تمرکز و زمانهای مورد استیضاح خویش را صرف کارهای سیاسی و مواردی از این دست نمودند و مجلس فعلی هم بیشتر با جوانانی اداره می شود که کمتر تجربه ای در این راستا داشته  و دارند.

پس بایسته می نماید تا به گونه ای درخور به منظور جلوگیری از هدررفت ذخایر مادی و معنوی کشور ابتدا به توجیه قوای اصلی در نحوه انجام وظیفه بپردازیم و سپس به سراغ عموم مردم بیاییم؛ وقتی آب از بالا دست گل می شود انتظاری از دیگری و پایین دست نیست.

پس تا هنگامی که کار به کاردان سپرده نشود آش همان است و کاسه نیز همان...، دولت ها هم فارغ از مسایل جناحی و سیاسی کاری؛ بهتر آن است که دل به کار دهند و به جای تولید آمارهای کذایی به گونه ای عمل کنند که پس از پایان تصدی، مُهر بی مِهری به خودشان و دولت مطبوعشان نخورد و چوب دو سرطلا نشوند!

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس