• جمعه 14 ارديبهشت 1403
  • الجمعة 25 شوال 1445
  • Friday 03 May 2024
سیاسی

پناهندگان بی پناه...

   16 آذر 1395  386

نرگس کاظمی ونهری - ژانویه سال 1857 نیروهای اعزامی انگلستان پس از 23 روز حمله، بندر بوشهر را تصرف کردند تا دولت تهران مجبور به صرفنظر کردن از شهر هرات و غرب افغانستان امروز شود که از زمان تاسیس کشور ایران به دست کوروش بزرگ همیشه بخشی وفادار از ایران و کانون فرهنگ و ادب ما و برای مدتی نیز شاهزاده نشین ایران و مقر حکومت خراسان بود و شاه عباس پیش از احراز سلطنت در آن شهر که در همان جا به دنیا آمده بود می زیست. این قسمت از ایران در عهد باستان « آریانا » خوانده می شد. افغانستان نامی است که انگلیسی ها بر ایران خاوری گذاشته اند. که سرانجام دولت وقت طبق توافق پاریس از اصلی ترین نقطه ایران صرف نظر کرد. گوشه ای از تاریخ را بیان کردیم تا همه ی ما و به خصوص مسوولین و مخالفان اتباع خارجی به خصوص افغان ها که در مواقعی اقدامات تحقیر کننده ای در قبال آنها انجام میدهند بدانند و آگاه باشند که روزگاری نه چندان دور افغانستان جز باارزشی از ایران بوده که با بی لیاقتی حکام آن زمان ازایران جدا شده است. با این حال حتی با اینکه افغانستان دیگر جزیی از ایران نبود در آغاز جنگ ایران و عراق افغان ها به کمکهموطنان قدیمی خود آمدندکه نمی‌توان نقش آنها را در سازندگی ایران در دوران جنگ و پس از جنگ نادیده گرفت.تعدادی از همین افغان‌ها در جهبه جنگ مقابل عراقی‌ها برای دفاع از ایران به شهادت رسیدند. در زمانی که ایران به علت جنگ با عراق دچار بحران نیروی کار بود بخش زیادی از افغان‌ها در اموری مانند کشاورزی، دامداری و ساخت‌ و‌ ساز به‌عنوان نیروی کار ارزان قیمت مشغول به کار شدند و به تدریج ایران تنها خانه برخی از مردم مهاجر افغان شد.اکنون بیش از 30 سال است که از مهاجرت تعدادی از خانواده‌های افغان به ایران می‌گذرد. ولی قوانین، همچنان سخت گیرانه و زندگی مهاجران در ایران بسیار دشوار است. خانواده‌هایی که در دهه های 50 و 60 دروازه‌های ایران را به روی خود باز دیدند و زندگی در افغانستان را رها  و به ایران مهاجرت کردند، در ایران صاحب فرزند شدند و ساختار فکری و شیوه زندگی فرزندان‌شان را با قوانین ایران پرورش دادند.اما هنوز پس از گذشت سه دهه از حداقل حقوق شهروندی، آموزش رایگان، بیمه تامین اجتماعی، احترام و امنیت برخوردار نیستند. اما آنان همچنان به ایران وفادار ماندند که یکی از این وفاداری ها در چندسال اخیر یعنی با شروع جنگ سوریه بود منظور همان لشکر شجاع و دلیر فاطمیون است که به اختصار بخشی از صحبت های غلامعلی فصیحی مسوول فرهنگی تیپ فاطمیون را ارایه میکنیم:هسته اولیه تیپ فاطمیون را مجاهدان افغانی سپاه محمد(ص) تشکیل می‌دادند که در افغانستان در زمان مبارزه با طالبان در خط مقدم بودند و همچنین نیروهای تیپ ابوذر که در زمان دفاع مقدس در کنار رزمندگان ایرانی به دفاع از اسلام پرداختند و جزء بازماندگان آن دوران هستند. در ابتدا این جمع برای تجدید خاطره آن دوران، هیات مذهبی را تشکیل داده و جمعه هر هفته دعای ندبه برگزار می‌کردند که با آغاز تجاوز به خاک سوریه، در اولین نوبت یک گروه 22 نفری به این کشور اعزام شدند که در حال حاضر این تعداد در قالب 40 گروه و به استعداد دو هزار نفر هستند.

با این حال کشور ما دومین کشور پناهنده پذیر در دنیا است، که اکثر این پناهندگان اتباع افغان هستند و بسیاری از آنان دارای شناسنامه و حتی کارت اقامت نیستند البته جای بسی امیدواری است زیرا رییس جمهوری کشورمان در دیدار با رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در حاشیه سیزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی گفت: ایران طرح اخراج مهاجرین افغانی را در دست کار ندارد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «بی بی سی»، «حسن روحانی» رییس جمهوری کشورمان در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در حاشیه سیزدهمین نشست همکاری کشورهای اسلامی در شهر استانبول ترکیه، گفت که دولت ایران تلاش می‌کند مهاجرین غیرقانونی افغان مقیم ایران را ثبت نام کند.

گفتنی است که چند ماه پیش از این؛ هیات های کارشناسی افغانستان و ایران در کابل بررسی طرح ثبت نام افغان‌های فاقد مدرک اقامت در ایران را آغاز کرده بودند.

به گفته مقامات وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، ثبت نام و توزیع کارت‌های مهاجرت برای افغان‌های فاقد مدرک در ایران، صدور مجوز تردد برای مهاجران افغان مقیم ایران بدون ابطال اقامت آنها و ثبت نام کودکان افغان در مدارس ایران شامل این طرح هستند. بر اساس معلومات وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، اکنون بیشتر از دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از آنها فاقد اسناد قانونی مهاجرت هستند.

حال باید ببینیم مسوولین تا چه حد به گفته های خود پایبند هستند تا این پناهندگان بی پناه مانده را سر و سامانی دهند... .

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس