• شنبه 29 ارديبهشت 1403
  • السبت 11 ذو القعدة 1445
  • Saturday 18 May 2024
فرهنگی

چگونگی آموزش صرفه‌جویی در مصرف آب به کودکان

   29 تیر 1400  3503

احتساب – کیاست – گروه فرهنگ - استان اصفهان یکی از استان‌های کم آب ایران است که با متوسط 50 درصدی بارندگی‌ها در کشور و تداوم روند تخریب منابـع حیات بخش آب طی سال‌های متوالی در معرض خشکسالی‌های پیاپی و کم‌آبی رودها قرار گرفته که در این میان ترویج فرهنگ‌سازی در جهت صرفه‌جویی و ارتقای فرهنگ حفاظت از آب در میان کودکان و نوجوانان یکی از آموزش‌های مهم و کاربردی است که می‌توان برای گذر از این روزهای کم‌آبی انجام داد.

این روزها که مساله کمبود آب به بحرانی عمومی تبدیل شده و صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی مساله‌ مهمی است و آینده ما را تضمین می‌کند؛ شرکت آبفای استان اصفهان از سنوات گذشته با آموزش روش‌های بهینه مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف در میان کودکان و نوجوانان به‌دلیل اثرپذیری بالای آنها در تغییر رفتار مصرف علاوه بر تقویت حس مسوولیت‌پذیری در آنان موجب تعمیق باورها و ترویج هنجارهای درست در مدیریت مصرف منابع آب در خانواده‌ها شده‌ است.

از آنجا که کودکان در بدو ورود به مدارس ابتدایی برای نخستین بار با نگارش و واژه "آب" آشنا می‌شوند و ایجاد حساسیت و پروراندن مهارت‌هایی برای مدیریت مصرف و حفاظت از منابع آبی در بین آنان ضروری است، شرکت آبفای استان اصفهان همه ساله در آبان ماه همزمان با آموزش کلمه "آب" در مقطع اول دبستان با برگزاری جشن‌ و برنامه‌های آموزشی مناسب قابلیت پذیرش رفتارهای صحیح در مصرف و تغییر رفتار در الگوهای نادرست را در کودکان نهادینه می‌کنند.

طی سال‌های اخیر چالش کمبود آب در نصف جهان با رواج بدمصرفی منابع آبی، وضعیت اقلیم استان اصفهان را به حدی رسانده که مسوولان آبفای استان دایم علاوه بر فرهنگ‌سازی صحیح مدیریت بهینه مصرف این مایه حیاتی با اعتقاد بر اینکه دانش‌آموزان آینده‌سازان جوامع هستند و باید اصول صحیح زندگی و چگونگی مصرف سرمایه‌های ملی به کودکان آموزش داده شود و نباید رویکردهای اشتباهی که گریبان‌گیر جامعه کنونی استان شده است به نسل‌های آینده منتقل گردد، طرح‌های "طنین زنگ آب" و "سه‌شنبه‌های شادآبی" را با اهداف ترویج فرهنگ بهینه مصارف منابع‌آبی در سراسر مدارس اصفهان اجرای می‌کنند.

بنابراین از آنجا که دانش‌آموزان به‌عنوان سفیران آب در منزل و مدرسه نقش بسزایی در مصرف بهینه آب دارند اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در زمینه مفاهیم و روش‌های استفاده صحیح و بهینه از آب یکی از رویکردهای اساسی شرکت آبفای استان اصفهان پیرامون نهادینه‌سازی فرهنگ صحیح آب است که در راستای امضا تفاهم‌نامه مشترک مابین شرکت آبفا و اداره کل آموزش و پرورش علاوه بر سنوات گذشته طی سال 1397 "زنگ آب" با حضور 467 هزار و 71 دانش‌آموز به‌طور همزمان در بیش از 21 هزار و 73 مدرسه ابتدایی استان نواخته شد.

در این مسیر اهمیت مساله صرفه‌جویی و هدایت آحاد جامعه به اصلاح رفتارهای غلط خود در نحوه و مدیریت بهینه مصرف آب گویای این واقعیت است که مدیران شرکت آبفای استان اصفهان که بطور بایسته به ارزش ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب در کودکان و نوجوانان به عنوان یک مروج فرهنگ مصرف صحیح آب در خانواده‌ها اعتقاد دارند؛ دوازدهمین برنامه "زنگ آب" را در سال تحصیلی 99- 1400به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس در شبکه شاد و دیگر شبکه‌های آموزشی در فضای مجازی طنین‌انداز کردند.

در حالی که مهم‌ترین عامل اثربخشی و مقبولیت فعالیت‌ها در کودکان و نوجوانان انگیزه‌ای است که از حس مسوولیت اجتماعی سرچشمه می‌گیرد؛ شرکت آبفای استان اصفهان طی آبان سال 1399 با مشارکت اداره آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از برنامه آموزشی "سه‌شنبه‌های شادآبی" رونمایی کرد که براساس تفاهم‌نامه منعقد شده، محتوای تولیدی شرکت آبفا با موضوع مدیریت مصرف آب، در شبکه شاد و دیگر شبکه‌های آموزشی مجازی با شرایط کنونی شیوع کرونا ویروس و عدم آموزش چهره به چهره در اختیار این مراکز و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، زهره تشیعی رییس خانه فرهنگ آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به تداوم خشکسالی‌های متوالی و کاهش میزان 40 درصدی بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلندمدت در استان لزوم جدی‌تر صرفه‌جویی و مدیریت مصرف بهینه آب را مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی از گروه‌های هدف در راستای اشاعه فرهنگ بهینه آب گروه سنی کودکان و نوجوانان است که شرکت آبفا استان در سال 93 اقدام به تاسیس پایگاه ویژه خانه فرهنگ آب در قالب‌های آموزشی مختلف کرده است.

به گفته تشیعی کلاس‌های آموزشی خانه فرهنگ آب برای گروه سنی خردسال، کودک، نوجوان و جوان تا قبل از همه‌گیری کرونا ویروس به طور روزانه برگزار می‌شد، اما با گستردگی این نوع ویروس و محدودیت‌ها؛ آموزش‌ها از طریق فضای مجازی شبکه شاد با همکاری سازمان آموزش و پرورش، فرهنگسرا، سازمان بهزیستی، سمن‌ها و بسیج با ارایه راهکارها و اقدامات اساسی مدیریت و صرفه‌جویی بهینه آب برای گروه کودک و نوجوان آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی در آب با آموزش آغاز می‌شود، اظهار داشت: آب برای بسیاری از کودکان نماد شادی و بازی دارد و بیشتر بچه‌ها بازی با آب را دوست دارند، اما چنانچه فقط با شیوه گفتاری به آن‌ها بگویید که آب را زیاد مصرف نکنید، مطمئنا تاثیر زیادی نخواهد داشت، بلکه خانواده‌ها با حساسیت موضوع باید راهکارهای مدیریت و صرفه‌جویی بهینه آب را عملی به کودکان آموزش دهند.

رییس خانه فرهنگ آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان معتقد است؛ آب مظهر زندگی است پس باید در حفظ و نگهداری از منابع آبی از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد و از آنجایی‌که کودکان و نوجوانان می‌توانند نقش موثری در فرهنگ بهینه آب در جامعه داشته باشند باید ترویج فرهنگ بهینه آب را از کودکی شروع کرد و پدران و مادران باید الگو فرزندان خود باشند، کودکان تنها زمانی دستورالعمل‌های والدین را برای صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی جدی می‌گیرند که بدانند آن‌ها بیش از حد به الگوی مصرف توجه دارند.

وی پیرامون اینکه فرزندان خود را باید نسبت به حفاظت و نگهداری از آب آگاه کنیم و از خرید اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که نیاز به جریان آب دارد، خودداری کرد، افزود: هدف از آموزش‌ صحیح مصرف آب در میان کودکان و نوجوانان، انتقال فرهنگ صرفه‌جویی بین این گروه سنی است، چرا‌که مصرف بهینه منابع آبی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید این مساله حیاتی در طول سال‌های آموزش مورد توجه قرار گیرد.

تشیعی درباره اینکه به منظور آموزش صرفه‌جویی بهینه آب باید با داستان‌پردازی، سختی‌های زندگی بدون آب را برای کودکان ترسیم و توضیح دهیم، بیان کرد: تمام اتفاقات و آموزش‌ها اعم از شنیدن شعر و داستان در زندگی آینده کودکان تاثیر مستقیمی دارد و کودکان را در ترغیب حفاظت از منابع‌آبی تشویق و راهنمایی می‌کند.

بنابراین با عنایت به اینکه پایه و رکن اساسی فرهنگ‌سازی در هر جامعه‌ای آموزش است و اثرات بلندمدتی در رفتار دارد، ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب طی سال‌های متوالی توسط شرکت آبفای استان اصفهان از سنین خردسالی با موضوع چگونگی سازگاری با کم‌آبی به کودکان آموزش داده شده تا در آینده آن‌ها بتوانند رفتار مصرفی خود را بر مبنای منابع موجود هماهنگ کنند. اما در این مسیر مدارس و خانواده‌ها جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در جامعه دارند و می‌توانند با ارایه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان و فرزندان، ترویج راه‌های صحیح مصرف آب در حفاظت از منابع ارزشمند آبی نقش مهمی را در بطن جامعه ایفا کنند.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

آخرین مطالب

  • یادداشت
  • گفتگو

خبر خوان

پربازدیدترین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس