• چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
  • الأربعاء 23 شوال 1445
  • Wednesday 01 May 2024
اجتماعی

آبفای اصفهان با وجدانی آگاه به ایفای مسوولیت اجتماعی می‌پردازد

   31 خرداد 1400  2743

احتساب - کیاست – گروه اجتماعی - امروزه که در جوامع مدرن و توسعه یافته مسوولیت اجتماعی با توجه به بعداخلاقی و بشر دوستانه یکی از زیربناهای اخلاق کسب و کار و از محورهای تعیین‌کننده مدیریت اخلاقی است، شرکت آبفای استان اصفهان به عنوان صنعتی پیشگام در کشور، با انسان دوستی و وجدان بیدار به ایفای مسوولیت اجتماعی خودش می‌پردازد.

مسوولیت اجتماعی یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که در آن وظایف مختلفی که تمامی آن‌ها دارای منافع برای جامعه هستند، برعهده فرد، سازمان و یا نهادی خاص گذاشته می‌شود. این مفهوم به صورت دقیق‌تر به معنای انجام وظایف فردی به وسیله تک تک افراد جامعه است که اجرای آن سبب برقراری تعادل مناسب بین اکوسیستم و اقتصاد جوامع می‌شود.

در عصر حاضر که سازمان‌ها برای دستيابی به موفقيت در تمام زمينه‌ها، بايد به انتظارات اجتماعی و احکام اخلاقی واکنش مناسب نشان دهند و با رعايت اخلاق کار و مسووليت اجتماعی، به بهترين نحو اينگونه انتظارات را با هدف ارتقای حفظ منافع جامعه و بهبود رفاه عمومی سازمان تلفيق کنند، مسوولیت‌های اجتماعی شرکت آبفای استان اصفهان در سه بخش فعالیت‌های محیطی، خیرخواهانه و اخلاقی تا دستيابی به اهداف بالاتر و والاتر کسب و کار مسوولانه و تعهد به شناسایی و تامین منافع تمامی ذینفعان سازمان با روش‌های مناسب، بهره‌ور و داوطلبانه، به عنوان عضوی موثر و مفید در جامعه کاملا اختیاری اجرایی می‌گردد.

بنابراین در مرحله نخست مسوولیت‌های اجتماعی شرکت آبفای استان اصفهان که فعالیت‌های محیطی دربرگیرنده وظیفه انسانی در قبال منابع طبیعی و زیست محیطی است؛ کوهنوردان علاقه‌مند به محیط زیست این شرکت طی سال‌جاری علاوه بر پاکسازی کامل زباله از کوهستان‌های اطراف استان، در آخرین اقدام بشردوستانه از مسیر 3 هزار متری ارتفاعات هاردنگ، بیش از 10 کیلوگرم زباله را جمع‌آوری کردند.

براین اساس مهران ابوطالبی کارشناس مسوول پژوهش و افکارسنجی در روابط عمومی آب و فاضلاب استان اصفهان معتقد است؛ عموم جامعه و گردشگران باید ضامن جمع‌آوری زباله‌های تولیدی خود باشند، زیرا حجم زیاد زباله در محیط‌های کوهستانی، منابع آب و گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند.

در این مسیر اهمیت مساله صرفه‌جویی و هدایت آحاد جامعه به اصلاح رفتارهای غلط خود در نحوه و مدیریت بهینه مصرف آب گویای این واقعیت است که مدیران شرکت آبفای استان اصفهان که بطور بایسته به ارزش اقناع افکار عمومی اعتقاد دارند و با مردم بی‌واسطه و بدون ابهام حرف می‌زنند با اجرای طرح ثبت‌نام و توزیع لوازم کاهنده مصرف آب از سال‌های گذشته تاکنون مسوولیت اجتماعی خود را در حیطه فعالیت‌های محیطی کاملا ایفا کردند.

به گفته کارشناس مسوول پژوهش و افکارسنجی در روابط عمومی آبفای استان؛ مشترکین آبفا در ۹۸ شهر و ۹۴۸ روستا تحت پوشش می‌توانند از طریق پرتال شرکت به نشانی http://www.abfaesfahan.irو یا تماس با سامانه خدمات غیرحضوری 1522 و انتخاب کلید شماره 8 درخواست خود را ثبت کرده تا لوازم کاهنده مورد نیاز برای آن‌ها ارسال شود.

وی لوازم کاهنده مصرفی که بین شهروندان توزیع می‌شود را شامل سردوش ثابت، سردوش متحرک، پرلاتور یا درافشان روپیچ و پرلاتور توپیچ دانست و گفت: هزینه این لوازم کاهنده هم به صورت نقدی و هم به صورت اقساط قابل پرداخت است. همچنین طی سال‌های اخیر تمامی ورودی ادارات استان با هماهنگی‌های لازم به ویترین لوازم کاهنده مصرف آب تبدیل شده که خود کارکنان بتوانند از طریق شماره تماس‌هایی این لوازم را تهیه کنند.

از آنجا که مسوولیت اجتماعی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمانی باید در جهت حفظ و مراقبت از آنها و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده، برقراری عدالت اجتماعی و همچنین مدیریت مصرف، اقدام به پیاده‌سازی "طرح ملی آب امید" کرده است که در این طرح مشترکین خانگی کم‌مصرف از مزایای معافیت در پرداخت صورتحساب آب‌بها بهره‌مند می‌گردند.

بر این اساس مهران ابوطالبی نهادینه کردن رابطه متقابل شرکت – مشترک برای تحقق برنامه‌های مدیریت مصرف، کاهش حداقل ۱۰ درصد از مجموع آب مصرفی مشترکین پرمصرف و بد مصرف، استفاده موثر از دانش، تفکر و فناوری برای تحقق برنامه‌ها، اهداف مدیریت، تقویت اعتماد متقابل مشترکین و شرکت با تمرکز بر پایبندی به برنامه و تعهدات را از مهمترین اهداف اجرای این طرح بیان کرد و افزود: شرکت آبفای اصفهان همانند دیگر طرح‌ها و برنامه‌های ملی با پیشگامی در این طرح سراسری طی ارسال پیام شفاف به مشترکان در خصوص میزان مصرف آب طی یک دوره، آموزش به مردم برای تغییر رفتارمصرفی و ایجاد انگیزه در تغییر مصرف، شهروندان را ترغیب می‌کند که تحت‌پوشش مزایای طرح ملی «آب امید» قرار گیرند.

به گفته وی براساس طرح ملی ابتکاری «آب امید»، به مشترکان خانگی کم‌مصرف، تخفیف 100 درصدی آب‌بها تعلق می‌گیرد، این تخفیف به مشترکانی اختصاص می‌یابد که مصرف ماهانه آن‌ها حداکثر تا یک سوّم الگوی مصرف است.

اساسا سازمان‌ها برحسب نیازی عمومی و اجتماعی به‌وجود می‌آیند و مبنای ایجاد سازمان نیاز به تولید کالا و یا ارایه خدمت به جامعه است، امروزه مدیران شرکت آبفای استان اصفهان معتقدند که مسوولیت اجتماعی سازمان به‌عنوان یک مخزنی از حسن نیت عمل می‌کند که این مجموعه در راستای مسوولیت‌های محیطی با افزایش درگاه‌های دفاتر پیشخوان به ۱۱۰ دفتر در سطح استان در سال‌های گذشته با حذف قبوض کاغذی و ایجاد سامانه پیامکی اعلام قبوض، در راستای حفظ محیط زیست و توسعه دولت الکترونیک اقدامات چشمگیری را عملیاتی کرده است.

براساس این گزارش در دسته فعالیت‌های خیرخواهانه شرکت آبفای استان اصفهان باید از ارایه خدمات آگاهانه و وجدانی برای رفع معضلات اجتماعی نام برد که در پی همه‌گیری شیوع ویروس کرونا مجموعه شرکت در ایام قرنطینه، ایثارگرانه شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی به مردم بود، به طوری که در ایام نوروز 1400 هیچ‌گونه قطعی آب یا افت فشاری گزارش نشده است.

همچنین براساس ضرورت تامین نیاز به مواد ضدعفونی کننده در اواخر اسفند ماه طی مدت دو شبانه روز، واحد تولید آب ژاول برای تامین نیاز شهروندان به مواد ضدعفونی کننده توسط شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان دایر شد و روزانه 7 هزار لیتر آب ژاول با خلوص یک درصد تولید و عرضه شده است.

بنا به گفته مهران ابوطالبی تلاش در جهت برقراری و پایبندی به مسوولیت اجتماعی در شرکت آبفای استان اصفهان بین تمام کارکنان و مدیران تا آنجایی تاثیر مثبت بر باور و اذعان آنها دارد که با گستردگی شیوع کرونا ویروس طی 3 مرحله کمک‌های معیشتی مومنانه با همکاری پرسنل شرکت در میان خانواده‌های نیازمند توزیع شده و از تمامی شهدای سلامت و خانواده‌های آنها در استان تجلیل به عمل آمده است.

از آنجا که مسوولیت اجتماعی سازمانی به عنوان سازوکاری است که به موجب آن سازمان‌ها را به استفاده از منابع تحت اختیار خود درجهت حفظ منافع جامعه و بهبود رفاه عمومی ملزم می‌کند، شرکت آبفای استان اصفهان را بر آن داشته تا طی تداوم فعالیت‌های خیرخواهانه برای تحقق مصارف صحیح منابع آبی در سال 98 "انجمن خیریه فرهنگ مصرف بهینه آب" را با هدف کاهش مصرف از سوی تمام بهره‌برداران و بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی طی حضور فعال بسیاری از نخبگان، مراجع فرهنگی و علمی استان تشکیل دهد.

بر همین اساس کارشناس مسوول پژوهش و افکارسنجی در روابط عمومی آبفا با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه ترویج مصرف بهینه آب و لزوم تغییر نگرش در مصرف این نعمت الهی، گفت: شرکت آبفا از سال‌های گذشته به منظور گفتمان مردمی و مشارکت‌ گروه‌های اجتماعی؛ آموزش همگانی، مدیریت بهینه مصرف آب را با برنامه‌ریزی و فرایند‌های موفق در دستور کار خود قرار داده و طی چندین سال، فعالیت‌های خیرخواهانه‌ و تعاملات بسیاری را با سمن‌های فعال و مجوز‌دار در سطح استان با استفاده از ظرفیت‌های انجمن خیریه آغاز کرده است.

هنگامی که از مسووليت اجتماعی يک سازمان سخن به ميان می‌آيد، عملا ويژگی‌های اخلاقی حاکم برآن مدنظر است و انديشه پاسخگويی اجتماعی، بر اصل درستی و رعايت اصول اخلاقی و ضوابط حاکم در سازمان استوار محسوب می‌شود که 23 خدمت در سامانه 1522 شرکت آبفای استان اصفهان به صورت غیرحضوری و شبانه‌روزی به مشترکین در ایام گستردگی کرونا ویروس در کل خدمات دولت الکترونیک، نقطه عطف ایفای حساسیت و اخلاق‌مداری این مجموعه بزرگ صنعتی نسبت به مسایل اجتماعی، فرهنگی و محیطی اطراف خود است.

ابوطالبی پیرامون اینکه امسال با کاهش بارندگی‌ها و گرمای بیش از حد در شرایط سختی قرار داریم و صرفه‌جویی با ‌مصرف بهینه آب ضروری است، اظهار داشت: 300 نفر از همکاران شرکت با تمام لوازم، تجهیزات فنی، لباس‌های متحدالشکل و اکیپ‌های خودرویی در 98 شهر و یک‌هزار روستای استان اصفهان به صورت میدانی برای نظارت بر میزان مصرف آب در راستای مسوولیت اجتماعی اخلاقی در حال فعالیت هستند.

به گفته وی یکی از مسوولیت‌های اجتماعی خطیر اخلاقی شرکت آبفای استان اصفهان همکاری با شرکت‌های بزرگ صنعتی فولادمبارکه و ذوب‌آهن در جهت معرفی دستاوردهای این دو مجموع در مباحث مدیریت مصرف بهینه آب در صنعت است که این دو شرکت با انعکاس فعالیت‌های شرکت آبفا به خوبی توانسته‌اند در مدیریت مصرف بهینه آب عملکرد مطلوبی داشته باشند و آن هدررفت منابع‌آبی که در صنایع بوده را به طور کلی کنترل کنند.

بنابراین در عصر حاضر که سازمان‌ها برای دستيابی به موفقيت در تمام زمينه‌ها، بايد به انتظارات اجتماعی و احکام اخلاقی واکنش مناسب نشان دهند و با رعايت اخلاق کار و مسووليت اجتماعی، به بهترين نحو اينگونه انتظارات را با هدف اقتصادی سازمان تلفيق کنند؛ شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در شانزدهمین جشنواره روابط عمومی توانسته رتبه برتر مسوولیت اجتماعی استان را کسب کند و همچنین این مجموعه مردمی که جایگاه ویژه‌ای در صنعت پژوهش و تحقیقات دارد توانست رتبه نخست ارتباط با صنعت را به خودش اختصاص دهد.

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس