• سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
  • الثلاثاء 22 شوال 1445
  • Tuesday 30 April 2024
سبک زندگی

آبفای اصفهان پیشتاز در برگزاری جشنواره‌های آبی کشور

   18 آبان 1400  6115

احتسابکیاست - اهمیت آب به‌عنوان حیاتی‌ترین ماده تضمین کننده زندگی موجودات زنده بر کره زمین بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما رشد سریع جمعیت و توسعه شهرنشینی با عدم رعایت شیوه‌های مصرف بهینه آب؛ سبب کم‌آبی رودها، خشکیدن چشمه‌ها و قنات‌ها شده است، که در این مسیر بــی‌توجهی‌ها در مصارف صحیح و تداوم روند تخریب منابـع حیات بخش آب، می‌تواند آینده‌ای بس تلخ و ناگوار را برای ما رقم بزند و چالشی جدی برای نسل‌های آینده باشد.

طی چند سال اخیر چالش کمبود آب در نصف جهان با رواج بدمصرفی منابع آبی، وضعیت اقلیم استان اصفهان را به حد تاسف باری رساند؛ که مسوولان آبفای استان با توجه به دغدغه دو دهه ای مقام معظم رهبری که بارها موضوع اصلاح الگوی مصرف و تصحیح رفتار اسراف گرایانه را هشدار داده بودند و پیرو دیدگاه های دور اندیش ایشان سال 1388را به‌عنوان سال اصلاح الگوی مصرف مطرح کردند؛ از همان سال‌ها فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی صحیح مدیریت بهینه مصرف آب را سرلوحه فعالیت‌های ارزشی خود قرار دهند.

این روزها که مساله کمبود آب به بحرانی عمومی تبدیل شده و صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی مساله‌ مهمی است و آینده ما را تضمین می‌کند؛ شرکت آبفای استان اصفهان از سنوات گذشته با آموزش روش‌های بهینه مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف در میان کودکان و نوجوانان به‌دلیل تاثیرپذیری بالای آنها در تغییر رفتار و الگوی مصرف، علاوه بر تقویت حس مسوولیت‌پذیری در آنان موجب تعمیق باورها و ترویج هنجارهای درست در مدیریت مصرف منابع آب در خانواده‌ها شده‌ است.

با عنایت به اینکه پایه و رکن اساسی فرهنگ‌سازی در هر جامعه‌ای آموزش است؛ آبفای استان دایم جشنواره‌های مختلفی را از دهه‌های گذشته طی چشم‌اندازی بلندمدت با موضوعات آموزش‌ صرفه‌جویی و اهداف ترویج بهینه مصرف منابع ‌آب در سراسر مدارس استان اصفهان اجرایی می‌کنند؛

براساس این گزارش، محسن شفیعا رییس اداره آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان درباره اینکه روابط عمومی و آموزش همگانی آبفا باتوجه به وظیفه و مسوولیت اجتماعی که برای حفظ منابع آبی و آموزش مدیریت مصرف آب در بین اقشار مختلف جوامع و انعکاس اخبار در جامعه برعهده دارد؛ همکاری و تعامل بسیار مطلوبی را در حوزه ارتباط با رسانه‌ها در پیش گرفته تا از این فرصت و همکاری ایجاد شده برای انتقال پیام‌های آموزشی مخاطبین خود استفاده کند، معتقد است؛ با توجه به گستردگی فعالیت آموزش همگانی و تنوع مخاطب که این اداره برای آموزش در جامعه با آنها روبه‌رو هست؛ توانسته روش‌‌های مدیریت مصرف آب را در شیوه‌ها و قالب‌های مختلف از پویش‌های اجتماعی تا تبلیغات محیطی رسانه‌ای، ساخت و انتشار فیلم‌های آموزشی، انواع جشنواره‌های کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، انیمیشن، موشن گرافیک، حتی چاپ و انتشار پوستر و کتاب را در رده‌های سنی مختلف و گروه‌های محتلف مرجع و هدف الگوسازی و پیاده‌سازی نماید.

وی پیرامون اینکه براساس تدوین برنامه‌های مختلف اداره آموزش همگانی آبفای استان اصفهان برای هر محدودیت سنی و هر نوع مخاطب با توجه به علم مخاطب شناسی برنامه‌های ویژه‌ و مختلفی را در قالب جشنواره‌ها و پویش‌ها از مخاطبان مهدکودک‌ها تا سنین نوجوانان، جوانان و بزرگسالان طی برنامه‌ریزی بلندمدت از سال 1386 آغاز کرده است، گفت: هدف از آموزش‌ صحیح مصرف آب در میان گروه‌های سنی مختلف؛ انتقال فرهنگ صرفه‌جویی بین این گروه‌ها است، چرا‌که مصرف بهینه منابع آبی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید این مساله حیاتی در طول سال‌های آموزش مورد توجه قرار گیرد.

مهندس محسن شفیعا جشنواره "نمایش سیمای آب" را یکی از جشنواره‌های مختص مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی ها معرفی کرد و اظهار داشت: این جشنواره در قالب تاتر و براساس نمایش‌های موزیکال که بازیکنان آن کودکان 5 تا 6 سال بود با مدیریت آشنایی با مفاهیم مصرف بهینه آب از سال 86 و 87 در دستور کار روابط عمومی اداره آموزش همگانی آبفا قرار گرفت.

وی با اعتقاد بر اینکه تمام آموزش‌ها اعم از شنیدن شعر، داستان و تاتر در زندگی آینده کودکان تاثیر مستقیمی دارد و آنها را در ترغیب حفاظت از منابع‌آبی تشویق و راهنمایی می‌کند، به جشنواره "انشاء نویسی" مختص دانش‌آموزان سوم ابتدایی اشاره نمود که در این مقطع تحصیلی با نوشتار و انشاء نویسی آشنا می‌شوند و در تمام مدارس استان اصفهان با استقبال بالایی اجرا شد و از انشا‌ءهای شاخص در زمینه آب و ترویج مصرف بهینه منابع‌آبی تقدیر شده است.

مهندس شفیعا جشنواره "روزنامه‌ دیواری بنویسیم آب بخوانیم زندگی" را یکی از جشنواره‌های پرمخاطب شرکت آبفای استان اصفهان ویژه دانش‌آموزان چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بیان کرد و افزود: این جشنواره با آغاز از سال 1386 طی چهار دوره با حضور دانش‌آموزان و بسیاری از خانواده‌های اصفهانی بر روی صحنه رفت و بسیار مورد استقبال مدارس استان قرار گرفت.  

به گفته وی جشنواره "سرود طنین آب" مختص دانش‌آموزان متوسط (راهنمایی و دبیرستان) یکی دیگر از جشنواره‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی در زمینه مفاهیم و روش‌های استفاده صحیح و بهینه مصرف آب است که طی سه دوره در این دو مقطع تحصیلی با اجرای سرودهایی در خصوص اهمیت، جایگاه و قداست آب برگزار شده است.

رییس اداره آموزش همگانی شرکت آبفای استان اصفهان برگزاری جشنواره ملی فراگیری نخستین "واژه آب" را یکی از جشنواره‌های ابلاغ شده توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور معرفی کرد و گفت: از آنجا که کودکان در بدو ورود به مدارس ابتدایی برای نخستین بار با نگارش و واژه "آب" آشنا می‌شوند و ایجاد حساسیت و پروراندن مهارت‌هایی برای مدیریت مصرف و حفاظت از منابع آبی در بین آنان ضروری است،گفت؛ شرکت آبفای استان همه ساله از 20 آبان ماه همزمان در سطح ملی با آموزش کلمه "آب" در مقطع اول دبستان با برگزاری جشن‌ و برنامه‌های آموزشی مناسب، قابلیت پذیرش رفتارهای صحیح در مصرف و تغییر رفتار در الگوهای نادرست را در کودکان نهادینه می‌کنند. همچنین امسال سیزدهمین دورهاین جشنواره در استان برگزار خواهد شد.

وی جشنواره "نقاشی آب مساوی با زندگی" را یکی دیگر از جشنواره‌های آموزشی و فرهنگی مصرف بهینه منابع آبی در سطح ملی مختص دانش‌آموزان بیان کرد و اظهار داشت: تاکنون سه دوره از این جشنواره برگزار شده که طی هر دوره آن دانش‌آموزان استان اصفهان در سطح کشور توانسته‌اند مقام‌های درخشانی را کسب کنند.

مهندس شفیعا پیرامون اینکه با شیوع کرونا ویروس و نبود آموزش چهره‌ به چهره با هدف عدم قطع ارتباط با خانواده‌های اصفهانی جشنواره "خانواده آبی" از سال 1398 در استان اصفهان طراحی و اجرایی شده است، افزود: در این جشنواره خانواده‌ها آثار خود را در 5 قالب مختص فرهنگ‌سازی ترویج و بهینه مصرف منابع آبی ارایه کرده‌اند که در تمام شاخص‌ها با انتخاب افراد برگزیده جوایزی نیز از سوی آبفای استان به آثار برتر اهدا شده است.

وی با اشاره به یکپارچگی شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، اجرای برنامه آموزشی جشنواره "سه‌شنبه‌های آبی" در مدارس روستا‌های استان اصفهان را یکی دیگر از اقدامات فرهنگی در زمینه مصرف بهینه و ترویج منابع‌آبی دانست و افزود: طی برگزاری این جشنواره مسوولان روابط عمومی حوزه بهره‌برداری و دفتر مدیریت مصرف آب استان اصفهان با حضور در روستاها ضمن گفتگوی صمیمانه با مشترکین پرمصرف از مشترکین کم مصرف تقدیر کرده و موارد اصلاح الگوی مصرف و شیوه‌های مصارف بهینه آب را به آن‌ها آموزش داده‌اند.

وی همچنین به برگزاری دو دوره جشنواره "بین‌المللی فیلم و عکس جلوه‌های آب" در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: با اجرای این جشنواره از کشورها و استان‌های مختلف ایران آثار خوبی در زمینه عکس و فیلم به دبیرخانه جشنواره شرکت آبفای استان اصفهان ارسال شده است که براساس فعالیت‌های گوناگون از اثرهای برگزیده استفاده خواهد شد و امیدواریم شاهد برگزاری سومین دوره این جشنواره باشیم.

در پایان با عنایت به اینکه پایه و رکن اساسی فرهنگ‌سازی در هر جامعه‌ای آموزش است و اثرات بلندمدتی در رفتار دارد، ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب از سال 1386 در قالب برنامه‌ریزی و جشنواره‌های مختلف با مطالعات دقیق توسط شرکت آبفای استان اصفهان از سنین خردسالی با موضوع چگونگی سازگاری با کم‌آبی به کودکان آموزش داده شده تا در آینده آن‌ها بتوانند رفتار مصرفی خود را بر مبنای منابع موجود هماهنگ و نهادینه کنند. در این مسیر می‌توانیم با افتخار بگوییم که شرکت آبفای استان اصفهان در جشنواره روابط عمومی برتر وزارت نیرو و جشنواره انتخاب روابط عمومی برتر شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و روابط عمومی‌های استان اصفهان جزء روابط عموی‌های برگزیده‌ای بوده که در حیطه این جشنواره‌ها طی سنوات متوالی فعالیت کرده است.


Isfahan Water and Sewerage is a leader in holding water festivals in the country

These days, when the issue of water scarcity has become a public crisis and saving water resources is an important issue and guarantees our future; Isfahan Water and Wastewater Company has been teaching water efficient methods and improving consumption patterns among children and adolescents for the past years due to their high impact on changing behavior and consumption patterns, in addition to strengthening their sense of responsibility, deepens beliefs and promotes correct norms.


أصفهان للمياه والصرف الصحي هي شركة رائدة في إقامة مهرجانات المياه في البلاد

هذه الأيام التي أصبحت فيها قضية ندرة المياه أزمة عامة ، وأصبح توفير الموارد المائية قضية مهمة وضمانة لمستقبلنا. تقوم شركة أصفهان للمياه والصرف الصحي بتدريس طرق كفاءة استخدام المياه وتحسين أنماط الاستهلاك بين الأطفال والمراهقين على مدار السنوات الماضية نظرًا لتأثيرها الكبير على تغيير السلوك وأنماط الاستهلاك.


نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس