• جمعه 14 ارديبهشت 1403
  • الجمعة 25 شوال 1445
  • Friday 03 May 2024
فرهنگی

نقدی بر پوستر جشنواره انجمن صنفی

   10 تیر 1396  274

بهمن توکلی فرد - چندی پیش نقدی علمی در مورد پوستر جشنواره مطبوعات قلمی کردم که با واکنش های متفاوتی مواجه شد که لازم است توضیح دهم هدف بنده در جهت تقویت بود و اعلام سطح توقعی که دوستان از ارشاد و خانه مطبوعات دارند. در همین گیر و دار به یکباره پوستر جشنواره دیگری ازسوی انجمن صنفی منتشر شد که دقیقا همان روز برگزار می شود که خانه مطبوعات هم بنای برگزاری دارد! البته در مورد سهوی یا عمدی بودن این همزمانی فعلا بحثی ندارم و چند و چون آن را به مدیران محترم دو تشکل واگذار می کنم، اما در اینجا و از باب رعایت انصاف و مساوات، چند جمله ای هم در نقد پوستر جشنواره انجمن صنفی می نگارم به این امید که در کانون توجه شان قرار گیرد :

1- اگر چه طرح پلکان مارپیچ به نظر کپی شده می آید، اما از لحاظ جلب توجه و رعایت نقطه کانونی تا حدودی تاثیر گذار است.

2- ترسیم پلکان معمولا برای صعود و ترقی استفاده می شود اما در این پوستر احتمالا ناخواسته، پلکان ترسیم شده به سمت پایین است و از آن تداعی، سقوط می شود نه صعود.

3- هماهنگی ترام زمینه که از بالا به پایین رو به افول است، با پلکان در حال نزول، ناخودآگاه نگاه مخاطب را از بالا به پایین هدایت می کند که از نظر روانشناسی مثبت نیست.

4- چینش مطالب به صورت پراکنده و برای پر کردن جای خالی پوستر طراحی شده که چندان حرفه ای نیست.

5در سمت راست پوستر، عناوین و محور های مقالات است، اما در سمت چپ چشممان به عنوانی بر می خورد که نوشته "بخش مسابقه" و در ذیل آن زیر بخشهای، یادداشت و گزارش و... آمده، اما هیچ موضوعی برای این بخش ها عنوان نشده است، علی ایحال مشخص نیست محور این جشنواره مقاله است یا شامل بقیه قالبها نیز می شود؟

اگر همه قالبها مد نظر است، پس چرا فقط برای مقاله زیر بخش ها اعلام شده است؟

6-معمولا برای انتخاب و ارسال آثار در یک جشنواره بازه زمانی چاپ و مشخص می شود که در این پوستر هیچ اشاره ای به این بازه نشده است .

7- هیچ شاخصه و ویژه گی برای شرکت کنندگان مشخص نشده و صرفا در گوشه ای از پوستر نوشته شده شرکت برای کلیه اصحاب رسانه آزاد است. حال معلوم نیست "اصحاب رسانه" بودن، چگونه و توسط که، احراز می شود؟!

8- در پوستر اشاره ای به اینکه هر فرد با چند اثر و در چند بخش می تواند شرکت کند نشده است که این امر باعث می شود عدالت در حضور شرکت مخدوش شود. با این اوصاف یک نفر می تواند دهها اثر ارایه دهد به جشنواره که طبیعتا احتمال رتبه آوری او را بیشتر می کند، چیزی شبیه به تراکنش های بانکی و شانس برنده شدن!

در خاتمه باز هم تاکید می کنم، انتظار از اهالی رسانه و ارتباطات این است که در انتشار مطالب و آثار بصری دقیق تر و حرفه ای تر عمل کنند .

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

پربازدیدترین اخبار

آخرین اخبار

  • کل اخبار
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی

به ما اطمینان کنید

چون بر این رواق پنداری در خور عرضه شود و گونه ای سخن به میان آید که همه را نیک آید، پس بایستی آن عرضه را ثواب گرفت و چون محتسب بر احوال خود باشی، چراغ هدایت برگرفته ای و بدان راه ها که نا امن است، توانی گذر کردن. پس ابتدایی را محتسب و انتهایی را محتسب و همه و همه چون حساب کار خود گیرند، فعل نیک به انجام رسد، که حق نیز نیک بر احوال واقف است.

ما را دنبال کنید

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب

اطلاعات تماس