• شنبه 15 ارديبهشت 1403
  • السبت 26 شوال 1445
  • Saturday 04 May 2024
سیاسی

آخرین مناظره

   06 آبان 1399  809
احتساب - کیاست– وحید ریحانی - مناظره پنجشنبه شب بین جو بایدن و دونالد ترامپ از جهات مختلف دیدنی است. اول اینکه، ترامپ از مناظره دوم با بایدن گذشت و کوشش کرد تا این مناظره پنجشنبه‌شب فقط به سیاست خارجی اختصاص پیدا کند، اما گردانندگان مناظره‌های ریاست‌جمهوری آن را نپذیرفتند. لذا این مناظره، هم سیاست‌های داخلی و هم خارجی را پوشش می‌دهد. ترامپ در سیاست‌های داخلی نه برنامه‌ای برای کنترل کرونا داشته و نه برنامه مدونی در مورد اقتصاد فلج‌شده این کشور دارد.

دوم اینکه، نظرسنجی‌ها بیشتر و بیشتر نشان می‌دهند که مردم نمی‌خواهند او انتخاب شود. امروز در ایالتی کاملا قرمز، تگزاس، بایدن توانست رای‌دهندگان را به‌طور مساوی بین خود و ترامپ تقسیم کند. هفته پیش بایدن دو درصد در این ایالت جمهوریخواه از ترامپ عقب بود. مردم به‌طور بی‌سابقه‌ای در ریختن رای‌های زودهنگام خود به صندوق‌ها در ایالات مختلف شرکت کرده‌اند.

سوم اینکه، تعداد بیشتری از فرهیختگان و طبقه الیت آمریکا ترامپ را بازنده این انتخابات می‌دانند. فوکویاما اعتقاد دارد که او سخت در این انتخابات شکست می‌خورد. این نظر اکثریت در جامعه فرهیخته آمریکاست. بسیاری هم می‌گویند که کمپین او بسیار بد و غیرحرفه‌ای اداره میشود. لذا ترامپ در زیر فشارهای بیشتری به این مناظره می‌رود.

چهارم اینکه، مسوول سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا امشب در یک خبر رسانه‌ای اعلام کرد که ایران و روسیه در حال دخالت در انتخابات آمریکا هستند. بیشترین هدف حمله، ایران و نه روسیه بود. گروهی در کانال‌های خبری مثل ام‌اس‌ان‌بی‌سی اعلام کردند که روسیه خطر اول برای انتخابات آمریکاست و امکان دارد که روس‌ها با نام ایران دست به چنین کاری زده‌اند. این اعلام خطر نتوانست بسیاری را قانع کند که ترامپ در این رابطه اطلاعات درست به مردم می‌دهد.

پنجم اینکه، خانمی که در این مناظره از هر دو سووال می‌کند، کریستین والکر، یک سیاه‌پوست و خبرنگار بسیار دقیق کانال ام‌اس‌ان‌بی‌سی است. ترامپ از این خبرنگار متنفر است؛ اولا، به‌خاطر سووال‌های بسیار دقیق و تیز او و دوم، به‌خاطر اینکه او از این کانال می‌آید. زنان خبرنگار تاکنون، بسیار بهتر از مردان در مصاحبه‌ها و مناظره‌ها ترامپ را به چالش کشیده‌اند.

مناظره‌ امشب (بامداد امروز به وقت ایران) بین دونالد ترامپ و جو بایدن، در مقایسه با مناظره پیشین، مناظره بسیار بهتری بود. ترامپ بسیار بهتر از دفعه پیش عمل کرد و بایدن هم بخاطر جو آرام‌تر مناظره، بسیار بهتر و راحت‌تر حرف‌های خود را می‌زد و برنامه‌های خود را یکی بعد از دیگری اعلام می‌کرد.

شاید نقطه عطف این مناظره آن بود که در بخش مربوط به کرونا، ترامپ گفت ما داریم یاد می‌گیریم با کرونا زندگی کنیم و بایدن بلافاصله گفت مردم دارند یاد می‌گیرند‌ با آن بمیرند.

در جای دیگری ترامپ فرمانداران دموکرات را به عدم مدیریت صحیح در زمان کرونا متهم کرد، اما بایدن گفت که برای او آمریکای دموکرات و جمهوریخواه وجود‌ ندارد. ترامپ مجددا اطلاعات فراوان غلطی در مورد کرونا داد.

دو کاندیدا در همه زمینه‌ها فرق‌های بسیار فاحشی باهم داشتند؛ اما شاید بزرگ‌ترین فرق آنها در برخورد با کرونا و اقتصاد بود. ترامپ مرتب بایدن را به چیزی به غلط متهم می‌کرد و بایدن بدون اینکه عصبانی شود، جواب او را با آرامش می‌داد و زمانی می‌گفت غلط می‌گویی.

بایدن در مورد مهاجرین و جدایی بدون سرپرست ۵۵۰ کودک که معلوم نیست والدین آنها کجا هستند، ترامپ را به بی‌اخلاقی متهم کرد. بایدن در این مناظره کاملا بر اعصاب خود مسلط بود و به‌راحتی صحبت می‌کرد. زمانی به دوربین و مردم نگاه می‌کرد و می‌گفت برای دفاع از منافع شما کاندید شده‌ام.

در مورد بیمه درمان، ترامپ کوشش کرد تا بایدن را به ایجاد یک سیستم درمانی سوسیالیستی متهم کند؛ اما بایدن به او اجازه نداد تا او موفق شود. بایدن به‌راحتی گفت ترامپ بنزین بر آتش تبعیض نژادی می‌ریزد. کلا در این مناظره مشخص شد که چه کسی بطور مشخص در زمینه‌های مختلف برنامه دارد و چه کسی فاقد برنامه مشخص برای حل بحران کرونا، اقتصاد، محیط زیست و... است. معلوم‌ بود بایدن خود را بسیار برای این مناظره آماده کرده بود.

مجری برنامه امشب، خانم کریستین ولکر، بسیار حرفه‌ای و دقیق عمل کرد. اجازه نمی‌داد که ترامپ به عادت مناظره گذشته برگردد. ترامپ آمده بود که فاصله خود را با بایدن در نظرسنجی‌ها کم کند، اما موفق نشد. بایدن آمده بود تا این فاصله را حفظ کند که در این کار موفق بود. شاید دیگر جایی برای افزایش فاصله بین این دو کاندیدا نباشد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس